Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

Ja det finns byggsatser för detta oxså så nån IKS för att dimmra behövs inte direkt då är det en kondensator som laddar lysröret då timern stänger av och man får en dimmer funktion. Skall leta upp länken sedan då man kommer hem

Nej jag styr 4st rör idag 2st vita och ett rött+vitt

Ja man kan köra som vanligt även på styrbara drosslar under tiden man inte har någon styrutrustning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Osram lär väl ha en passande dimmer.

Jo det har osram och jag vet en akvariehandlare som för dessa. Jag har tittat på dem tidigare men det som inte framgår om man går in på osramshemsida (www.osram.se) är hur styrningen fungerar. Jag är sugen på att bygga styrningen själv utan att använda en IKS eller motsv. Jag tror inte det ska vara så svårbyggt om man kan lite förbindningsteknik.

Edit: Bifogar bild på HF donet som osram har. Ser ut på kopplinsschemat som man ska dimma med en spänning mellan 0 och 10 volt.

post-2171-14468914325351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte tyska men har nu försökt tolka länken jag fick av dig. Har jag förstått rätt om du tittar på bifogad fil samt vad innebär de ställena som jag har frågetecken på? Kan vara så att jag är helt ute och cyklar.

Uppskattar hjälpan jag får!

post-2171-14468914325533_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar nu på att börja bygga en armatur efter de tankarna jag har. Det jag inte riktigt har bestämnt mig är om jag ska ha en aluminiumprofiler som ram eller om jag ska bygga i plywood. Tanken är att jag kommer bygga den som en låda med stänkskydd och forcerad ventilation.

Vad skulle ni bygga den i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar nu på att börja bygga en armatur efter de tankarna jag har. Det jag inte riktigt har bestämnt mig är om jag ska ha en aluminiumprofiler som ram eller om jag ska bygga i plywood. Tanken är att jag kommer bygga den som en låda med stänkskydd och forcerad ventilation.

Vad skulle ni bygga den i?

alu är ju fränt men inte direkt lättjobbat...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium är ju iafs lättjobbat om man har tillgång till fräs/svets....och mtrl!

Annars e ju trä lättare att få till, går ju att borra, såga och lacka ganska enkelt. Allt efter behag!

Det beror ju oxo på hur resten av hus och akvarium ser ut, vill man ha alu-looken eller trä-look?!

Sen vad gäller fläktar(forcerad ventilation): får du plats med 120mm data-fläktar e dom betydligt tystare än 80mm som jag tycker allt för många använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att jag inte har någon fräs och jag inte är ute efter att bygga fränt så kommer jag att försöka mig på att bygga en 7*80 W T5 armatur i trä. Det kommer att vara en plexiskiva ner mot vattnet som skydd och jag kommer ha forcerad ventilation. Har inte läst på vilken fläkt det blir men ska defenitivt ta en titt på 120 mm varianten.

Jag är inne på att bygga in flera timers alternativt en som kan styra flera lampor. Skulle vara smidigt att ha styrningen inbyggd sittande på frånten av armaturen. Någon som har bra tipps på sådana?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte läst på vilken fläkt det blir men ska defenitivt ta en titt på 120 mm varianten.

Såna här fläktar kör jag med i locket. Toktysta (12 dBA) och högkvalitativa. Kör minst 2 och driv dom med olika trafos så du får redundans.

Jag köpte en billig variabel trafo på kjell&co för nån hundring.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium är ju iafs lättjobbat om man har tillgång till fräs/svets....och mtrl!

Annars e ju trä lättare att få till, går ju att borra, såga och lacka ganska enkelt. Allt efter behag!

Det beror ju oxo på hur resten av hus och akvarium ser ut, vill man ha alu-looken eller trä-look?!

Sen vad gäller fläktar(forcerad ventilation): får du plats med 120mm data-fläktar e dom betydligt tystare än 80mm som jag tycker allt för många använder.

Ja om jag fått plats med 120mm så hadde jag kört med dessa

Scythe S-FLEX™ fan 120mm, 800 rpmppic_MINI_scythe_sflex_fan_fluid_dynamic_bearing_scyflex12.gif

56.8 m³/h 8.7 db(A)

Jag är inne på att bygga in flera timers alternativt en som kan styra flera lampor. Skulle vara smidigt att ha styrningen inbyggd sittande på frånten av armaturen. Någon som har bra tipps på sådana?

Det enda jag kommer på är just nu Kopplingsur tex Digitalt kopplingsur

620045_RB_00_FB.EPS.jpg

Artikelnummer: 620045

Har du sett detta bygge ;)

Powermodul und Profilux ( pimp my lamp)

Slaktar en ATI Powermodul och fäller in en styrdator GHL Profilux 1

ati5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började denna tråden för att jag skulle fantisera lite kring att jag skulle bygga en armatur. Nu har jag haft detta i huvudet så pass länge så att jag ska bygga en armatur. Vad jag redan nu har bestämnt mig för att jag kommer bygga den så att den blir 7*80 W T5. Den kommer har följande fakta:

7 st 1*80 W drivdon (var inne på att nyttja 2*80 W men de verkar vara problem med dessa)

7 st måsvinge reflektorer

Stänkskydd

Ram i trä

Lock av trä med inbyggda fläktar alternativt metall "nät" utan fläkt

Det jag just nu funderar på att finna en bra lösning på är att jag vill kunna reglera belysningen för varje rör separat. Wrang visade ett kopplingsur man kan nyttja men jag vill kunna reglera från fronten på armaturen. Kanske inte genomförbart då CW exempel 2 låter som lite överkurs. Någon som har stor kunskap om styrning med tid ur som kan ge tips? Även andra får naturligtvis tipsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill kunna styra armaturen så at jag inte tänder och släcker alla lampor momentant.

Jag har nu funderat på en hel del och kommit så långt att jag började fundera på att programera IC kretsar för styrningen och då ha en klocka. Dock har man ju glömt den kunskapen och jag funderade längre. Tror dessutom att jag kom på en rätt bra idé. Jag funderar på att köpe 4 st timers typo denna http://www.kjell.com/?item=50172&path=84000000,88000000 . Tror det skulle kunna vara en bra idé. Är det någon som plockat i sär en sådan eller motsvarande? Tanlen är nämligen att ta innehållet i den och göra kopplingen själv. Naturligtvis kommer jag aldrig koppla in den på elnätet då jag inte är behörig elektriker.

Tror ni på ideén?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök mickla ihop något med batterier är mitt tips.

Det är väl bara en styrspänning på 0-10 Volt vet handlar om ?? Då blir det "lagligt" och allt + att det är lätt att gömma i rampen.

Jag har övergett dimmerfunktionen då de var kostnadsdrivande på armaturen om man ska ha 7 rör och 7 HF don. Detta är för av och påslag!

Jag kan bygga och få det godkänt av elektriker med behörighet. Då är det lagligt ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bygga och få det godkänt av elektriker med behörighet. Då är det lagligt ändå!

Jonas,

Hur funkar det där med laglighet egentligen, är det verkligen som du säger? Det är väl bara fast installation som man måste ha elektriker till? Om jag bygger en egen armatur och ansluter den via stickkontakt, så är väl det inte en fast installation? Det finns ju massor med byggsatser som man köper och löder ihop själv och sedan ansluter med stickkontakt. De kan väl inte vara olagliga? Eller är det skillnad på "färdiga" byggsatser och "egna" byggsatser?:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som är fast instalation och inte är inte helt självklart men du ska utgå från att allt är det i stort sett. Du får byta glödlampor mm. Du får byta ut en stickkontakt på en sladd om du har nödig kunskap (OBS! Om du får följdfel av att du gjort detta hade du inte nödig kunskap). Om jag minns rätt får du inte bygga en ny skarvsladd med delar du köpt i affären. En hel armatur är mer komplicerad än en skarvsladd.

Observera att detta är minneskunskap som jag inte har slagit upp idag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...