Gå till innehåll

Nackdelar med DSB


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag hade också haft äran att få se GustavF:s akvarium live och precis som Mattias skriver så var det mycket mycket vackert och skrämmande när akvariet skulle matas, hehehe! Det är nog lite osäkert om ett sådant system skulle passa för en sps-fantast.

Förresten, Mattias, angående din punkt 4 ovan:

det råder olika uppfattningar om att böka / inte böka runt i DSB. Vissa hävdar bestämt att det förlänger livslängden på sandlagret, andra anser att sånt "rånar" dsb:s invånare på maten (detritusen), tredje menar att man kan helt krasha sitt akvarium om man skulle få för sig att böka i sanden osv. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Punkt fyra var ett mysterium som gjorde att jag blev tveksam på om DSB var något för mig. Om jag ska köra DSB så vill jag självklart ha invånare som kan dra nytta av den, dvs käkfiskar, grävandes gobies osv. Men om inte firrarna är bra för sandbädden så känns det dumt. Inte nog med att det råder delade meningar om DSB ska vara eller icke vara. Det finns miljoner teorier om hur den ska skötas och ju mer jag läser desto tveksammare blir jag till DSB i mitt huvudkar. Låter för krångligt och för mycket förutsättningar som ska uppfyllas, och alldeles dör osäkert i dagsläget.

Intressant tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Böka, eller inte.

Inbillar mig att det är bäst att bestämma sig från början. Antingen bökar man lite då och då, eller så bökar man aldrig. Bökar man inte, lagras som bekant en massa gojs i sanden, och när den släpps ut på en och samma gång är det säkert inte hälsosamt, även om lite då och då inte skulle ställa till det. Och, bökar man lite, och sen gör sitt vattenbyte, borde man motverka fosfatuppbyggnaden?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote - ja jag har ett tunnt vattenskikt under alla mina sandbäddar. Däreomot använder jag inget skyddande mellanskikt. Hade i RSM innan en pistolräka tyckte tvärtom. Ingvar nere i Skåne körde DSB i båda de karen han hade under en tjugoårsperiod utan några som helst problem (förutom när det första fylldes upp med sötvatten....) Han hade plenum i sitt kar.

I frågan om fosforn så är det så att en rätt utförd DSB reglerar upp fosfatnivåerna efter förbrukning genom dess förmåga att tillsammans med ett högt pH (kalkvatten är att rekommendera) önsom släppa, önsom ta upp ortofosfat. Djuren i bädden hjälper också till att binda fosfor.

Det är också ganska intressant att de flesta som skriver om risken till krasch själva inte kör någon DSB. Och kar kraschar då och då - det kan många trådar här på SG intyga men ingen skriver att BB, zeolit, LS och så vidare är livsfarligt och man måste ha livrem och hängslen där också. Min uppfattning är att DSB borgar för ett stabilt system rätt skött och i små nanokar exempelvis så är stabiliteten a och o. Att i tid och otid hålla på att suga, böka och annat i sanden är en styggelse om det bara är i förebyggande syfte är åtminstone min övertygelse. Ibland, som vid cyano, kan man tvingas att göra rent men annars är det oftast just detta som skapar problemen. En DSB bygger på att man skall ha en syrefri zon och då gör man bäst att den zonen förblir syrefri också.

MVH Lasse

PS - Syftet med mina sandbäddar är inte att nolla nitraten eftersom det är nog det värsta som kan hända när man kör en djup sandbädd - det är snarare en nackdel med dem att de är för effektiva. Orsaken till att jag vill ha en ordentlig sandbädd är att jag är övertygad om att den kraftigt bidrager till att hålla ett stabilt akvarium med många olika näringskedjor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett fack i min sump med korallsand.

Vattnet som rann igenom sumpen forsade över facket innan det gick tillbaka i karet. Den sanden/DSB var ett test som visade sig fungera hyffsat, fick aldrig några svarta partier i det och det verkade fungera. Det var dock inte så stor volym sand, ca 8L skulle jag gissa. Men det går att köra en mini DSB i sumpfack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste någonstans att Sandfilter då snackar vi om många kubik/lång genomgång ska var det bästa filtret för rening av vatten man kan ha utan att tillsätta medel. Så visst ett sandfilter där vatten går genom sanden sakta är ju klart att föredra.

Ändrat av Ricke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett fack i min sump med korallsand.

Vattnet som rann igenom sumpen forsade över facket innan det gick tillbaka i karet. Den sanden/DSB var ett test som visade sig fungera hyffsat, fick aldrig några svarta partier i det och det verkade fungera. Det var dock inte så stor volym sand, ca 8L skulle jag gissa. Men det går att köra en mini DSB i sumpfack.

Facket som jag hade tänkt isf är planerat till ca 25-30 liter, placerat efter där vattnet kommer ner från karet, men innan skummaren.

Är det bättre att använda levande sand på påse, eller funkar det lika bra med död korallsand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Kan man använda torr död korallsand när man startar upp en DSB?

2: Kan man avsätta ett fack i sumpen där vattnet rinner över hela ytan till en DSB?

1. Ja. Till skillnad från vad många tror så är det huvudsakligen inte sanddjur som tar hand om detritusen utan bakterier. Bakterier bildas ganska fort på i princip vilken sand som helst som du lägger i karet.

2. Ja. Anledningen till att folk lägger sanden direkt i visningsdelen är oftast det estetiska, plus att man har lättare att observera sanddjur om man nu vill göra det.

Ursprungligen postat av Mr_B

Böka, eller inte.

Inbillar mig att det är bäst att bestämma sig från början. Antingen bökar man lite då och då, eller så bökar man aldrig.

Bökar man inte, lagras som bekant en massa gojs i sanden, och när den släpps ut på en och samma gång är det säkert inte hälsosamt, även om lite då och då inte skulle ställa till det. Och, bökar man lite, och sen gör sitt vattenbyte, borde man motverka fosfatuppbyggnaden?

B!

Klockrent.

Bökar man + gör vattenbyte och/eller ställer skummaren på blött skummning = gör livet lättare för sandbottnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som sagt en ren spekulation från min sida då jag inte kört någon DSB själv, men det jag lyckats läsa mig till i relation till problem är att oftast kraschar det när man introducerat något som gräver, själv har grävt, eller när någon yttre omständighet lyckats flytta sanden (pump som lossnat, tex) i en orörd sandbädd.

En DSB man är i och rotar i med regelbundenhet hinner ju aldrig lagra något som kan vara skadligt i så stora mängder att den ställer till det, men den får istället inte heller samma förutsättningar om är kanske helt, eller delvis icke-funktionell.

Själv föredrar jag att köra så mycket sand i karet som behövs för att de invånare jag vill ha ska trivas. Filtrering kan jag hantera på andra sätt, när behoven uppstår. Exakt hur hör dock inte hemma i en diskussion om DSB's.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja. Till skillnad från vad många tror så är det huvudsakligen inte sanddjur som tar hand om detritusen utan bakterier. Bakterier bildas ganska fort på i princip vilken sand som helst som du lägger i karet.

2. Ja. Anledningen till att folk lägger sanden direkt i visningsdelen är oftast det estetiska, plus att man har lättare att observera sanddjur om man nu vill göra det.

Tack, då blir det ett fack med sand i nästa sump. Anser att jag har så pass mycket utrymme så det ska gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du tänker ha finns beskrivet som DSB in a bucket och bygger på att du har ett tunt, syresatt vattenlager som passerar ovansidan på sanden snabbt. Orsaken till detta är att detta effektivt tar bort (oxiderar) all eventuell svavelväte som bildas i bädden. Två viktiga saker (enligt mitt tycke och erfarenhet) är att dels aldrig sträva efter att nolla nitraten i ett system med DSB (av alla de sorter) och att se till att det altid finns ett syresatt lager ovanför bädden om man nu trots allt råka ut för att nolla nitratet. Detta innebär att det är bra att ha en flaska med kaliumnitrat stående i fall av. Jag har kört små sådana system i de flesta av mina kar och de fungerar bra. Finns inplanerat i det nya också.

MVH Lasse

För övrigt anser jag att man inte kan skilja detrius och bakteriefilm. All dött organiskt material angrips direkt av nedbrytningsbakterier och en aktiv bakteriefilm är alltid en del av detriusen. Denna bakterifilm gör också att det kan vara näringsrikt för djur som använder det. Sjögurka är ett sådant djur - väldigt effektiva på att avlägsna detrius.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag själv varit nyfiken på DSB har jag läst en del men då jag inte har nån erfarenhet så håller jag mig borta från diskussionen. Däremot tycker jag i rimlighetens namn att jag kan lägga in en länk till en bra artikel från en av trådens utskällda (nåja, tonen har visst vänt lite nu på slutet) DSB-förespråkare för att väga upp lite, och för att jag tycker det är lite märkligt att ingen gjort det tidigare:

http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra initiativ Mattias! :smiley20: - Du postade artikeln som är originalreceptet till DSB. Jag läste den artikeln för något år sedan och köpte då dsb-konceptet med hull och hår. Sedan börjar man av ren nyfikenhet gräva djupare och djupare, och kommer på att det kanske inte alls är så bra som man först trodde heheh...

När man läser Shimek skall man ha i åtanke att han mig veterligen har fått sin PhD för forskning just på maskar/ohyra i marina sediment. Han har dock aldrig ägt och såvitt jag vet inte planerar att äga ett akvarium själv. Jag antar att han har forskat i labb, eftersom han bodde (bor fortfarande) i staten Montana mitt i USA där det inte finns några korallrev.

Nedan är lite länkar som belyser andra sidan till R. Shimeks artiklar. Trådarna har drivits framförallt av Spanky på thereeftank.com (aka Bomber på reefcentral.com), aka Jerel in real life. Han är nog Shimeks direkta motpol. Om jag är korrekt underrättad är Jerel doktor både inom marin biologi och inom marin patobiologi, dvs. han har två PhD på sin meritlista. Han är också chef för "waste management" på amerikanska NOAA (typ svenska Jordbruksdepartementet?). Här är länken till Bombers TOTM när han fortfarande körde med sanden. Jerel lever på en båt någonstans mitt i Florida Keys där han dyker och personligen överser situationen på de korallreven.

Andra seriösa deltagare i de där trådarna är Galleon/Chris (jobbar i korallab, läste vid tidpunkten på marinbiologiprogrammet, dykarinstruktör), Mojoreef som har ett mkt vacker sps-kar, Tdwyatt som är apotekare med förkärlek för långa inlägg och matematiska utlägg (han älskar förresten att argumentera till fördel för DSB), GregT (en av moderatorerna på Reefcentral som lämnat den siten), Weatherman m.fl.

Slutsnackat från min sida, här är länkarna:

How many of you are familiar with Walter H. Adey?

Dynamic Aquaria: Building Living Ecosystems - discussion of the theory/methodology

E. Borneman RK article on Sand Beds

Some funny misconceptions I've read about DSB's

Limitations of DSB's

Is there a way to make a DSB work?

Det finns fler trådar som jag kan länka till om det mot förmodan skulle finnas ork och fortsatt läslust efter de där långa trådarna. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt om jag gått över gränsen, jag är mänsklig och blir - hör och häppna - ibland upprörd över vissa inlägg.

Stig: har du sett bilder på shimeks akvarium någon gång? jag frågar därför att jag inte hittat några hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte de senaste inläggen har tillfört något nytt, det finns många poster som är samma som tidiagre av en viss medlem nämner inga namn ;)

Man behöver inte skirva sina ståndpunkter om o om igen kom med något nytt som är värt o veta så kanske fler än 3st skriver i tråden ;)

Det vi fått ut är Nitrat tas upp bra, fosfat sådär.

Man ska inte ha högbelastning, det med hård skummning tror jag dok inte på men det är jag för jag tror på vattenbyte.

Tror däremot på att man bör se till sanden med jämna mellanrum 1gång om året beroende på hur tjock bädd man har. så den inte ruttnar igen så att säga.

Sen tror jag det är bra för kar med mycket koraller o speciellt stora kar där det är stor sandyta som kan producera mat till olika organismer som i sin tur gynnar olika lite större organismer.

Det är mina tankar efter det jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag rensat bort de inlägg som inte tillförde något konstruktivt till ämnet.

Skulle väl gjort det redan från början, men man blir lätt blind av vad som skrivs ibland, och ju oftare man läser saker desto mer accepterande blir det. Alla gör vi fel.

Så, i fortsättningen vill jag att vi håller oss till ÄMNET, annars låser vi tråden alternativt så får en del medlemmar det hett om öronen en stund. ;) Skämt åsido, håll er bara till ämnet så blir vi alla gladare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvarium på 165 liter som har en DSB med plenum och har varit igång snart 4 år.

Sanden är 1-5 mm.

Bädden är mellan 10-12 cm.

Plenumet är 12 mm (i minsta laget).

Jag har en Tunze Turbelle Stream 6000 liter med vågmaskin.

Ingen skummare.

Rowaphos i en strumpa.

6 st T5 rör.

Kör balling +

Levande stenen är upphängd på bakrutan (för att om de står på bädden försämrar de försämrar de bäddens effektivitet). Några stenar var jag dock tvungen att ställa på botten.

5 fiskar som matas mycket sparsamt.

1 st krabba Sally light foot.

Några erimit kräftor

1 st sjögurka

Samt diverse stenkoraller och mjukkoraller.

Fungerar utmärkt så här långt, nämnas bör att acroporer har inte fungerat.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag skulle tro att Ron Shimek har mest Copedoder, Amphipoder, Salper och annat i sitt - sina kar. Ett foto på ett forum utan färgstarka koraller skulle nog i den allmänna meningen uppfattas som misslyckat. Även om karets skötsel kan vara väl så avancerad. Men det är bara vad jag tror.

2. Gå in på länken jag gav ovan (http://www.ronshimek.com/about.html) så får du information från en av dem som kan mest i ämnet. En annan plats är wetwebmedia.com. Anthony Calfo är en till guru på sandbäddar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vill tacka flera gånger om för tråden och dom som lagt energi i debatten. Sitter och planerar och kommer fortsätta planera ett bra tag till innan det blir praktik av teorin. Inget att tillägga bara ett återigen ett stort tack för att tråden finns, en av de bästa läsningarna på länge. :stjärna:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...