Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har fantasier om att bygga ett nytt kar och då i storleken 150 brett, 60 högt och 80 djupt. Dessa mått kan komma att ändras pga olika faktorer. En av faktorerna är belysningen då jag vill få plats med en T5 armatur.

Jag vill ha T5 så några tankar om MH behöver ni inte ta upp här. Dock har jag många funderingar om jag ska bygga den själv för att nyttja bra reflektorer men kan mycket väl köpa en bra armatur med bra reflektorer. Reflektorerna är för mig viktiga då de gör att jag kan ha mindre med belysning (ger mindre värme)

Tips, råd och erfarenheter tas emot med glädje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

150 långt är lite kass för t5. Tror att en 80w armatur blir någon cm längre än 150 cm. Kanske fundera på 160 cm istället?

Detta förutsatt att du inte har skummare eller annat utmed en kortsida. Jag har det och då är 54w perfekt i ett 150 cm kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Sillen, reflektorer är tokviktiga !

Synd att inte FM har liiite glesare emellan rören i dom 6-pipiga så att det får plats måsvingar. Jag är helt övertygad om att 6 rör med måsvingar står sig bra i konkurrens med 8 rör med vanliga.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tror att ett 80watts rör är 146cm sedan så bygger hållarna ca 1,0 cm om man kör vanliga ej kapslade

Kappslade (IP67) bygger ca 2cm totalt per rör

De reflektorer jag har bygger 6cm på bredden och 3,5cm på höjden

Så teoretiskt så skulle du få in 12x80watt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BRA reflektorer spelar alltid roll!

Många T5-armaturer kan vara byggda på exakt samma drivdon, men i slutändan "vinner" den ena i något test just för sina reflektorers skull... som självklart inte många tänker på.

Satsa på dom dyraste, finaste (gärna med guldkanter) och bästa reflektorerna du hittar - du kommer inte att ångra dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150 långt är lite kass för t5. Tror att en 80w armatur blir någon cm längre än 150 cm. Kanske fundera på 160 cm istället?

Detta förutsatt att du inte har skummare eller annat utmed en kortsida. Jag har det och då är 54w perfekt i ett 150 cm kar.

Jag valde 150 för jag trodde armaturen gick in. Fast jag ändrar mig till 160 för att det inte ska vara för trångt även om andra längre ner säger det funkar. Bättre med lite extra utrymme.

Håller med dig Sillen, reflektorer är tokviktiga !

Synd att inte FM har liiite glesare emellan rören i dom 6-pipiga så att det får plats måsvingar. Jag är helt övertygad om att 6 rör med måsvingar står sig bra i konkurrens med 8 rör med vanliga.

.

FM? Vilka menar du då? Har du någon länk? Jag har varit inne på att försöka ha en grunduppsättning på 8*80 w men inte funnit någon färdig armatur. Vill kunna ha egen reglering på varje rör dessutom. Men som du säger kanske det räcker med 6 st.

Nja jag tror att ett 80watts rör är 146cm sedan så bygger hållarna ca 1,0 cm om man kör vanliga ej kapslade

Kappslade (IP67) bygger ca 2cm totalt per rör

De reflektorer jag har bygger 6cm på bredden och 3,5cm på höjden

Så teoretiskt så skulle du få in 12x80watt ;)

Då funkar det med 13 rör också! *ler* Fast jag behöver nog inte riktigt så många om det inte vore för bra färgsättning förståss. Vill inte få för mycket värme också. Har tittat på dina reflektorer tidigare med intresse. Visst var det dessa du använder? https://wwws.aquaterrashop.de/meerwa...5a1c6d393ff9e4

Jag har för mig att t.ex ATI Powermodul är 148cm lång.

Den finns väll bara i 6*80 W. Får man plats med måsvingar i den?

BRA reflektorer spelar alltid roll!

Många T5-armaturer kan vara byggda på exakt samma drivdon, men i slutändan "vinner" den ena i något test just för sina reflektorers skull... som självklart inte många tänker på.

Satsa på dom dyraste, finaste (gärna med guldkanter) och bästa reflektorerna du hittar - du kommer inte att ångra dig.

Guld är ingen bra reflektor. :skrattar: Jag är beredd att satsa på bra grejor men vill ha erfarenhet av dem för det är inte bara guld som glimmar och det finns kattguld också.

Någon som vet någon färdigbyggd bra armatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla typ 6x80,8x80 har rören så tätt att måsvingar inte får plats (eller behövs)

Då behöver jag alltså inte leta bland de ramper som finns på marknaden och inrikta mig på att bygga själv. Helt enkelt hitta bra grejor till priser som är OK.

Att säga att det inte behövs tycker jag är fel attityd hos mig som akvarist då jag vill ha mycket ljusenergi ner i vattnet och lite värmeenergi. Om jag har många lysrör som ger tillräckligt mycket ljus utan reflektorer så kommer det ge mer värme som är nått jag inte vill ha. Om jag har färre lysrör men bra reflektorer får jag lika mycket ljus energi i vattnet men mindre värme. Har jag otur måste jag dessutom kyla vattnet också som gör att det blir dyrare. Inte bara dyrare utan sämre för miljön också.

Blev ett långt utlägg för att förklara att uttryck som inte behövs bör förtydligas lite då det ljusmässigt kanske inte behövs. Dock lyfter det en intressant fråga som jag bör ta tag i nu. Hur många T5 rör behöver jag om jag har bra reflektorer? Denna fråga är 2 delad igentligen, ljusmängd men även möjlighet att blanda rätt färger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Korallen-zuchts armaturer hemma...

Jag skulle läsa lite om den armaturen på deras hemsida. Tyvärr hittar jag inte hemsidan ens om jag söker på google. Konstigt; har de ingen hemsida?

Dock gjorde jag trevliga upptäckter om jag sökte med sökordet Korallen-zuchts på google. Det var i stort bara en svensk handlare, gissa vilken Ted? och en svenskt forum som kom upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Korallen-zuchts armaturer hemma med 10 gånger 80 watt T5 med riktiga reflektorer. Endast 3,6 cm tjock. Väldigt stilig ramp.

pris 14950:-

Har du hört nått varför de ej har fläktar visseligen har de hålplåt på ovansidan men det är kanske gammal skrock att T5 rör gör sig bäst med 35˚C med fläktar är det kanske ändå svårt att få till detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar på blandning av rören och antal rör?

Håller med till 100 %, hellre 6 rör med måsvingereflektorer än 8 med vanliga ! Mindre värme, mindre energiåtgång känns rätt.

Då hade jag nog satsat på 4 kritvita med bevisat höga pur-värden sedan använt de återstående 2 för att ge snygg färg. Blåa Fauna M eller KZ Purple... eller både och :)

Slösar man lite pengar så kan man ju koppla 4 st i 2 par och köra återstående ett och ett. Då blir det 4 strömsladdar och goda möjligheter till skymning/gryning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men menar ni att 6 rör, varav 2 blårör skulle ge tillräckligt med ljus i ett så pass stort kar? Oavsett reflektorer så tycker jag det låter klent om du vill hålla sps. Jag hade tidigare (i mitt 720l kar) 4*80 med måsvinge och 2*70w mh (som är ganska klena jag vet) och jag har svårt att tänka mig att endast 2 rör till skulle ge tillräckligt med ljus för ljuskrävande koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men menar ni att 6 rör, varav 2 blårör skulle ge tillräckligt med ljus i ett så pass stort kar? Oavsett reflektorer så tycker jag det låter klent om du vill hålla sps. Jag hade tidigare (i mitt 720l kar) 4*80 med måsvinge och 2*70w mh (som är ganska klena jag vet) och jag har svårt att tänka mig att endast 2 rör till skulle ge tillräckligt med ljus för ljuskrävande koraller

Om det går att få samma mängd ljus med 6 som 8 så varför inte...

Ännu bättre vore förståss 8 med måsvingar men det tar ju massor av plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske bara blir 70 djupt pga utrymmesskäl.

Jag tror nog att det går med 6*80 W och SPS då jag i dag har 5*55W och taskiga reflektorer till ett kar som är 125*60*60 och där trivs SPS.

Ove! Låter som en intressant blandning men jag kan tänka mig att det saknas lite rött i den blandningen. Vet du detta? Jag har inte kollat datablad ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...