Gå till innehåll

Ramq's 720L


ramq

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara bidra med lite bilder och en liten uppdatering. Har målat allting färdigt och möbeln är näst intill "klar", sånär som på listerna som saknas. Ni vet ju hur lång tid det kan ta för såna att hitta sin plats... :ler:

Här är i alla fall ett par bilder från ikväll.

Och nej, jag har inte bruna koraller, dom blev lite dassig i kameran...

post-2432-14468914550309_thumb.jpg

post-2432-14468914550124_thumb.jpg

post-2432-14468914550545_thumb.jpg

post-2432-14468914550704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag var jag ute till 1920L-akvariet för lite underhåll och råkade av misstag göra en ofrivillig fragg på en SPS därute. Då jag inte hade lim därute så tog jag hem den och ska försöka vårda den hemma istället. Just nu är den lite mörk då den fått stå under en trasig lampa i några veckor i väntan på reservdelar.

Någon som vågar sig på en identifiering?

Den är otroligt skör och man bryter väldigt lätt av skelett och/eller vävnad!

post-2432-14468914552699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte låta bli att gråta en skvätt när jag ser ett så snyggt akvarium :ledsen:

De blir till att klämma in ett 700L i vardagsrummet när det blir dags att köpa nytt (2-3år).

Lite frågor:

1. Hur mycket cirkulation har du i tanken?

2. Kör du med 2st 250w lampor eller har du kompliment?

3. Hur sköter du vattenbyten (mängd och blandning)?

4. Vad skulle du göra annorlunda om du fick starta ett nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar på dina frågor, illustratören:

1. 1st Tunze 6080 (8500l/h), men fler är planerade.

2. 2st ReefLux 10K, på väg att prova ett par 12K snart. Inga andra ljuskällor.

3. Inga vattenbyten.

4. Sett till att bestämma sig redan innan om jag ska satsa på absolut noll i nitrater eller satsa på ett nitratfyllt akvarium för SPS:er. Finns flera skolor och såhär i efterhand skulle jag nog hoppat över att doserat KNO3, då jag slutligen har valt nollnitrat-metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter Ca+Mg ur Saliferts flaskor, buffrar med AC Triple Buffer. Förutom detta tillför jag dagligen FM UltraMin S + Ultra Organic, vilket börjar visa små resultat... Tar lång tid dock.

Har en "nollnitratpåse" hängandes i vattnet också, vi får se vad den tillför, om något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig lite kluven.

Helt klart är att jag måste försöka mig på att få ner näringsnivåerna och frågan är hur jag ska göra? ZEOvit, eller något annat?

Någon som känner för att bidra med något tips? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju tipsa om en metod jag kört med en tid och som jag i min tur fick tips om via "Magnus" här på guiden.

Bakterieampuller. I mitt fall AquaConnect, men finns nog från fler tillverkare, bl.a FaunaMarine.

Man kör helt enkelt i en ampull av varje sort (ena är bakteriestammar och den andra är bakteriemat) 1ggr/vecka/1000L. I mitt 420 körde vi i en av varge varannan lördag. I vårt kommande 830L blir det en ampull av vardera varje helg.

Nåja...det dom gör är att tillsätta bakterier som tar bort nitrat och fosfat. Dom konsumerar det väl antagligen.

Har funkat perfekt hos oss med omätbara nitrat och fosfatvärden som resultat efter en tid. Enkelt, smidigt och utan vare sig teknik eller daglig omvårdnad. Vi har bara köpt en ask av vardera ännu (30 ampuller i vardera) och dom kostade 375kr vardera. Med andra ord 750kr satsen. I ett kar på upp till 500L räcker dom altså över 1 år och har man större volym (upp till 1000L) så kostar det 1500kr.

Känns som ett av de mest smidiga sätten att få ner nitrat och fosfat till en rimlig kostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som ett bra tips... Vet att K-Z har något kallat ZEOstart som är ungefär samma, fast det används ihop med ZEOlith (men sägs fungera bra utan också!). Jag börjar mer och mer krypa mig närmare FaunaMarin och K-Z produkter, så man kanske ska prova det???

Fasen att jag redan fått ett paket från Bioted idag redan, borde man ju passat på.

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig lite kluven.

Helt klart är att jag måste försöka mig på att få ner näringsnivåerna och frågan är hur jag ska göra? ZEOvit, eller något annat?

Någon som känner för att bidra med något tips? :-)

Zeolit+ vodka, Tips på zeolitmärken. Korallen-zucht, coralife nitrat controller, zeosand. Jag ska ärligt säga att jag inte fattar att det är så många som inte kör denna metod. man kan ju styra nitraten som man vill 0 inga problem 5 inga problem, det gäller bara justera doseringen lite och vänta, mäta och följa utvecklingen. med en doserpump så är det inget underhåll heller, det bara tuffar på, :smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter betryggande, speciellt för dig Jörgen som lyckats så fint.

Ska dra in till stora staden och inhandla mig lite "fin" etanol och dratta i lite så får vi se, det är trots allt en väldigt enkel metod.

Jag har redan en påse Zeosand i burken som har gått i bara 1 vecka... Behöver jag ha någon reaktor ändå? (Dvs ta ur ur påsen och in i reaktor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterieampuller. I mitt fall AquaConnect, men finns nog från fler tillverkare, bl.a FaunaMarine. Man kör helt enkelt i en ampull av varje sort (ena är bakteriestammar och den andra är bakteriemat) 1ggr/vecka/1000L. I mitt 420 körde vi i en av varge varannan lördag. I vårt kommande 830L blir det en ampull av vardera varje helg.

Nåja...det dom gör är att tillsätta bakterier som tar bort nitrat och fosfat. Dom konsumerar det väl antagligen.

Varför måste man tillsätta nya bakterieampuller? Om bakteriekulturen trivs och börjar föröka sig och uppfylla akvariet, så är ju allt väl och inget behöver tillsättas. Om bakterierna däremot inte är konkurrenskraftiga nog att bilda en stabil population i akvariet så måste man tillsätta MYCKET bakterier för att det ska räcka en vecka. Jag visade ett räkneexempel på detta en gång. Med MYCKET så menar jag ungefär storleksordningen av ett badhus. Kör du en gång per dygn så har du en chans, men ampullerna kommer att vara stora som petflaskor.

...och så en ampull bakteriemat... jag undrar om det kan vara vodka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man tillsätta nya bakterieampuller? Om bakteriekulturen trivs och börjar föröka sig och uppfylla akvariet, så är ju allt väl och inget behöver tillsättas. Om bakterierna däremot inte är konkurrenskraftiga nog att bilda en stabil population i akvariet så måste man tillsätta MYCKET bakterier för att det ska räcka en vecka. Jag visade ett räkneexempel på detta en gång. Med MYCKET så menar jag ungefär storleksordningen av ett badhus. Kör du en gång per dygn så har du en chans, men ampullerna kommer att vara stora som petflaskor.

...och så en ampull bakteriemat... jag undrar om det kan vara vodka?

Jag är dålig på sånthär, men i tex zeovitmetoden tillsätter man ju bakterier 1-2 ggr/vecka för att motverka monokultur, inte för att man "behöver fler bakterier".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man tillsätta nya bakterieampuller? Om bakteriekulturen trivs och börjar föröka sig och uppfylla akvariet, så är ju allt väl och inget behöver tillsättas. Om bakterierna däremot inte är konkurrenskraftiga nog att bilda en stabil population i akvariet så måste man tillsätta MYCKET bakterier för att det ska räcka en vecka. Jag visade ett räkneexempel på detta en gång. Med MYCKET så menar jag ungefär storleksordningen av ett badhus. Kör du en gång per dygn så har du en chans, men ampullerna kommer att vara stora som petflaskor.

...och så en ampull bakteriemat... jag undrar om det kan vara vodka?

Thank You, Rebecka! smiley1.gif

Monokultur, vilket kommersiellt bullsh*tskräckpropaganda. De där ampullerna är inte direkt billiga, särskilt med tanke på att man eldar för kråkorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thank You, Rebecka! smiley1.gif

Monokultur, vilket kommersiellt bullsh*tskräckpropaganda. De där ampullerna är inte direkt billiga, särskilt med tanke på att man eldar för kråkorna.

Du säger alltså att det inte finns något som heter monokultur av bakterier i saltvattensakvarier och att tillsatts av bakterier är helt onödigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte någonstans visats att det kommer att bli någon monokultur i våra kar, och att det i vart fall inte kan påverkas med extra bakterietillsatser.

Tvärtom anses det av sakkunniga mikrobiologer att det som kan leva i karet just i ett givet ögonblick och just i de mängder som finns är det som finns, man kan inte påverka det så mycket. Ändras förhållandena i burken, ändras bakteriesammansättningen, automatiskt, krävs inget ingripande från användaren. Kan bara bakterie X överleva just nu, kommer alla bakterier av typen Y som man tillsätter dö omedelbart (och bli i och för sig mat till bakterier X).

Så tills dess något riktigt underlag kan föras fram som eventuellt kan stödja kommersiella bakterie-på-flaska (eller ampull) kan man nog säga att det är helt onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatrikS: Iofs fel tråd att prata sådant i, men det låter som det här med humlan som inte ska kunna flyga men flyger endå...

Jag vet inte vad det beror på, eller om det är ren bulls*it rent vetenskapligt, men hur man än vrider på det så fungerar det i praktiken...oavsett vad teorin säger.

Jag använder dessa för att få ner nitrat och fosfat, och tro det eller ej så funkar det kanon, både för mig och andra som provat...men vad vet jag? Det kanske är nått annat som gör att värdena hamnar på 0 efter en tids användning av dessa ampuller?

Kan oxå säga att jag alltid använt ClearFlo startbakterier vid uppstart av akvarierna, och har aldrig upplevt någon nitrit-topp...kanske har någon annan vetenskaplig förklaring, men då en flaska räcker i en halv evighet så har jag valt att tro på tillverkarens argument då jag uppnått exakt den effekt som tillverkaren skrivit på förpackningen.

Möjligt att båda dessa preparat är hokuspokus, men det funkar iallafall psykologiskt...jag tillsätter dom och karet blir som tillverkarna skrivit på paketen...!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...