Gå till innehåll

Varför "grönt"vatten ???


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Hej jag tycker mitt vatten ser väldigt grönt ut e det någon som vet varför??? jag har bara osmos vatten i stenen jag har köpt sköljde jag av under duschen.det ser inte ut att vara smutsigt bara grönt. mätte fosfat den låt på 0.5 nitrat på 10. det är vad jag har hunnit mäta än så länge, säg till om det är mer ni behöver veta...det har stått i gång med skummare i 24 timmar. karet är på 400 liter skummaren till lika mycket... det har varit i gång i 1 vecka lite drygt... någon som vet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet väl att sötvatten tar död på många organsimer i och med att du sköljde ls:en i duschen ? Fosfat är alldeles för högt, dock inget att oroa sig över då ditt kar är så nystartat och troligen inte orsaken till det gröna. Nån frisimmande alg eller så har du väldigt grönt glas i ditt kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grönt vatten brukar triggas väldigt lätt av ammonium. Man kan testa det med säg Blomstra eller urin. Som andra redan påpekat så har du dödat en del i den levande stenen med sötvattensdusch (varför?), vilket triggat igång grönalgsblomningen. Det är dock inte nitratet som fått igång det gröna, utan allra troligast ammonium/ammoniak. Fosfaten kan kanske - möjligen - också bidragit till en sådan grönalgsblomning, men ditt uppmätta värde på 0,5 ppm är alldeles för låg för det tycker jag (om mätningen stämmer). Jag märkte att grönvattnet infinner sig snarare när man passerat 2 ppm fosfat vid i övrigt stabila förhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen jag hade va skitig och behövde rengöras hade inget annat val. hade inte tillgång till så mycket osmosvatten för tillfället. jag ska mäta amoniumen idag så får vi se va den ligger på. men nu e situationen som den är :( .Vad kan jag göra åt den??? jag har dryga 100-110 kilosten i mitt 400 liters kar påskyndar det eller sinkar det mina möjligheter att bli av med skiten som är i vattnet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad kan du göra åt det... Kanske börja med att sluta med tredubbla frågetecken??? - skojar bara icon10.gif

Allvarligt talat - det bästa botemedel mot svävalgerna brukar vara ett UVC-filter. Ett annat alternativ är att mörklägga akvariet helt och hållet, med massa svarta sopsäckar och tjocka filter i tre-fyra dagar och sedan byta mycket vatten. Det tredje är att vänta och se, ibland försvinner sådant här av sig själv. Om jag hade detta som experimentkar så skulle ja ha skummat för fullt och tillsatt någon kolkälla (vodka/socker).

P.S. Man kan skölja saker med "vanligt" saltvatten, som inte behöver vara baserat på osmosvatten. Fyll upp en hink med kranvatten, blanda i salt tills du får bra salinitet, och skölj det du vill/behöver skölja i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska aldrig rengöra stenen i kranvatten eller osmosvatten!

Det är saltvatten som gäller, det går utmärkt att "rengöra" stenen med kranvatten blandat med salt.

Levande sten (LS) är upplockad från reven, transporterad hit i fuktigt tillstånd och sedan "kurerad" i bra vatten med stora skummare. Allt för att den ska vara så levande som möjligt.

Din sten är nu ungefär som "Skitig faxekalk" (troligen så har vissa av de innersta anaeroba bakterierna klarat sig).

Din LS är nu i otroligt dålig kondition.. Det är mycket bakterier och annat föredetta levande som ska ruttna i stenen.

Nu är det kurering som gäller:

Ditt akvarie eller en stor tunna får agera lagringsplats.

Så kraftig skummning som möjligt.

Bra cirkulation.

Stora vattenbyte (saltvattensbyte).

Ingen belysning.

När värdena är bra så kan du försiktigt starta belysningen.

Det var mina råd / som jag har gjort., finns säkert andra metoder.

*EDIT* PatriksS var snabbare:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det kurering som gäller:

Ditt akvarie eller en stor tunna får agera lagringsplats.

Så kraftig skummning som möjligt.

Bra cirkulation.

Stora vattenbyte (saltvattensbyte).

Ingen belysning.

När värdena är bra så kan du försiktigt starta belysningen.

Det var mina råd / som jag har gjort., finns säkert andra metoder.

*EDIT* PatriksS var snabbare:ler:

Hade kört på denna variant jag med, fast jag hade nog köpt mig en flaska bakterie kultur oxå.

Och ev. fosfatremover (tex rowaphos) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har skummning på hela tiden. Bakteriekultur har jag tillsatt sedan innan. Måste stora vattenbyten göras eller kan man bara köra det utan ljus en längre tid??? och med skummare och kraftig cirkulation. fosfat kommer imorn. men fosfaten är ju inte jättehög ändå med tanke på att det är nystartat. men det gröna vattnet måste ju bli klart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag menar utan ljus så menas just utan ljus - du får täcka karet så bäst du bara kan. Fast vill du ha snabbare resultat så skaffa dig ett uvc-filter, kan gå på 900 spänn, men enligt min uppfattning väl värt pengarna. Mörkerkörningen har inte helt 100-procentig träffsäkerhet. Eller så avvaktar du och håller tummarna, det kanske går bort av sig själv om någon/några veckor.

Testa fosfat kan du nog glömma ett tag, det tjänar ju ingenting till vid det här laget. Du har ju inga stenkoraller. Det enda som kommer att göras nu är att du få kurera karet/stenen enligt inläggen ovan. Jag lider faktiskt med dig, har själv råkat ut för jättedumma misstag som man sedan får betala dyrt för (i tid och/eller pengar). :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar ni att jag ska se till att det inte kommer in något ljus alls???typ tejpa tidningar för glaset??? uvc kommer på på måndag. Om jag täcker karet i några veckor kommer värdena att bli bra då??? och det gröna vattnet fösvinna??? förutsatt att jag kör med bra skummning och mycket cirkulation och med uv.??? vill inte byta för mycket vatten då jag inte har fått min osmos än har fått osmosvatten av en kompis och sedan kostar ju saltet.att det blir nitrit i vattnet sepelar mig ingen roll jag ska köra in karet till i september typ så slipper jag värmeproblem. Ni säger att stenen ruttnar kommer den bli bra igen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två olika spår..

PatriksS svarar på din fråga ang sväv / grönalgerna.

Ingenting om LSen.

Vad vi andra har skrivit är hur du ska kurera LSn.

Du skulle laggt pengarna på en osmos istället för ett UVc i detta läget.

Tror inte det är några problem att använda karanvatten + salt i detta läge.

När du fått en osmos så gör att stort vattenbyte.

Gör som Clownen föreslår. Sätt dig i hängmattan med en hög saltvattensböcker

och vänta ut nitrattoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju lagt pengar på både osmos och uv. :) båda kommer på måndag. jag pratade med bengan på marinavkariet om samma sak han va inte lika negativ utan sa bara att kör karet ett tag men mät nitritnen och se hur mycket du har...och att jag kunde mätat amoniaken med. men att det inte va så farligt uan att bara låta det gå. Inga vatten byten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju lagt pengar på både osmos och uv. :) båda kommer på måndag. jag pratade med bengan på marinavkariet om samma sak han va inte lika negativ utan sa bara att kör karet ett tag men mät nitritnen och se hur mycket du har...och att jag kunde mätat amoniaken med. men att det inte va så farligt uan att bara låta det gå. Inga vatten byten.

Det låter som du bestämt dig;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja om det går att göra så så gör jag det ...jag mätte ammonian med 10 låg den på. skulle vilja mäta nitrit med men har inte ett test för det. jag har mätt med seras test men det visade noll och det litar ja inte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ammoniumen börjar brytas ned bildas nitrit. Den toppen kommer alltså efter ammoniaktoppen. Vänta bara - allt fixar sig med tillräckligt tålamod.

Steg ett är att ammoniakhalten sjunker.

Steg två är att nitrithalten sjunker. Det går mycket fortare om du tillsätter ett bakteriepreparat.

Steg tre är att när nitrithalten minskat avsevärt så köper du litet ny levande sten som ympar i nya djur i din gamla sten.

Steg fyra är en månad senare när bakterier och smådjur börjat etablera sig i den gamla stenen och det är dags att börja köpa in djur till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack stig jag har tillsatt bakteriekultur i vattnet idag med så jag har så det räcker till 1000 liter nu. Är det ett måste att köpa ny LS??? Jag har som sagt redan 100 kilo + i karet har inte plats för mer :P . Om jag nu måste köpa det så hur mycket ska jag ha i så fall??? räcker 10 kilo???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det här ett skämt?

(måste fråga)

tja.. man undrar ju.

Varför var det där nödvändigt?

Är man nybörjare så är det lätt att göra misstag och mikaelglad skulle nog uppskatta goda råd snarare än överlägsna kommentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...