Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

Ingen fara, väntar spänt på resultatet av ditt bygge

Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge! Jag är nu en stolt ägare till en hembyggd T5 armatur. Tack för hjälpen och stödet i detta arbete där jag speciellt vill tacka Christian för hans support och ständiga stöd!-Tummen upp

Slutresultatet efter mycket funderingar är enligt följande:

Lådan är byggd i Plywood, måste ev stärkas upp då den bågnar lite när den ligger på plats.

Lådan inrymmer i dagsläget 7 st T5 rör med måsvingereflektorer. Det finns ytterliggare plats för att bygga in ett månljus då det ligger i planen att få till, har en diod i dag som tillhör styrningen av Tunze streamers och jag vill se om den räcker. Annars finns det plats för ytterliggare ett rör eller fläktar. Tanken var att det skulle bli en fläkt som kylde men det kommer att monteras i akvariebänken ist'llet. Det blev inte heller ett plexiglas som stänkskydd.

Styrningen av belysningen sker med 5 st timrar som jag har byggt om från att vara för vägguttag till att vara fastmonterade i armaturen.

Kvar att göra är att fylla på med ytterliggare 2 rör, sitter nu 2 st Osram 67 och 3 st FM Special. Det som är planerat att tillföras är ett FM DUO och ett rött rör (ska leta efter det som Stig tipsade om då jag inte hunnit ännu).

Bifogar några bilder så att ni ser hur resultatet blev.

post-2171-14468915698661_thumb.jpg

post-2171-14468915698813_thumb.jpg

post-2171-14468915698953_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snyggt Jonas!!

:stjärna:

Kan du ej fota lite närmare din ljus timer delen är nyfiken hur denna ser ut på närmare håll

Jag har nu fotat timers bakifrån. Jag gissade att det var det du ville ha. Se bifogad bild. Var det något annat du ville se får du fråga igen.

Jag skrev tidigare att jag inte gillade att armaturen sviktade för mycket på mitten. Jag har nu förstårkt den med väggfäste till hyllor. Den är formad som en u-balk vilket jag trodde skulle räcka. Tyvärr inte! Mitt nästa försök i detta blir att skaffa en extra vajer konstruktion (Wirekit för belysning) för att skapa en lyftpunkt även i mitten.

Skam den som ger sig!

post-2171-14468915736947_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kanske skulle gjort "ramen" i en aluprofil av något slag, så den inte sviktade ?

är din färdiga ramp mycket tung ?

mvh manne

Nästa gång jag bygger en armatur kommer jag att göra på något annat sätt, exempelvis alu ram. Wrang har byggt av metall (tror det var aluminium) och den blev grymnt snygg.

Armaturen är byggd i för tunn plywood för att den skulle vara lätt. Jag räknade med att ramen skulle stärkas av "sargen" så att den skulle vara styv nog. Dock försvagar antagligen mina timrar då de bryter sargen!

Jag var på triton i dag och blev då rekomenderad av Leif att ta en aluminium profil som normalt används till akvariebänkar och styva upp den med. Jag räknar nu med att att försöka hitta 2 st som är minst 150 långa. Får jag tag på dessa kan jag dessutom flytta hänganordningen mot mitten. Problemet är löst.

Är det någon som har lite liggandes eller vet vart jag kan få tag på det så får ni gärna höra av er!

Jäkligt snyggt Jonas! Kanonbygge!

:kram: TACK! Känns kul att läsa att fler än mig tycker den ser bra ut! Jag är nöjd med det jag gjort (när det håller dvs)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...