Gå till innehåll

Nackdelar med DSB


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Har jag räknat rätt så har du sjuttio inlägg i tråden. Trots att du sovrat noga i dina källor för att bara ta fram det som stöder din tes. Tyvärr kan vi ju inte ha korallrev hemma utan får begränsa oss till akvarier vilket betyder att det finns massor av fenomen i akvarier som inte har sin motsvarighet i naturen. Att det finns så litet forskning om djup sandbädd i akvarier beror helt enkelt på att det är ointressant. I en tid där massor av korallrev dör i naturen är det futtigt att forska om akvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har ju redan startat debatten med detta ditt inlägg..o inget fel i de...vi får diskutera allt o tycka allt..bara vi lyssnar på varann o respekterar varandras åsikter...de kanske va de om felade i somras om tråden stängdes...?

Nåväl: Kan man inte vara överens om att de finns DSB som faktiskt fungerar...eller rättare sagt..de gör de...de vet vi..levande exempel finns. O givetvis finns de DSB som INTE fungerar också...som allt annat..man kan göra rätt, o man kan göra fel. Kanske är en DSB svårare än en del annat att få att fungera..så långt kan kanske dom flesta instämma...men att kategoriskt säga att DSB aldrig fungerar..de vore att ljuga.

Håller helt med Jonas och att se en dsb som enbart en pyrande detritusfälla är helt ute och cyklar och ser inte längre än näsan räcker i min mening. För det är väl ungefär så du ser det Patrik? Det krävs dock lite kunskap och rätt förutsättningar för att det ska fungera. Du kanske misslyckades med detta Patrik och såg själv hur fel det kan gå om man inte vet vad man sysslar med när det gäller utformningen/skötseln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig att inte göra inlägg i trådar där Patrik huserar eftersom detta har kostat mig en varning men jag själv skulle aldrig lägga till med en DSB. Man har ingen kontroll alls. det finns andra och mer kontrollbara metoder att hålla nere nitrat med. Ser ingen anledning till att begagna sig av denna metod. bort med sandfilter, DSB, nitratfilter med svavelkulor, bort bort bort.....

Detta var det enda undantaget inga mer inlägg från mig som jag har bestämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen, jag håller fullständigt med dig. Svavelkulor jag har iofs alltid ifrågasatt, men DSB har jag varit fundersam till men blivit övertygad om att det inte är min melodi heller...

Rätt intressant att man i ZEOvit-metoden rekommenderar 1-1.5" med aragonitsand som botten för att få "biologisk stabilitet". Var går gränsen för att det blir en DSB med dess nackdelar - eller för den dele, en "detritus-fälla"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt intressant att man i ZEOvit-metoden rekommenderar 1-1.5" med aragonitsand som botten för att få "biologisk stabilitet". Var går gränsen för att det blir en DSB med dess nackdelar - eller för den dele, en "detritus-fälla"?

de va ju spännande...jag blev ju mer eller mindre hånad av några få, för att jag pläderade nyttan med en liten sandbädd på ca 4-5 cm...och jag har ett flertal ggr gentemot patrik försökt tona ner hans rädsla för detritus, som i rätt mängd enligt mej är av godo...akvariets kolkälla. Min sandbädd är 4 cm, kritvit, lagom med detritus (dvs rätt så lite men såklart inte detritusfri), o definitivt ett välgörande biofilter o substrat, precis som en påse med zeolit eller vad som helst...jag ser resultatet med mina egna ögon.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte posta mer i ämnet då jag blev bannad för den här tråden i somras och tråden också låstes tillsvidare. För mig räcker det att jag har framfört min uppfattning och styrkt den med riktig forskningsdata. Den motsatta uppfattningen synes bara vara tyckanden som i bästa fall verkar styrkas med hobbylitteratur.

Hobbylitteratur förvisso, men en hel del av författarna har en adekvat utbildning.

Tex Sprung är Zoolog och Delbeck Zoolog/biolog och dessutom till viss del aktiva i yrket. Shimek är utbildad Zoolog med specialinriktning på ryggradslösa djur och även han aktiv inom sitt yrke.

Så man får väl anta att de är tillräckligt pålästa för att bedöma om fakta är rimliga eller inte i sina böcker.

Men vi kommer väl inte så mycket längre i diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hobbylitteratur förvisso, men en hel del av författarna har en adekvat utbildning.

Tex Sprung och Delbeck är utbildade marinbiologer och dessutom till viss del aktiva i yrket. Shimek är utbildad Zoolog med specialinriktning på ryggradslösa djur och även han aktiv inom sitt yrke.

Så man får väl anta att de är tillräckligt pålästa för att bedöma om fakta är rimliga eller inte.

De där va ett strålande bra inlägg peter! jag har tänkt säga nåt liknande varje gång man hyllat så kallade artiklar o referenser o dissat hederliga akvarieböcker. För att skriva de senare krävs litteratur OCH artikelgenomgång, samt till skillnad från en artikel, oberoende kritisk källgranskning. Skall man välja så är innehållet i en genommanglad o genomtänkt bok betydligt mer tillförlitligt än en artikel. De senare kan vem som helst skriva o påstå vad som helst, utan någon som helst filter. Naturligtvis finns de bra artiklar också, men låt oss inte underskatta litteraturen, o inte överskatta artiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eh... nu låter det som att du fått det hela om bakfoten. En vetenskaplig artikel genomläses av en eller fler oberoende personer och skall revideras och godkännas innan publicering. En bok däremot kan vilken tomte som helst skriva och ge ut. Är förfarandet kring publiceringen av en artikel tveksamt så är i så fall hela tidningen kass. Det finns förstås sådana tidningar också men överlag är det verkligen så att en artikel är mycket mer tillförlitlig än en bok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eh... nu låter det som att du fått det hela om bakfoten. En vetenskaplig artikel genomläses av en eller fler oberoende personer och skall revideras och godkännas innan publicering. En bok däremot kan vilken tomte som helst skriva och ge ut. Är förfarandet kring publiceringen av en artikel tveksamt så är i så fall hela tidningen kass. Det finns förstås sådana tidningar också men överlag är det verkligen så att en artikel är mycket mer tillförlitlig än en bok.

Då kan jag bara säga att vi har helt olika uppfattning om detta. Om en bok inte klassas som skönlitteratur utan facklitteratur genomgår den visst granskning av flera oberoende personer..den färgas inte av de som en viss person försöker visa eller säga. Vidare innehåller den alltid referenser, samt skriven av en kunnig och utbildad person. Som sagt...fosså, sprung etc..vet vad dom pratar om.

En artikel kan va hur kass som helst...en forskare får en ide..sen skall den bevisas..o de vet vi som dagligen kommer i kontakt med artiklar o forskning..att de sker j...ligt mkt fusk i den branschen. vill man bevisa nåt så går de. Artiklar som länkas till här på nätet har inte publicerats i ngr avancerade tidsskrifter eller genomgått den nagelfarning du referar till. Vi överöses med inklipp o citat från den ena o den andre..o inte kan du kalla de pålitliga referenser.

Nä...jag står fast vid min uppfattning här..o den är faktiskt trots allt baserad på de jag upplever dagligen. Artiklar är som ordet cancer...har en totalt obefogat laddad klang. Sjävklart finns de bra artiklar..de har jag inte sagt nåt om...men de finns så mkt skit i den branschen, så om du bara visste...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Jonas, så du menar att det du beskriver om en artikel inte går att göra med en bok? Måste jag påminna om allas vår Gore? Kan förövrigt säga att inom bokhandel går boken under Naturvetenskap, inte skönlitteratur.

Beror till stor del inom vilken diskurs du menar att artiklarna görs, men fusk förekommer överallt. Dessutom vet jag inte riktigt vad du menar med artikel, låter som du syftar till vetenskapens värld eller någon annan populärvetenskaplig tidskrift. I JSTOR tex hittar du få artiklar som är skrivna på det sätt du beskriver.

De som har minst felmarginal, enligt mig, är doktorsavhandlingar. De är emellertid beroende av vilken skola som den är gjord vid samt opponent.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Jonas, så du menar att det du beskriver om en artikel inte går att göra med en bok? Måste jag påminna om allas vår Gore? Kan förövrigt säga att inom bokhandel går boken under Naturvetenskap, inte skönlitteratur.

Beror till stor del inom vilken diskurs du menar att artiklarna görs, men fusk förekommer överallt. Dessutom vet jag inte riktigt vad du menar med artikel, låter som du syftar till vetenskapens värld eller någon annan populärvetenskaplig tidskrift. I JSTOR tex hittar du få artiklar som är skrivna på det sätt du beskriver.

De som har minst felmarginal, enligt mig, är doktorsavhandlingar. De är emellertid beroende av vilken skola som den är gjord vid samt opponent.

Mvh Thomas

vet inte vad du har för bakgrund...men min respekt för doktorsavhandlingar har minskat med åren om man säger så....visst kan en bok vara dålig, falsk...men vi talar om sannolikhet...o om vi håller oss till seriös facklitteratur, så tror jag nog du kan känna dej mer trygg med den, om den är modern...än en lösryckt artikel. Du behöver inte hålla med mej...men min synpunkt är den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har huvudsakligen mycket positiva erfarenheter av DSB, tricket är att ha tillräckligt mycket sand (djup) och att låta den vara ifred (inga grävande firrar eller slamsugande) - ska snart prova DSB i kombination med näringsbegränsande system (ultralith), jag tror DSB kan vara en utmärkt buffert till att balansera på lina med "nära noll-värden"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om min bakgrund är relvevant i sammanhanget.

Gällande av handlingar beror det, som jag sa, på en del variabler. Jag tycker det är helt från fall till fall och det går egentligen inte att generalisera. Problemet är att definera seriös...

Gällande tråden är jag oerhört kluven och svajar mellan bra/dåligt beroende på vilket inlägg jag läser ;). Nej men allvarligt tror jag som det påpekats tidigare att med kunskap och rätt fingerfärighet bör det inte vara helt omöjligt att hålla igång. Sedan är tiden en fiende som kan visa sig när som helst och komma ned obehagliga överraskningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Jag använder brännvin,1ml per vecka,=ingen nitrat ingen fosfat.Använder inga tekn. hjälpmedel än lite vadd i ytavsuget.Är kämpe nöjd. Belastningen är hög eftersom jag har få förbrukare kontra många konumenter.

Jag antar att du har någon typ av DSB också ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lägger in ytterligare en intressant länk för mina framtida behov:

http://www.msci.sc.edu/WebPages/Benner/Clark%20et%20al%20Nature%201998.pdf

Intressant för mig var dels tabellen över C/N/P- ration, och dels detta:

We find that the composition and abundance of organic phosphorus in DOM differ significantly from the values in fresh organic matter, indicating that dissolved organic phosphorus (DOP) is preferentially remineralized from DOM.

[...]

Selective removal of phosphorus from DOM presumably reflects the nutrient demands of marine microorganisms, suggesting that phosphorus is a limiting nutrient in surface waters of oligotrophic regions.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med att ursäkta mig att jag inte läst mer än titeln i tråden; "nackdelar med DSB", är det överhuvudtaget någon i detta avlånga land som kör med DSB? Känns som att skjuta mot öppet mål...

Naturligtvis. DSB rules! kan tillägga att jag kör med kraftig skummning också. DSBn fullkomligt kryllar av liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...