aerie Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 Vad använder ni för att få bort saltstänk från lysrör och reflektorer? Citera
Draedon Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 varmt vatten. reflektorerna spolar jag bara av i hett vatten i duschen, lysrören torkar jag av med trasa. Citera
Illustratören Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 Prova med varmvatten och en svamp, torka sedan med en bomullstrasa så blir de nog bra =-) Citera
ramq Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 Jag har kört både lysrör och reflektorer med mjuk borste, svamp (ej grön!) eller trasa under varmt vatten. Eftertorka med en handduk och låt torka ordentligt. Citera
Lifen Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Det finns ett bra stålkrull att köpa i livsmedelsaffärerna som jag tycker fungerar bra till avlagringar/ enbitna alger mm.. repar inte! Citera
stigigemla Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 Jag använder Kalkosan som jag köper på ÖB till mina täckglas. Fungerar också på reflektorer men jag får bara något enstaka saltstänk. Citera
Drakfisken Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 Jag använder ättika för att lösa upp salt och kalkfläckar... fungerar utmärkt och ofarligt Citera
Jaken Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 fönsteputs. funkar på allt.Det rådet skulle jag vilja ifrågasätta.Vad händer om det på något sätt kommer i karet? ex via kondens.Ättika är nog att föredra och ofarligt precis som Hans skrev. Citera
Sillen Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 Det rådet skulle jag vilja ifrågasätta.Vad händer om det på något sätt kommer i karet? ex via kondens.Ättika är nog att föredra och ofarligt precis som Hans skrev.Då är väll inte kalkosan bättre, eller?Personligen brukar jag bara använda ljummet vatten och en wetexduk då mina inte blir så "saltiga". Citera
a.nilson Postat 21 augusti 2007 Postat 21 augusti 2007 Det rådet skulle jag vilja ifrågasätta.Vad händer om det på något sätt kommer i karet? ex via kondens.Ättika är nog att föredra och ofarligt precis som Hans skrev.min gamla ramp så tog ja av o där efter montera ner rör o reflektorerna o gjorde rent. har aldrig hänt nåt på över 2år. Citera
stigigemla Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Kalkosan sköljer jag av väldigt noga och torkar innan jag sätter tillbaka täckglas eller reflektor. Det skall definitivt inte användas vid akvariet precis som alla andra disk eller tvättmedel.Men ättika bryts ned i karet och lämnar inte giftiga rester.Fönsterputs använder jag faktiskt men har täckglas på. Kommer det stänk på täckglaset torkar jag bort det. Alla disk och tvättmedel betraktar jag som gift utom väteperoxid och ättika som normalt inte lämnar giftiga rester. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.