Gå till innehåll

för lite lyse?


ghosten

Rekommenderade inlägg

satt o tittade på vad andra har för lyse till sina kar och upptäckte att jag har väldigt lite lyse jämfört med andra jag har 2st ´24w t5 till mitt 160L.

är detta för lite eller rekommenderar ni att jag skall utöka belysningen.

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär lika starkt som det ljus du redan har. Du har litet sämre verkningsgrad på 30w rör och reflektorn fungerar litet sämre också genom attrören är tjockare och skuggar sig själva litet.

Drömbelysningen för dig vore 4*39w T5 t.ex Fauna Marin eller ATI.

Med det ljuset har du fritt fram för alla koralltyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör med en 150w lampa blir det ju lika mycket som 4x39w t5 eller?

4x39=156w

Det borde väll bli billigare i längden med MH i så fall, dom har väll längre livstid än t5 (inte säker på det).

Det som skiljer är spridningen av ljuset, kostnaden för armatur blir ganska precis de samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off topic.

Jag tror inte man kan jämföra olika beslysningar (eller ens samma) på watt-talet. Lika lite som jag tror att man kan använda en regel som säger x watt / liter.

Eller rätta mig om jag har fel, det är förbrukningen som anges?

Olika typer av belysning och olika reflektorer ger ju olika mängd lyse för samma watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag får se hur jag skall göra just nu har jag ju ett lock över och det får max plats ett rör till i denna.

sedan så om jag skall köpa 4X39W så måste jagb hitta en lösning med min skummare då jag inte har sump antingen får jag köpa en som man hänger i taket eller fixa en sump. hur stor sump räcker det att man har i ett 160L kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt och hållet med Illustratören, kör med mh istället. Men det räcker gott och väl med en 150w. Jävligt mycket snyggare ljus och billigare att byta lampa än fyra T5 rör. Blir så otroligt mycket mer levande och naturligt med mh, rör ger enbart sterilt och dunkelt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte hålla med om MH:n

För ett akvarium som är 95 x 40 cm är det rätt svårt att fördela ljuset från en MH i hela karet. Eller så får man hänga lampan så högt att hälften av ljuset hamnar bredvid karet. Och då har man ju bara hälften av ljuset i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill bara påpeka att karet är 100 cm långt....

en stor nackdel är att jag inte har plats för en sump så det lutar åt att jag får hänga en i taket. jag skall ha T5:or har jag bestämt mig sen skall jag bara bestämma mig vilken jag skall ha ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket ger dig att 4x39W T5 är en bra belysning för dig. Jag har T5 och tycker håller inte alls med Drullputt om den belysningen. Dock är valet vad som är snyggast personligt.

...

Drömbelysningen för dig vore 4*39w T5 t.ex Fauna Marin eller ATI.

Med det ljuset har du fritt fram för alla koralltyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen roll vad folk säger, rör kommer aldrig, jag säger ALDRIG komma i närheten av mh. Rör tycker jag vi kan låta sötvattensnissarna hålla för sig själva.

Trodde faktiskt att det skulle va lite mer kraft i T5 än vad det är.

Ska du ha mycket ljus med rör så köp ett gäng PC 55 wattare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...