Gå till innehåll

Ramq's 720L


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag skuvade hela högen istället för sten-för-sten och det gick... sådär. Naturligtvis klarade inte den delen av revet sig helskinnad så jag fick flytta om lite. Samtidigt blev det lite mer flackt nu och jag har 1-1,5dm från vänster ruta till revet. Känns riktigt bra att kunna komma åt där nu.

Kul att det gick bra. Har du dessutom tillräckligt djup i karet så att det finns plats bakom den vänstra "högen" för fiskarna att simma bakom?

Inga planer på någon liten revpelare? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att det gick bra. Har du dessutom tillräckligt djup i karet så att det finns plats bakom den vänstra "högen" för fiskarna att simma bakom?

Med bara 60cm i djup så kanske... Just nu är jag glad över att dom har kvar sina grottor och att jag har fått ut det mesta från vänstersidan. Vet inte om stenhögen är tillräckligt stabil för att få till ett mellanrum mellan bakrutan och högen, men jag ska prova lite!

Inga planer på någon liten revpelare? ;)

Planer har funnits, men jag borde ha tänkt på det innan. Med ett 30-tal korallfraggar så vill man inte riskera allt för mycket väsen i biologin heller så jag ser till att göra mindre förändringar endast. Trixet med revpelare är att få rätt koraller att befolka pelaren, samt att få den stabil. Kanske det sista som främskt avskräckt mig från att gå vidare.

Skulle tro att nästa kar jag inreder kommer att bli mycket djupare, men kortare på längden. Då kanske man också tar ut svängarna lite och bygger mer avancerad aquascaping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja gott folk, såhär blev det till slut:

post-2432-14468914799047_thumb.jpg

Blev väl rätt så OK inte sant?

Den vänstra högen gick inte att få ut från bakrutan så lätt då det är rätt mycket små bitar LS.

Som jag nämnde tidigare, jag är inte 100% nöjd med stenen i mitten men jag känner att jag inte har så mycket val...? Skulle helst ha velat fått den på något bättre ställe för att göra en fri yta mellan revhögarna.

post-2432-14468914798731_thumb.jpg

post-2432-14468914798888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får stämma in i kören jag också, mycket snyggt... Jag har själv funderat på att slänga ut en del sten hos mig sista tiden, och nu kommer du och lockar med dessa fina kort, inte bra, det skulle ju innebära en sjuhelsikes massa jobb för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. Och dessutom har jag rensat upp i SPS-floran och limmat fast dom exemplar jag vill ha på sina givna ställen, med förhoppningsvis rätt tillväxtförutsättningar. (Vi får se hur bra det går tids nog)

Har vänstra delen kvar att fixa, men så fick jag slut på klister...

Snart dax för ett besök tycker jag, inte sant?

Kan ge bort en fragg eller tre för besväret. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhå, kommer med farliga lockelser här:)... Ja skulle jag få med mig någon så bensinkostnaden inte blir så blodig så kommer jag gärna inom en snar framtid. Ska gulla lite med fredrik (Fiend) och Jörgen (Jorgas) och se om de kan tänkas vara sugna på en liten tripp... Men Fredrik är i Övik nu som jag förstått det, hmmm, får gulla extra mycket så kanske han kan tänkas fara igen då...

Kontrar även med samma erbjudande, en fragg el tre om du kommer hit :D, kan slänga in en bit Chaetomorpha för att spica upp det hela också, he he...

Vi har ju fått några nya saltvattensakvarister här i Umeå nu också, känner dem inte men de kanske kan/vill/får följa med? Hört av Jorgas att de är i uppstartsfasen och ganska så maniska, precis som det ska vara:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marins lim tar jag inte ens emot om jag fick det. Har provat två gånger nu och det är verkligen inte bra. Däremot Deltecs aquascape ger jag tummen upp för, vilket är samma som jag kör med nu.

Ska ta lite bilder på högra delen med dom fraggar jag limmat fast, bara min kamera kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var skumt. Jag har testat Fauna Marins lim och tyckte det var rena drömmen. Mjukt och lätt att knåda, härdade snabbt och grumlade inte i karet.

Nu har jag i och för sig lärt mig attt Använda Rowa/ Deltecs också. Montera allt över vattenytan och skölj av fingrarna i en hink vatten innan de kommer i karet igen. Måste man montera i karet är det bara att borsta rent med tandborste, sätta på lim på det som skall monteras, hålla fast det i karet och vänta tills man har kramp. Har man tur har det fastnat till dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går jättebra om man ska montera saker på en flat yta, men det blir ju lite knivigare när man ska sätta något på ett lutande ställe... Klart FMs klister skulle fungera där med sin korta brinntid - om det härdar alls. (Jag har som sagt blandade erfarenheter av det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kommer med en liten uppdatering såhär på lördagskvällen...

Sumpen är klart och färdigfogad - renoverat sötvattenskar på 90x45x40cm, alltså kring 160L.

Det kommer att vara 4st "fack" där följande inryms:

  1. Inkommande från Durso
  2. Skummare
  3. ?
  4. Utgående returvatten, zeolitfilter osv osv

Fack #3 tänkte jag lämna tomt tills jag vet vad jag ska stoppa dig, förmodligen blir det kanske lite LS för att skapa en alternativ (mörk) miljö för att öka på mångfalden. DSB blir det inte frågan om, åtminstonde inte i dess bemärkelse som anaerob miljö. I så fall blir det mest för att, som jag sa, få tillstånd alternativa djur. Kanske blanda i lite LS?

Bild på sumpen:

post-2432-14468914938035_thumb.jpg

Nu återstår att spika returröret till 100% och limma sista biten av returröret och placera returpumpen på sin slutliga position. Saknar ett T-rör och en 20mm kran för att göra sista anpassningen. -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu Ted, bra fråga. Faktiskt bestämde jag mig rätt tidigt för att låta durso'n få vara i sitt eget fack för att störa den så lite som möjligt även fastän man försöker härja med annan utrustning.

Du har en bra poäng med att tvinga kvar ytvattnet i skummarfacket. Nu är det tyvärr för sent att åtgärda... =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att säga att relaterat till bilden så är det från höger till vänster, så det blir helt tvärtom motför vad du tänkte. Skummarfacket är i storleksordningen 60L bara det, så det känns inte som det blir för lite.

Däremot grämer jag mig över det du just påtalade om, att försöka behålla ytvattnet i skummarfacket. Blä.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ack... Nu har ni satt griller i huvet på mig igen!

Såhär ser det ut ikväll. Är lite händelserna i förväg då jag saknar fortfarande PVC-delar för returröret. Har fyllt upp rätt mycket osmosvatten för jag tänkte blanda salt klart och så, men jag får väl slå ut det i värsta fall:

post-2432-14468914942457_thumb.jpg

Har fundering på att göra såhär - flytta den markerade skivan och helt enkelt bara montera den där strecket visar.

Detta kan göras "hyffsat" enkelt - om det inte vore så f-benade trist att maskera med tejp. Får ta tag i detta imorrn kväll eller nått, jag har ju ändå PVC som saknas...

post-2432-14468914942664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kortat durso röret väsentligt. Att flytta väggen framför dursoröret är en fin ide för att få skummaren att arbeta rätt. sen kanske du ska ta bort eller flytta bak och upp den sista väggen innan retur och reaktor. Inga pekpinnar bara tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...