Gå till innehåll

Spenat innehåller nitrat, hög hallt


Jaken

Rekommenderade inlägg

Står just och ska göra en laddning med räkmix till mina sötvattensfiskar. Denna mat brukar jag även ibland mata med i min saltburk för att variera kosten lite.

Men nu la jag märke till en sak jag inte sett förut.

På spenatpåsen står det

Spenat har naturligt hög hallt av Nitrat. ge därför inte spenat till spädbarn.. osv

Nu är det ju inte den biten med spädbarn jag vill ta upp, utan tillför jag akvariet en ohiskelig massa extra nitrat när jag matar med räkmix som innehåller spenat.

Eller är den nitraten en annan "sorts" nitrat.smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Spenat och sallad växer inte under vattenytan som bekannt. Därförkan inte fiskarnas magsmälltnig bryta ner denna växt utan att få skador. Jag ger aldrig mat som har växt i jorden till mina fiskar. Det är som att ge kött till en ko......

Har du några belägg för denna teori, att magsmältningen skadas?eller är den bara din personliga åsikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju byta ut spenaten,kanske med nori alger,tror dock inte att fiskarna inte klarar av att smälta grönsaker som växt i jorden,

men det är vad jag tycker,jag äter o magen smälter sånt som finns i havetsmiley2.gif.och vad innehåller pelletsen som odlad lax får??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore , så vitt jag kan förstå så borde inte sallad vara skadligt för fiskar , däremot så är det väl inte lika näringsrikt som tex alger, men skadligt är det väl knappast. Att jämföra sallad/spenat med kött till kossor är ju kanske inte heller riktigt rätt. Då alger och sallad består av ungefär samma beståndsdelar men inte kött och sallad/alger. Däremot så kan jag hålla med om att det är galet att mata fiskar med tex nötkött, men det är ju en helt annan femma.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore; jag vill påstår inte att du har fel och självklart vill man mata med det bästa man kan erbjuda sina små husdjur.

Men hur kan det komma sig att sötvattensakvariefiskar klarar av att käka dessa jordväxande växter. Tropheus tex som är växtätare i naturen klarar detta utmärkt.Jag håller med om att Nori är ett bättre alternativ till saltvattensfiskar, men att jordlevande växtere skulle skada magsmältningen tycker jag inte man ska påstå om man inte har mycket bra belägg för det.

Så om du har några så skulle det vara till mycket stor nytta för alla saltakvarister här om du la fram detta här.

Hur många har inte slängt i lite "jordlevande sallad" i sina burkar?

Folk "tror" alldeles för mycker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger innehåller mycket mer protein än landlevande växter, men givetvis inte samma proteiner som i fisk och skaldjur. Den största fördelen med landväxter är väl ändå den att vi ger våra växtätande fiskar för kraftig mat i övrigt vilket vi kan kompensera med landväxterna. De fiskar som behöver den kraftigare maten rör ju inte växterna nämnvärt utan koncenterar sig på de andra läckerheterna så de får ju vad de behöver ändå. Kommer jag ihåg rätt så innehåller de torkade Nori algerna ungefär 40 % protein och mycket mindre kolhydrat 10%?? De lärda tvistar om överhuvud taget fiskar kan smälta kolhydrater och i så fall vilka kan ta upp vilka. Spenat och broccoli innehåller också mer protein än kolhydrat till skillnad från sallad. Tyskarna matar tydligen ofta med banan men tyskarna är väl jordens eller åtminstone Europas mest bananätande folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, kul att se att så många hakar upp sig på vad en person skrivit.

I många andra fall skrivs det både en och annan åsikt som presenteras som sanning som är helt uppåt väggarnaoch ingen reagerar över huvud taget! Men nu krävs det plötsligtbelägg för uppgifter smiley1.gifvilket inte händer här speciellt ofta!!! Intressant, kanske finns det intresse för att vara mer kritisk för vad som sägs här på forumet.

Jag blandar mig inte i fjanterierna mest för att jag inte har kunskapen att kommenterapåståendet menkanhålla med Tore till viss del. Personligenföredrar jag att mata med ingredienser som tillhör havet, mestadelsdärför jag tycker det är mest naturliga att göra.Att sedan jämföra en fisks matsmälningssystem med en människas är bara löjligt.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv matar jag gärna mina firrar med jordgubbar, det ökar

färgen på fisken. När dom ser ut som tomatclowner allihop

brukar jag ge dom lingonsylt med köttbullar. Det stimulerar ofta

mina kejsare att leka med mina Clowner. Ni skulle bara se

avkomman…

Dom där salladsätande kirurgerna slängde jag ut, för deras

kista var för klen, dom tål ju inte svartpeppar i maten och

kebabkött blir dom kinkiga av. Jag gillar inte vegetarianer, men

det är ju inte mitt problem. Det bästa av allt är fredagar. Då

delar jag & min favorit sjöstjärna "Pelle" en pizza med extra ost,

sen varvar vi ner framför anemonen ”Helge” & sveper en back

öl...

Så kom inte här & snacka om våra matsmältningssystem, en

firre fixar steken lika bra som vi!!! smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är så trist att det alltid måste spåra ur. Vissa saker kan ju faktiskt vara relevanta att påpeka eller fråga om men det skrivs så mycket trams på forumet nu för tiden. En hel del inlägg som bara gör en trött. Det är inte så kul att få 20 mail av 30 om en tråd som bara är nonsens.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin ,jag menade inte bara dig utan rent generellt så har det sjunkit ganska så lågt , Visst är det kul med lite skämt ,vi måste ju få ha lite roligt ocksåsmiley1.gifMen när det blir mer trams än vettigt innehåll i en tråd så blir det ju mest löjligt tycker jag. Det var inte menat som ett påhopp på enskilda individer.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Håller med Ricke. Kan tillföra som kuriosa att orsaken till att man inte skall mata små barn med nitratrik föda är att nitraten kan på grund av offulständig denitrifikation i tarmsystemet ombildas till nitrit och barn under två år är inte så utvecklade att de kan klara en nitritförgiftning så bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...