Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du får bygga för eget bruk om det inte är fast installation. Men inte sälja hembyggen.Fast installation är sådant som är kopplat direkt i elsystemet utan stickkontakt mm ELLER är fastskruvat i golv, väggar eller tak. Hur en akvariemöbel räknas vet jag inte.

Vilket innebär att om du skriúvar fast vajern, som håller armaturen i luften, i taket är det en fast instalation. Spikar du fast kabeln med kabelklips är det också fast instalation. Detta är en sak som inte är helt lätt att dra gränser i men jag är rätt övertygad om att du inte får bygga saker för starkström!

Här kommer 2st närbilder på de fästen jag använder och reflektorn

Reflektorn bygger 3cm på höjden och 6cm på bredden

Tack för dessa!

Borde vara lättare att använda reflketorerna med hållare då?

CW!

Vad tror du om att ta isär digitala timers?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar bara lite runt detta med att bygga egna elprylar, de frågor som ställs är ofta av typen : är det lagligt, täcker försäkringen osv - borde inte frågan vara, är detta säkert?

är det värt risken? - jag menar så här:

egna prylar man byggt själv så vet man oftast vad som inte är riktigt 100% och i början är man kanske försiktig, men efter ett år då?

Eller är det bara du som kommer åt dessa grejer, barnen,frugan? eller grannen som matar på semestern...

Är det värt risken?

Jag har sett många akvarier där elsäkerheten är , milt sagt urkass - skarvdosor fulla i saltkryp, ojordat ingen jordfelbrytare osv. - man står och meckar i ett medium som leder el "nästan" lika bra som en kabel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar bara lite runt detta med att bygga egna elprylar, de frågor som ställs är ofta av typen : är det lagligt, täcker försäkringen osv - borde inte frågan vara, är detta säkert?

är det värt risken? - jag menar så här:

egna prylar man byggt själv så vet man oftast vad som inte är riktigt 100% och i början är man kanske försiktig, men efter ett år då?

Eller är det bara du som kommer åt dessa grejer, barnen,frugan? eller grannen som matar på semestern...

Är det värt risken?

Jag har sett många akvarier där elsäkerheten är , milt sagt urkass - skarvdosor fulla i saltkryp, ojordat ingen jordfelbrytare osv. - man står och meckar i ett medium som leder el "nästan" lika bra som en kabel

Jag kan bara hålla med dig och då gäller det inte bara vid akvarier. Jag har tidigare jobbat som elkraftingenjör och sett detta allt för många gånger.

Om det är värt det beror på vad man värdesätter. I mitt fall handlar det inte om det ekonomiska om det är värt det utan om att jag har löst något som jag själv velat göra, självuppfyllnad. Dock får inte det bli på bekostnad av elsäkerhet och därför finns det yrkesfolk som får godkänna konstruktionen och hantverket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

´Jag tänkte mer allmänt - kommer ihåg att jag sett t.ex clas olson flottör avsedd för lågspänning (eller i alla fall max 110V och milliampere) användas som serieströmbrytare, påskarvad med en sockerbit direkt på 220V kabeln till pumpen - men innehavaren ansåg den säker eftersom sockerbiten virats in med eltejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dessa!

Borde vara lättare att använda reflketorerna med hållare då?

CW!

Vad tror du om att ta isär digitala timers?

NP

Nja jag vet ej riktigt är nog en smaksak. Så här själv så hadde jag nog skruvat fast reflektorerna i armaturen så rören är fria mot dessa.

Vilka menar du och varför skall du ta isär dom?

....men innehavaren ansåg den säker eftersom sockerbiten virats in med eltejp.

Haha den var bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

´Jag tänkte mer allmänt - kommer ihåg att jag sett t.ex clas olson flottör avsedd för lågspänning (eller i alla fall max 110V och milliampere) användas som serieströmbrytare, påskarvad med en sockerbit direkt på 220V kabeln till pumpen - men innehavaren ansåg den säker eftersom sockerbiten virats in med eltejp.

Det är med el som allt annat att det finns folk som inte förstår vad de gör. Kolla bara i trafiken ... Sedan finns de de som vet vad de gör och gör saker säkert.

NP

Nja jag vet ej riktigt är nog en smaksak. Så här själv så hadde jag nog skruvat fast reflektorerna i armaturen så rören är fria mot dessa.

Vilka menar du och varför skall du ta isär dom?

Haha den var bra

Du har ju byggt själv och jag har tidigare litat på ditt omdömme vilket varit bra. Blir nog till att skruva fast dem i armaturen.

De jag menar är de som visas i detta inlägg:

Jag vill kunna styra armaturen så at jag inte tänder och släcker alla lampor momentant.

Jag har nu funderat på en hel del och kommit så långt att jag började fundera på att programera IC kretsar för styrningen och då ha en klocka. Dock har man ju glömt den kunskapen och jag funderade längre. Tror dessutom att jag kom på en rätt bra idé. Jag funderar på att köpe 4 st timers typo denna http://www.kjell.com/?item=50172&path=84000000,88000000 . Tror det skulle kunna vara en bra idé. Är det någon som plockat i sär en sådan eller motsvarande? Tanlen är nämligen att ta innehållet i den och göra kopplingen själv. Naturligtvis kommer jag aldrig koppla in den på elnätet då jag inte är behörig elektriker.

Tror ni på ideén?

Anledningen att jag ska ta isär dem är att jag vill nyttja funktionen som de har vad det gäller tid och brytare men tycker att timern är allt för klumpig. Vill gärna bygga in styrningen i armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att jag ska ta isär dem är att jag vill nyttja funktionen som de har vad det gäller tid och brytare men tycker att timern är allt för klumpig. Vill gärna bygga in styrningen i armaturen.

Okey ja det skulle säkert funka med att fimpa underdelen fär uttaget är och dra matningen direkt till drivdonet. Skall plocka isär en Clasolssons timer och kolla för skoj skull på denna sitter den ett knapp batteri på baksidan som backup för timer kretsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu efter en lång tid har jag tagit nästa steg i mitt projekt. Jag har börjat köpa hem delarna och det känns helt underbart. Jag var hos en polare i dag på eftermiddagen som behövde bärhjälp. Jag var så på G med mitt projekt så jag var bara tvungen att berätta att jag köpt en timer. Stor grej va! *ler*

Jag tänkte visa hur jag ska bygga armaturen. Jag kommer börja med att fästa upp grejerna på en plywood skiva som är målad. På den kommer reflektorer (halva längden på på bilden) och HF-don sitta enligt bild ett. Jag kommer sedan kapsla in allt och ha forcerad ventilation med 2 fläktar på ena översidan och 2 galler på andra för att få ett bra flöde. Sedan kommer jag ha en sarg runt allt där jag på framsidan kommer att fästa panelen på 4 st digitala timers, Dessa kommer jag ha delat och tagit ur innandömmet samt fästa displayen.

Sista kommer jag att sätta upp en glasskiva som stänkskydd och inkapsling till ventilationen.

post-2171-14468914736469_thumb.jpg

post-2171-14468914736597_thumb.jpg

post-2171-14468914736777_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ambitiöst :) Ska bli tufft att se resultaten!

Tidigare i tråden nämde du det här med värmen och du ville ha så pass få rör som möjligt. Jag är också i den sitsen men vågar mig inte på det du tänker göra. Men i början av tråden prisas reflektorer och min undran är; Hur stor blir skillnaden (hypotetiskt) på en armatur med 2x24W rör med de "bästa" måsvingereflektorerna och en armatur med "vanliga" reflektorer på 4x24W? Det var något liknande du var inne på tidigare tror jag. Rören kommer behöva vara ganska nära ytan så färre rör är bättre ur värmesynpunkt. Karet är på ca 90L, några SPS är väl tanken att det ska bli men inte enbart.

Om du tycker jag tar över din tråd gör jag en egen.

Mvh Thomas

Edit: Frågan besvarar bäst i följande tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19925

/Sillen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Kul att få berömm för det man gör!

Gustav jag har hört detta och har funderat rätt mycket på det också. Det som jag är osäker på är om det är rören eller drivdonen som är känsliga för värme. Jag i min värd lever i tron att det sitter en effekttransistor i drivdonet och att den åtminstånde inte vill ha för varmt. Dock så gillar denb kyla så det borde inte vara problem om det är nått annat som inte vill ha kallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en temperaturkurva på vanliga lysrörstyper. http://www.osram.se/_nav/documentViewer.aspx?dID=137 Kolla sidan 34 i PDF:en

...

Vilket jag då tolkar att jag inte behöver vara orolig för att lysrören blir för kalla så länge jag kyler med luft med inomhustemp, eller?

Kvarstår frågan om drivdonens temp känslighet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid rumstemperatur ligger du på ca 90% av effektiviteten. Optimalt bör man enligt tabellen ligga mellan 34 och 38 grader. Om man sen tycker att det är värt besväret för 10% extra ljus är förstås en annan femma.

Jag har för mig att det är rören som vill ha det svalt och då framförallt ändarna. Men jag kan minnas fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ta kylluften ovanför akvariet vilket innebär att det kommer vara varmare än 20 grader och då kommer jag verkligen inte att få ner vämen i rören till rumstemp.

Låter troligt att det är rörändarna som är viktigast att kyla vad det gäller rören då det är de som blir varmast, mest värmeförluster där. Dock tror jag fortfarande att effekttransistorn i drivdonet vill ha det kallt också. Någon som kan bekräfta eller förneka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte acrylskiva för att ha som stänkskydd i mitt bygge. Den är helt transparent då jag märkt att det finns olika färg på den transparenta

80mm Fläktar köpte jag på http://pcsilent.de/ köpte en som är 15mm tjock för att minimera tjockleken på armaturen. (SilentMaxx fan SF80/15 12db) spelar det ingen roll med tjockleken så hadde jag ökat storleken till 120mm för att få mer flås inne i armaturen tex

Noctua fan NF-S12-800 eller en Scythe S-FLEX™ fan 120mm, 800 rpm

Är nu åter i läget att jag letar fläktar. Jag vill inte att de bygger såp mycket i höjd och kommer nog välja de som är 80 mm i diameter. De som du CW rekomenderar är datafläktar och jag hade helst haft 220 v för att inte behöva någon trafo. Är jag fel ute i tanken på spänning?

Någon som har bra rekomendationer (viktigt att de är tysta)?

Edit: Om man kör med datafläkt skulle ju en av dessa annars kunna vara alternativ

http://www.kjell.com/?item=98257&path=38400000,50900000,51100000

http://www.kjell.com/?item=98259&path=38400000,50900000,51100000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nu åter i läget att jag letar fläktar. Jag vill inte att de bygger såp mycket i höjd och kommer nog välja de som är 80 mm i diameter. De som du CW rekomenderar är datafläktar och jag hade helst haft 220 v för att inte behöva någon trafo. Är jag fel ute i tanken på spänning?

Någon som har bra rekomendationer (viktigt att de är tysta)?

Edit: Om man kör med datafläkt skulle ju en av dessa annars kunna vara alternativ

http://www.kjell.com/?item=98257&path=38400000,50900000,51100000

http://www.kjell.com/?item=98259&path=38400000,50900000,51100000

Papst har ruggig kvalité på sina fläktar, jag vågar till och med ha dem i min PC :)

Finns ner till 10dB. EDIT: 9dB fanns det visst

Zalman har jag börjat tappa lite förtroende för. Dom håller bara liiiite längre än garantitiden :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Papst har ruggig kvalité på sina fläktar, jag vågar till och med ha dem i min PC :)

Finns ner till 10dB. EDIT: 9dB fanns det visst

Zalman har jag börjat tappa lite förtroende för. Dom håller bara liiiite längre än garantitiden :(

Intressant!

Gillar tanken på att köpa denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=42104

Då kommer nästa problem. Vad ska man ha på de olika stiften om man väljer 2, 3 eller 4 stift?

Ska jag skaffa någon styrning av fläktarna som inte är bara på tillslaget av första lampan och i så fall vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...