Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hehe - jo, men min kamera funkar crappigt som vanligt. Det var skoj med lite akvariebesök - fick ett par påsar med mjukisfraggar av illustratören (har lagt dom i en liten bytta med korallsand så de skall fastna på något). Otur att du missade din present där - hoppas du får fast mina fraggar i alla fall!

Igår köpte jag en mycket liten Zebrasoma veliferum hos min lokale handlare, samt ett par små eremiter.

Zebrasoman betar glatt på pumparna men fullkomligt vägrar smaka på min nori. Dessa alger är dock slut nu - jag hoppas han får smak för noribladen snart.

Mjukisarna växer på bra, jag är väldigt nöjd faktiskt. Jag har fortfarande små problem med cyano o kiselalger och jag tycker det blir mycket detritus bland stenarna (får suga bättre nästa vattenbyte.)

Vattenvärden som vanligt - en smula nitrat och 1 mg fosfor (trots rowa).

post-3227-14468914704066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jäkligt skumt - idag var alla av illustratörens fraggar utom tre försvunna (hade satt ett lock med hål av genomskinlig plast - en så'n där mellanskiva man får när man köper CD-skivor). Jag tittade inte ned i fraggbyttan igår, så om de plötsligt bara dog kanske de hunnit ruttna, men det verkar märkligt - för 2 dagar sedan hade två av de största slagit ut fint.Jag tog upp de som var kvar och superlimmade fast dem på en sten i stället. Hoppas limmet håller.

Annars såg jag 4 små krabbor i går natt, två med röda ögon, två vita med bruna klor. De får vara kvar så länge - allt liv är kul tills det börjar döda av varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... tror inte de förmultnat bort, fraggar eller knappar som mår dåligt tar minst 3-5dagar att gå upp i rök/slem. Måste ha blåst eller flyttats på av någon?

Hoppas de fraggar som klarat sig blir fina iallafall. Kan trösta med att det förmodligen kommer fler knappar att fragga av från mitt stora kar. Ser ut som om de börjar ta sig, många som sett jäkligt risiga ut börjar bli riktigt fina igen så.... de blir no bra.

Krabb rackarna vet man aldrig med, 90% av dem gör inte en korall de minsta skada. Dock finns det dom krabbor som har ADHD, DAMP och humörsvängningar. Vilken typ av krabbor man har vet man aldrig riktigt säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inga DAMP-krabbor, fast de verkar vara säkert en 6-7 stycken hittills.

Jag har hur som helst shoppat på mig en massa secondhandkoraller av Loyden (2 skära hammar-euphylllia på en stor stenkluns, en grön hammareuphyllia på sten med snygg richordea, en annan euphyllia samt en del sten. Sedan fick jag med några acroporafraggar i bagaget.) Det är svårt att veta hur mycket det blir när man handlar på telefon - jag fick för mycket sten! Mitt snygga rev är rena stenröset och min älsklings-sarcophyton får inte plats... :smiley13:

Nu är stenen mest instucken där den fick plats, jag måste försöka fixa om det på något vis.

Fast sten är ju aldrig dåligt förstås - det är bara att försöka möblera, funkar det inte får jag väl försöka avyttra stenen! En stor kluns närmast rutan (inringad på bilden) kan ges bort direkt till någon som startar upp, eller bytas mot skivisar eller vad som helst om någon vill.

Det kom med en del roligt annat liv med stenen - t ex små ormstjärnor och ett par nya sorters rörmaskar. Dessutom snorgröna svampkollonier som fick Anna att rynka på näsan. Nu får det faktiskt räcka på ett tag med inköp. Kanske nån fisk eller så, men sten o koraller känns som tillräckligt för flera år framåt. Man vill ju ha råd med risgrynsgröt till jul också.

post-3227-14468914755967_thumb.jpg

post-3227-14468914756073_thumb.jpg

post-3227-14468914756239_thumb.jpg

post-3227-14468914756362_thumb.jpg

post-3227-14468914756474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj nu va de fullt i grytan =-)

Snygga hammare, och fullt med sten.

Jo, det kan bli för mycket av det goda. Stenen skall ju inte sticka upp ur karet direkt...
Såg du att jag har en till mantis? Har lagt ut en annons, ifall du är intresserad får du hojta till. Annars ger jag bort den till Triton om ingen hämtar eller är intresserad av den lille gynnaren.
Törs man ha den? Den lär ju växa till sig och ta både eremiter och räkor till slut?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Törs man ha den? Den lär ju växa till sig och ta både eremiter och räkor till slut?

Tänkte om ni skulle starta mantiskar i skolan, kunde ni ju ta ett mini-akvarium/pico och ha denna lilla rackare i.

Annars kanske du har eller vill bygga en Pico-tank, den behöver ju inte vara större än 1-10L för denne lille krabat (3cm). Perfekt nybörjar bygge om man vill pröva på att bygga ett akvarium.

Att ploppa ner den i det stora är ingenting jag rekomenderar. Däremot ett pico som du kan ha på fönsterbrädan och som drivs av soljus kanske skulle va någonting =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puh fy bubblan.

Skulle möblera om - det jävligaste som finns är när man flyttar en sten och sedan får man inte ihop det alls.... Stått i säkert en timme. Vart rätt ok, men var bättre förr tror jag. Mosade säkert några eremiter och snäckor i processen. Bild orkar jag inte med just nu - det är grumligt som tusan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias: de verkar som du fått ordning på kalkalgsväxten nu...stämmer de?...för jag minns hur du i början hade lite svårt att få igång dom. Gjorde du nåt speciellt...för visst hade du rätt så bra värden på Mg, Ca o Kh men ändå fick inte igång kalkalgerna...eller minns jag fel..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ihop en panoramabild av hela karet efter att jag möblerat om med stenen. Sarcon står i skamvrån, de nya rosa hammareuphylliorna sitter högst upp tilsammans med tre stackars SPS-fraggar. Nya gröna hammareuphyllian sitter nere i mitten mittemot en annan grön euphyllia med halvlånga tentakler.

Bilden är en montage av tre bilder, så någon clown kom med två ggr, hehe. Och bangaierna gömmer sig.

post-3227-14468914779009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Inget nytt i burken förutom ett par stora snäckor. Jag har däremot precis mecklat ihop min nya armatur - det blev ett Marine-Glo 40 W (Osram 67 fanns inte i kort 40 W).

Jag var förbi mitt lokala plåtslageri som bockade till en aluminiumbit som en hake på akvariekanten. Sedan popnitade de på en gammal reflektor jag hade liggande. Den var lite kort så jag skarvade med en annan som jag limmade fast på sidorna. Sedan maskerade jag reflektorn och sprayade mattsvart ett par vändor nere i cykelförrådet. Fint som snus och kostade bara 100 spänn! Jag har en likadan hemsnickrad armatur längst bak med ett litet rör (och omålad), men den har jag fått bocka till så den inte bländar när man står i rummet.

Resultatet blev nästan lite väl mycket disco i bara blåljus, men jag är glad ändå!

post-3227-14468914860115_thumb.jpg

post-3227-1446891486017_thumb.jpg

post-3227-14468914860237_thumb.jpg

post-3227-14468914860302_thumb.jpg

post-3227-14468914860368_thumb.jpg

post-3227-14468914860447_thumb.jpg

post-3227-14468914860571_thumb.jpg

post-3227-14468914860683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte om ni skulle starta mantiskar i skolan, kunde ni ju ta ett mini-akvarium/pico och ha denna lilla rackare i.

Annars kanske du har eller vill bygga en Pico-tank, den behöver ju inte vara större än 1-10L för denne lille krabat (3cm). Perfekt nybörjar bygge om man vill pröva på att bygga ett akvarium.

Att ploppa ner den i det stora är ingenting jag rekomenderar. Däremot ett pico som du kan ha på fönsterbrädan och som drivs av soljus kanske skulle va någonting =-)

Min fru ropade precis till när hon hörde knackningar i karet - en lång radda smällar. Tjenare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad nice det börjar bli! Tänkte på dina pumpar, jag struntade i mina ett par månader o gjorde rent dem häromdagen, då var de bra täckta med alger etc. Då jag till slut fick rent dem så lät de så in i h---e o det tog flera dagar innan de tystnade, ibland låter de liite men mestadels tysta. Så gör rent dem med täta intervaller, mina blev helknäppa!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pump ren så den skiner, går lika fint som förr.

Var och handlade lite skaldjur nu till nyår - Hummern var redan kokt så den blir käk, men jag tänkte prova att ha ett par ostron i tanken ett tag bara på skoj. Jag läste att andra fått dem att leva i en tre månader i alla fall (mina är Ostrea edulis från nordfrankrike, halvkallt vatten med andra ord).

Jag läste om att det kunde gå illa så jag skall titta till det noga (jag äter väl upp det när jag inte kan hålla mig längre). Putsarräkorna blev förtjusta hur som helst.

post-3227-14468914870224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...