Gå till innehåll

110L saltkar


lilja

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så mycket som ni själv anser passa ert akvarie. Form och densitet avgör vikten på stenen, så volymmässigt kan det skilja sig en del om man bara anger en specifik vikt. Platta stenar blir lätt bara en hög på botten, medans stenar som har stora håligheter fller ut mycket snabbare. Kolla in akvarier som ni tycker har ett bra upplägg och köp sedan sten som passar in i ert akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden LS är jättesvårt tycker jag.

Kolla om du kan lämna tillbaks där du köpte den, dvs du köper tex 15kg och använder det som går. Sedan lämnar du tillbaka/byter (sådana som inte gick att stapla bra) eller skaffar mer om det behövdes. Det hänger ju mycket på hur stenarna ser ut osv. Jag tror jag har ca 13kg i mitt 110l.

Nu när jag skaffar sten till mitt nya 400l så köper jag 20kg i stöten från ett ställe där jag kan byta stenar som inte passade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att kolla upp de fiskar ordentligt som ni tänker köpa då ert akvarium inte är passande för alla de som fanns i den länken Teggner gav. Vissa av tryckarna tex är direkt olämpliga i ett så pass litet kar då de kan bli aggresiva mot andra fiskar och speciellt om de behöver trängas med dem. Drakfisken äter tex andra fiskar om den bara får in dem i munnen. :)

Ta gärna upp de ni tänker köpa här och fråga lite om dem ifall ni inte hittar någon användbar info om dem på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan byta lysrören;) och då kan ni handla nåt som passar bättre för saltvatten.

Smuts påverkar ljuseffekten rätt mycket, men förstås så beror det på mängden avlagring.

Själv skulle jag använda locket, mindre avdunstning och det går att lägga till fler rör relativt enkelt.

Har ni nån plan för vad ni skall ha i burken, blir det bara fisk eller skall ni även ha koraller? Det gör de enklare att svara specielt när det kommer till ljusfrågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tråkiga med locken är att man måste skära sönder dom för att få plats med en skummare, om man väljer att ha det.

Själv körde jag på ett likadant Aquael-kar och bytte rören mot 2st PowerGlo med Juwel-reflektorer för att få mesta möjliga fräs. Såhär i efterhand hade jag nog valt Aquastar eller Aquarelle för att få lite blåare ljus, då PowerGlo lutar gärna åt rosa hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att den skulle klara sig, lite svårt att se men rören blir inte så varma.

Du kommer dock att offra en del när det gäller vatten nivån i karet, du måste nämligen anpassa dig efter skummaren om du inte modifierar rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm..... Kanske det.

Då får jag ta den vanliga då.

Jag undrar en sak om salthalten i akvariumet.

PÅ min Hydro meter är det ett streck mellan 1.020 och 1.023 och på corallfisken sa dom att salthalten skull vara mellan 1.020 och 1.023.

http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=1926 stod det att alla fiskar behövde 1.023-1.025.

Vad ska man ha för värde??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna som vi tänkta ha är A.Occelaris

Och Någon sorts blenny.

Är Blenny fiskar Argsinta mot räkor och sådant?

Ge Gärna förslag på Någon lätt fisk med roliga egenskaper Och dylikt.

Fiskarna har vi tänkt mata med mygglarver Som man får tag på i vilken djuraffär som hälst+Några sånna där små räkor (Mysis Tror jag de hette) 2-4 gånger i veckan.

Möbleringen på Ls:en Tänker vi forma som en hästsko,

Med många hålor och gömslen.Kan man ha mer än en Blenny i karet om man har många hålor eller är det risk att dom bråkar(har läst lite om dem,man kan aldrig bli för säker ;))?

Kan man ha en putsarräka utan att stödutfodra den om man bara har 3 st fiskar(till att börja med)?

EN sista fråga:

Krabbor!

Kan man dem i karet Utan att dom Bråkar med de övriga av karets invånare?

i sånna fall vilken sorts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...