Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Mattias, kul att följa ditt kar då jag själv ska skaffa ett likadant så småning om, är fortfarande i "påläsningsstadiet" så att säga, men undrade lite om måttet på sumpdelen; överriningsboxen med skummaren och längd/bredd på den smalare mellandelen tillvänster om torrkammaren för sladdarna samt snabbfilterboxen till höger. Har letat runt förgäves efter mer exakta mått då jag planerar att eventuellt använda en annan påhängsskummare istället för Turbo flotor 1000.

Hur tycker du annars dina pumpar och skummare jobbar tillsammans? Det kanske redan har nämts tidigare i din tråd så får gå tillbaka och kolla en extra gång kanske!

Fint kar hur som helst och hoppas du får bukt med nitratet och hittar lite fler småkryp bland stenarna igen.

/Mvh Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måttet på sumpdelen; överriningsboxen med skummaren och längd/bredd på den smalare mellandelen tillvänster om torrkammaren för sladdarna samt snabbfilterboxen till höger.

Överrinningsboxen bakom kammarna är 13*13, mellandelen är 10 cm bred och är indelad i två fack på 35 resp 30 cm, snabbfilterboxen är 23*14 och torrkammaren är 8*10 cm (med ett alldeles för litet hål i skivan - borra upp innan du satt dit akvariet)

Hur tycker du annars dina pumpar och skummare jobbar tillsammans?
Jag tycker pumparna funkar bra - jag har en extra retur över mellanfacket som jag fyllt med LS. Min setup finns nog rätt tydligt beskriven i tråden, inkl min rigg med UV-filtret, som jag tycker är rätt snygg - jag är också nöjd med mina blårörsramper jag byggt själv.

Jag låter också vattennivån gå högt i bakfacket och använder LS i alla filterfack. Skummaren fungerar, men kunde vara bättre tycker jag. Jag har också ganska höga halter nitrat och har haft det hela tiden, så något kunde ju uppenbarligen funka bättre. Men allt ser fint ut, så jag skall inte klaga!

Fast när jag rotade runt i snabbfilterboxen var det RÄTT saftigt med slam där. Detsamma lär väl gälla för mellanfacket är jag rädd... svårt att suga rent när det är 20 kg hackad LS nedpulad överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för måtthjälpen!! :)

Tycker att Perculan 120 är ett snyggt kar med vackra propotioner och gillar att allt finns samlat inom fyra väggar så att säga, känns tryggare på något vis.

Tänker också köra med krossad LS i bakre facken, hur mycket och vart beroende på vilken skummare det blir; antingen orginalet eller alt. en Tunze Doc Skimmer 9010 (L12.5xB11.3xH43.8cm) eller en påhängare Deltec MCE 600 (L26.0xB8.5xH50.0) inne i högra mellanfacket.

Mycket LS kross i högra snabbfilterboxen med bra genomströmning av två pumpar; om man bygger en slags nätlåda åt stenkrosset att ligga i kanske det går lättare att ta upp alltsammans och göra rent emellanåt, typ som pomesfrites fritörer ser ut :)

Hur mår dom supercoola nakensnäckorna förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för måtthjälpen!! :)

Tycker att Perculan 120 är ett snyggt kar med vackra propotioner och gillar att allt finns samlat inom fyra väggar så att säga, känns tryggare på något vis.

Tänker också köra med krossad LS i bakre facken, hur mycket och vart beroende på vilken skummare det blir; antingen orginalet eller alt. en Tunze Doc Skimmer 9010 (L12.5xB11.3xH43.8cm) eller en påhängare Deltec MCE 600 (L26.0xB8.5xH50.0) inne i högra mellanfacket.

Mycket LS kross i högra snabbfilterboxen med bra genomströmning av två pumpar; om man bygger en slags nätlåda åt stenkrosset att ligga i kanske det går lättare att ta upp alltsammans och göra rent emellanåt, typ som pomesfrites fritörer ser ut :)

Jag har med ett percula 120, o jag kör med förfilter, alltså vadd och svamp. Så behöver du inte röra denna "stenkross". Kollar med ficklampa på natten o har nog 1.2 miljarder djur där bak (i karet alltså) :)

Kan bara rekommendera dig percula 120. Har du fått tag i ett? funderar på att avhyvla mitt då jag behöver göra om hemma. Hör av dig om du e sugen.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya inköp - jag fick ett par anemoner (quadricolor) gratis av en kille som hade fått för många - jag flyttade torchen till en halvbra plats för att ge plats till dem. De har satt sig fint och verkar inte vilja flytta på sig. Clownerna verkar trivas i dem trots att ocellaris normalt inte skall gå i quadricolor. Fast de slåss lite om vem som skall få vara i anemonen.

Jag var också iväg till Triton med Illustratören och vi köpte gobies för hela slanten båda två. Jag kom hem med en Cryptocentrus cinctus, två Stonogobiops nematodes samt två Amblyeelotris guttata. Triton hade fått två oidentifierade pistolräkor med stenen som jag fick med gratis som prov, ifall någon goby vill teama upp med någon av dem.

Idag skulle Martin från Märsta komma och få fragga, men han ville vänta till efter semestern och gav mig en massa små fraggar i förbyte. roligt. Skall försöka möblera in dem, sedan kommer väl någon bild.

Nu skall jag iväg och köpa vodka, hoppas det hjälper lika bra mot nitrat som mot alla andra problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya inköp - jag fick ett par anemoner (quadricolor) gratis av en kille som hade fått för många - jag flyttade torchen till en halvbra plats för att ge plats till dem. De har satt sig fint och verkar inte vilja flytta på sig. Clownerna verkar trivas i dem trots att ocellaris normalt inte skall gå i quadricolor. Fast de slåss lite om vem som skall få vara i anemonen.

Jag var också iväg till Triton med Illustratören och vi köpte gobies för hela slanten båda två. Jag kom hem med en Cryptocentrus cinctus, två Stonogobiops nematodes samt två Amblyeelotris guttata. Triton hade fått två oidentifierade pistolräkor med stenen som jag fick med gratis som prov, ifall någon goby vill teama upp med någon av dem.

Idag skulle Martin från Märsta komma och få fragga, men han ville vänta till efter semestern och gav mig en massa små fraggar i förbyte. roligt. Skall försöka möblera in dem, sedan kommer väl någon bild.

Nu skall jag iväg och köpa vodka, hoppas det hjälper lika bra mot nitrat som mot alla andra problem.

låter fint de MEN var är bilderna :ler:

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt dåliga bilder idag.

Mycket som hänt, som sagt. Nya invånare i sommar:

En extra eldräka

Två anemoner (quadricolor, en brun med gröna toppar, en grön med orangea toppar)

En mandarin

5 gobys

2 pistolräkor (har ej visat sig, men smällt lite)

fraggar.

Stonogobiops nematodes (den modigaste, men fortfarande rädd som en hare). FAntastiskt söt liten fisk!

PICT7950.jpgPICT7959.jpg

Skitful bild på Amblyelotris guttata, den enda som visat sig hittills.

PICT7979.jpg

Cryptocentrus cinctus har inte fastnat på bild, men syns bra från sitt gömställe. En fint färgad och ganska stor individ (för att vara goby)

Mandarinen Betsy är ute och flashar feststassen.

PICT7971.jpg

anemonerna, den på övre bilden är oftast större, men har dragit ihop sig lite. En av mina nya fraggar till vänster på den översta stenen på den andra bilden.

PICT7964.jpgPICT7966.jpg

Sedan var det lite fraggar. Jag ryckte bort en hel stor sinularia för att kunna sätta dit en lila acropora brevid min crémefärgade.

PICT7968.jpg

Grenväxande montipora.

PICT7970.jpg

En konstig sak på dålig bild, grön. Vet inte arten.

PICT7975.jpg

Det var ett par till också, men man kan inte lägga upp hur fula bilder som helst. Har också inhandlat en flaska Artikelnummer 1, så det blir vodkametoden från och med i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow vilka köp! hade med en nematodes, vilken vacker fisk! hade tur o den para ihop sig med en av mina pistolräkor. Enda problemet som kan uppstå: de skaffa bo så du inte ser dem. det är risken med ett stort akvarium. Hoppas det blir bra!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du inte rädd för att dina anemoner ska vandra runt och bränna dina koraller då du skaffat 2 st ? Jag hade ju 1 som dela sig då sålde jag den ena då man vill ju ha lite koraller med =)
Nej - jag har satt dem så att de hamnar mörkare om de försöker flytta sig (utom uppåt och där är det stopp), och de har inte rört sig en millimeter.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hmph. Mina smörbultar verkar försvunnit - har inte sett nematodes och cinctus en enda gång på tre veckor nästan. Båda Amblyelotris guttata lever, även om de bara kommer fram när det är matdags - frökenfisken ogillar dem skarpt. Båda pistolräkorna är i fin form, de smäller lite då och då hela dagen lång. Hopas de inte skjutit ihjäl de tre försvunna smörbultarna.

Skittrist hur som helst, nematodes var bland de vackraste små fiskar jag sett - jag blev helt kär!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmph. Mina smörbultar verkar försvunnit - har inte sett nematodes och cinctus en enda gång på tre veckor nästan. Båda Amblyelotris guttata lever, även om de bara kommer fram när det är matdags - frökenfisken ogillar dem skarpt. Båda pistolräkorna är i fin form, de smäller lite då och då hela dagen lång. Hopas de inte skjutit ihjäl de tre försvunna smörbultarna.

Skittrist hur som helst, nematodes var bland de vackraste små fiskar jag sett - jag blev helt kär!

tråkigt med dina smörisar, men det är väl naturens gång!

de knäpper som f*n i mitt kar också, hur ser pistolräkorna ut? har sett bilder, men inte sett skymten till någon pistolräka, gömmer de sig? är de små?

ingen "helhetsbild" på G ? *nyfiken* :) gärna i bra kvalitet, så man kan zooma! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt med dina smörisar, men det är väl naturens gång!

de knäpper som f*n i mitt kar också, hur ser pistolräkorna ut? har sett bilder, men inte sett skymten till någon pistolräka, gömmer de sig? är de små?

ingen "helhetsbild" på G ? *nyfiken* :) gärna i bra kvalitet, så man kan zooma! :)

det knäpper i mitt akvarium med.. mest när det e släckt, men även på dagen... har ni nån aning om vad det kan vara..?? fattas inga fiksar än så läne... sorry om jag kapa tråden, men såg ni avr innte på knäppningar och smällar:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jojo, bild kommer. Jag har bara så dålig kamera...

Pistolräkor är små och oftast gråaktiga, men vissa arter har väldigt vackra färger. De gömmer sig oftast och många lever i hålor ihop med små smörbultar.

Malm: Knäpper det enstaka kraftiga knäpp är det nog en pistolräka. Det brukar inte vara någon fara, de varnar när fiskar kommer för nära. Gör gärna en egen tråd om du vill fortsätta diskutera saken ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias

Det behöver inte vara kört, framförallt inte med Stonogobiops nematodes. De brukar vara mycket blyga av sig. Jag har minst en i mitt RSM (ca 110 liter) och det kan gå månader faktiskt utan att jag ser dem - men så plötsligen visar de sig igen. De var borta i nästan 3 månader första gången innan jag förstod att de var kvar. Har du pistolräkor också så kan de ha parat ut och då ser du gobiesen bara när pistolräkan behagar gräva utgångshålet mot framsidan (inträffar kanske en gång i månaden för mig).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok - hoppas de kommer fram så småningom.

De efterfrågade bilderna som det ser ut nu - dålig kamera och oskrapad ruta, men i alla fall. Inte lika pråliga färger som vissa kar här på guiden, men jag är rätt nöjd med blandningen på koraller. Jag har precis börjat leka lite med sps:er, så där är det inte särskilt imponerande.

Framifrån

PICT8768.jpg

Snett uppifrån

PICT8776.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...