Gå till innehåll

aquascaping


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Bra sida kan jag ge tips om. Här har du en sida med massor av bra artiklar och ä'ven ett forum https://www.saltvattensguiden.se .;) Skämt å sido. Det beror på så många faktorer. Jag har själv byggt om mitt rev ett par gånger på grund av att delar har rasat men det beror på att jag prövade på en byggnation jag inte var erfaren nog på. Dock bör man tänka genom noga hur man vill ha sitt rev. Det är lätt att hasta genom denna del av akvariebygget men det straffar sig i längden för det är inte kul när det blir fel.

Börja med att rita en skiss på hur du önskar att det såg ut. Visa den här och så fortsätter vi sedan med mera tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även vilka koraller du vill ha och vart du vill placera dem. Korallerna kommer växa och placerar du tex Xenia högt upp på "revet" kommer den snabbt växa och skugga andra koraller under sig.

Jag skulle tänka stora/snabbväxande koraller i botten eller långt bak mot bakkant. Ångrar att jag placerade Xenia i toppen av mitt aquascape för den växer som bara den och jag trimmar den var tredje vecka för att den inte ska skugga för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Mattias att man ska tänka genom hur man vill ha korallerna samt även läsa på om det är något speciallt man vill ha. Men Xenia skulle jag inte placera längt ner då den växer fort uppåt vilket gör att du måste rensa ännu oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia gör sig annars ganska bra på rutorna, speciellt på ett ställe där den inte kan växa upp på någon sten.

Ett tips: Om du har en standardstorlek på karet, sök på storleken(i mitt fall 240) här och på reefcentral tex för att få fram kar med samma dimensioner och se hur de har placerat stenen.

Själv känns det som att jag byter plats på nån sten här och var varannan vecka...lustigt nog blir det alltid sten över, har en vag aning om att jag har för mkt koraller(vilket flickvännen allt för gärna instämmer i då de står tryckta mot framrutan så jag inte kan skrapa den). Så se till att ha gott om plats, personligen tycker jag det är snyggast om ingen sten står lutad mot någon ruta någonstans men det kräver ju lite utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar tala om "The Golden Rule" eller "The Golden Ratio" vid aquascaping. Dvs. att man placerar någon "focal point", dvs. något särskilt tilldragande (en extra vacker korall, eller en snygg stenformation) precis 1/3 in i karet. Tänk dig att ditt kar har delats av tre lodrätta linjer i tre lika delar. Det anses vara bra att placera den focala punkten vid den tredje, yttersta linjen, något högre upp.

Se också här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar tala om "The Golden Rule" eller "The Golden Ratio" vid aquascaping. Dvs. att man placerar någon "focal point", dvs. något särskilt tilldragande (en extra vacker korall, eller en snygg stenformation) precis 1/3 in i karet. Tänk dig att ditt kar har delats av tre lodrätta linjer i tre lika delar. Det anses vara bra att placera den focala punkten vid den tredje, yttersta linjen, något högre upp.

Se också här.

Patrik,

Vissa erfarenheter från sötvattensakvarier kan överföras till saltvatten, men inte alla. Jag är inte enig i att de hänvisningar du syftar till i länkarna ovan är hänförbara till saltvattensrev. Låt oss hålla åtskillnad mellan sötvatten och saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik,

Vissa erfarenheter från sötvattensakvarier kan överföras till saltvatten, men inte alla. Jag är inte enig i att de hänvisningar du syftar till i länkarna ovan är hänförbara till saltvattensrev. Låt oss hålla åtskillnad mellan sötvatten och saltvatten.

Så sant som du säger.

Man får testa sig fram för att få en lyckad uppbyggnad i karet och det finns inga normer hur det skall vara man har olika smak som tur är.

Så testa dig fram vänd och vrid på stenen se så de sitter fast med varandra

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att ha några erfarenheter av salt resp sött i detta sammanhang så skulle jag ändå gissa att just 1/3 regeln borde fungera bra i salt också. Det är ju en tämligen universel regel som även tillämpas vid fotografering.

Man sätter ju gärna fokuspunkt i en korsning mellan linjer om man drar två lodräta och två vågräta linjer genom ett foto (tänk luffarshack/tic-tac-toe).

Jag läste dock inte länken så där kanske fanns andra saker som inte är applicerbara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag varit inne på den där triangeln faktiskt, tycker det verkar sjysst med mycket sten i ett hörn för att dölja ytavrinning mm. Och öppen simyta på andra sidan, fast jag ska ha en revpelare där såklart.

-Fast då förstör man kanske själva triangeln, med det gyllene måttet;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst gäller "reglerna" även i saltvatten. Japanerna använder det i princip överallt. I trädgården, i akvariet, när de möblerar osv...

Gyllene snittet dyker upp nästan överallt i naturen och förbryllande nog så föredrar människan oftast de objekt som innehåller dessa mått.

Tyvärr är jag själv helt kass på detta men har insett att snubbar typ Amano oftast träffar rätt genom att tillämpa detta.

Vill man göra det enkelt för sig så kan man försöka undvika symmetri, då blir det iallafall hyggligt bra !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Oveb säger så har ju det gyllene snittet inte alls med växtakvarier att göra. Det finns överallt t ex i förhållandet mellan kroppsdelar och kroppsdelars uppbyggnad (fingrarnas ledlängd t ex), eller i fiskars uppbyggnad: http://www.defblog.se/picture/1571.html

Eftersom det finns överallt i naturen så har människan alltid gillar proportioner som i detta förhållande och har överförts på husarkitektur, bildesign osv osv osv.

När vi fotograferar så placerar vi nästan aldrig huvudmotivet centrerat utan just i gyllene snittet - utan att tänka på det. Om vi väl centrerar ett motiv så tycker vi ändå alltid det är snyggt om man förskjuter det en pyttegnutta åt något håll för att skapa spänning och egga synnerven.

På samma sätt kan man naturligvis placera sitt korallröse i gyllene snittet eller lite förskjutet för att få en mer naturlig känsla och få bort känslan av något artificiellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik,

Vissa erfarenheter från sötvattensakvarier kan överföras till saltvatten, men inte alla. Jag är inte enig i att de hänvisningar du syftar till i länkarna ovan är hänförbara till saltvattensrev. Låt oss hålla åtskillnad mellan sötvatten och saltvatten.

Vissa regler är universiella, så även denna. Men det är inget som tvingar dig att använda sig av detta tips, utan länkarna var tänkta som hjälp till trådskaparen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa regler är universiella, så även denna. Men det är inget som tvingar dig att använda sig av detta tips, utan länkarna var tänkta som hjälp till trådskaparen.

Jag kan relatera till er begge. De blir lite som disskussionen kring vad är kost och hur gyllene är gyllenesnittet egentligen?

Viktigaste innan man börjar med aquascapet är nog att tänka på invånare och korallernas "krav". Ska man ha kirurger kanske man bör tänka på simmutrymmet, ska man ha muränor bör man tänka på stora grottor, ska man ha bla bla bla osv.

På samma sätt bör man tänka kring korallerna, hur växer dom och vart bör dom placeras, vad är ljuskraven och vad är vattencirkulationskraven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan relatera till er begge. De blir lite som disskussionen kring vad är kost och hur gyllene är gyllenesnittet egentligen?

Viktigaste innan man börjar med aquascapet är nog att tänka på invånare och korallernas "krav". Ska man ha kirurger kanske man bör tänka på simmutrymmet, ska man ha muränor bör man tänka på stora grottor, ska man ha bla bla bla osv.

På samma sätt bör man tänka kring korallerna, hur växer dom och vart bör dom placeras, vad är ljuskraven och vad är vattencirkulationskraven.

Visst, men frågan gällde inte det. Trådskaparen ville ha det snyggt, ej korallernas/fiskarnas krav, vattenströmmar eller dylikt med just denna tråd. Det estetiska sattes således i första rummet. Det efterfrågades länkar.

Jag gav länkarna.

Vargklo kritiserade mitt inlägg utan att på något som helst, ens avlägset, sätt hjälpa trådskaparen med konkret info/länkar. Hans inlägg framstår därför för mig bara som ett sätt att klanka ner på mig som person (inget nytt i o f s) och utan att tillföra något i trådskaparens fråga.

Här är frågan som Gnarkill ställde:

Är det någon som har lite tips på hur man kan aquascapa i akvariet så man får det både snyggt och så man ser allt man vill se??

finns det någon hemsida eller så??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara sån men visst är det väl att hjälpa någon att berätta att föregående råd är felaktigt? Skulle väl vara värre om någon gav ett felaktigt råd och ingen svarade att det var fel....

Sen får jag nog hålla med Illustratören, formar man bara stenen för att den ska se bra ut så kan man lätt få problem med invånarna... och även om formen är viktig så är det kanske roligare att ha koraller och fiskar som trivs och överlever. Så visst får man räkna med deras krav när man aquascapar.

Sen att gyllene snittet är en bra utgångspunkt håller jag helt klart med om... dock ganska skeptisk till de övriga formerna i den ena länken(att bygga rev med en svag U-form eller en triangel är i mina ögon inget direkt vackert..men smaken är som baken).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tom,

I likhet med flera andra vill jag instämma i rådet om att titta på andras kar för att få inspiration. Om du kikar igenom flera gamla nummer av nättidningen Reefkeeping kan du se ett vackert kar i varje nummer (klicka på Tank of the Month) http://www.reefkeeping.com/issues/past.php

Vad som är "vackert" eller inte är ju ingen tydlig regel, smaken är ju bekant som baken. Men i dessa Tank of the Month finner du flera bra exempel för inspiration. Utgångspunkten är ju annars vilken sorts invånare (koraller resp. fisk du vill ha).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker undvika ett monotont stenröse som många bygger upp emot baksidan på akvariet.

Genom att ha olika höjd och bredd så får du mer yta för liv och cirkulation samtidigt som du får ett mer dramatiskt utseende.

Vill man ha någon speciell invånare så kan man ju försöka bygga utifrån deras behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...