Gå till innehåll

Större grupp av gula kirurger, går det?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej igen.

Har hört mig för och fått lite olika svar gällande att ha flera av samma art i akvariet.

Gula kirurger är riktigt snygga och jag har funderat på att ha en större grupp utav dessa i mitt akvarie (1400L).

Vad har ni för erfarenheter av grupper med gula kirurger?

Vilka faktorer skulle inverka? Storlek på karet? Individer? Antal? osv..

Kom gärna med era egna erfarenheter, såväl vad ni har bevittnat och vad ni hört :)

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gula kirurger är ju relativt snälla och inte alls lika aggressiva som achanturus.. i ditt kar som är så stort skulle jag inte tveka en sekund om jag var sugen på en grupp.

Skulle se till att köra på följande.

1. Försöka köpa och introducera allihopa samtidigt så att ingen av dem hinner "ta över" akvariet innan de andra kommer i baljan.. samt om du har fler kiruger i det nu så kommer ju de får betydligt jobbigare att vara elaka om de är fler nya. Små exemplar som har gått tillsammans i ett akvarie i affären är väl att föredra.

Antalet kirurger behöver ju inte spela så stor roll.. bara de inte är för få i gruppen.. risken för parbildning och att paret stöter ut den sista fisken går ju liksom bort om det finns flera fiskar som inte är med i paret.

Din storlek på akvariet ger ju också möjlighet till att skaffa en lite större grupp eftersom de sällan blir så stora i akvarium.

Vad det gäller egna erfarenheter så har jag aldrig testat Zebrasoma flavescense i grupp men körde på 4 Z. Xanthurum och det funkade bra.. man får bara se till det finns tillräckligt med föda så försvinner de flesta aggressionerna..

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skitläckert val om du skaffar ett gäng flavenscense, jag har hört att dessa går bra att ha i grupp om man har stort kar. Det går ju att ha 2-3st av dessa i ett 300-500L så du borde kunna ha fler i din jättebalja.

Jag har även hört att ju fler man har i ett stort kar desto mindre risk löper man att en blir utmobbad. Oftast är det en som blir kaxig och då kommer den ge sig på alla och inte bara en. Blir jobbigt att jaga 5-10st i en så stor burk som din =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det låter ju bra med dessa erfarenheter :)

Tänkte skaffa mig en större grupp faktiskt, mest troligt 6+. Får jag bra pris så köper jag 10 st.Är även sugen på Xanthurum som nämndes, men dem är så snuskigt dyra (1.200 kr på Triton var senaste jag såg)..

Det finns ingen (större) risk att dem blir utmobbade en efter en och så har man tillslut bara 1 eller 2 kvar som funkar ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad brukar ni föda era kirurger med förresten?

Jag kör nu olika macroalger (som dem glupptskt äter) och flingfoder (TetraMin). Dem verkar inte gilla formula 1 iaf. Något bra vegetabiliskt tillskott som rekommenderas?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kirurger äter ON Formula 1&2, spirulina flingor, olika sorters seaweed(någon mysko liten burk som har räckt ovanligt länge nu) samt alger i karet. De är inte så kinkiga med maten faktiskt, och omväxling förjöjer ju som det så fint heter. Tror att en varierad kost bara gör dem gott. Sen kan man ju alltid hacka lite vanlig salld in emellan och ge dem i en klämma också, även om det nu inte är mat från havet med allt vad det innebär av gödningsmedel osv, men alla mina fiskar utom hökfisken verkar gilla det, även clownerna och damsellerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får vi verkligen inte hoppas att någon har..

Bara för din skull letade jag igenom en oändlig mängd ircloggar och hittade adressen till karet. Här är det. Fast det var ett 540liters med runt 12-15 yts verkar det som.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=80341&postcount=66

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5251

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...