Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hey! peullarisen kan du testa o söka på Valenciennea (faktiskt osäker på stavningen) på större sidor med info: fishbase.org o se om du hittar den via foto där. Valenciennea är samligsnamnet på dessa såsom Valenciennea strigata, Valenciennea peullaris....

Polypen längst ner är enligt min erfarenhet en kolonialanemone och en trevlig bekantskap, kan sprida sig som faasen men jag tycker om dem!

Lycka till!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de mörkröda är hårt så är det nog en kalkalg, finns flera varianter. Jag har fått min mörkröda att växa som flak.

Jag har även en som jag synd nog inte fått att sprida sig ordentligt, den lyser fluorecerande orange under blåljus.

Mjukt då är de cyano...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den här veckan har det hänt massor Köpte två stenar med en massa mjukisar på av Ghost (Tack så jättemycket! Jag blev stormförtjust i stenen med de stora gröna skivanemonerna) och fick en drös knappfraggar av Illustratören-Mattias (tack där också så klart!).

Sedan fick jag ågren och möblerade om i karet, tog ur de två stora flaken död sten - det blev för trångt och mastigt i mitt kar. Tanken var att flaken skulle bilda som hyllor på olika nivå, men jag travade upp den kvarvarande stenen mot bakväggen i stället. Det blev rätt bra, bättre än förut i alla fall, dessutom verkar euphyllian sitta mindre strömt och det finns fortfarande plats för mer sten om man vill. Tyvärr blev det rätt stökigt bakom högra delen av revet, men en massa småsten - dessutom försvann ett par av de nya knapparna i röran. Hoppas de dyker upp i slutändan.

Sedan var jag iväg idag och födelsedagsshoppade fisk på triton (present från min fru och rara svärmor). En liten Hepatus, två små bangaier samt tre Fijifröknar. Hepatusen drog direkt till putsarräkorna som vägrat putsa den hela kvällen. De verkar helt inkompetenta.

Bangaierna har matvägrat under kvällen, men de blir väl hungriga så småningom. Måste säga att det först är nu som akvariet börjar kännas som ett riktigt akvarium - att få stenar med full utväxt på och lite livliga fiskar gör en enorm skillnad. Jag är helnöjd så klart!

Slänger med lite bilder trots att bangaierna gömt sig bakom de gröna mjukisarna och sarcophytonen byter vatten.

post-3227-14468914510579_thumb.jpg

post-3227-14468914510735_thumb.jpg

post-3227-14468914510896_thumb.jpg

post-3227-14468914511018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömmet - jag hatar att bygga om helt och hållet i akvariet!

riktigt snyggt trilobite!! vad är det som är närmast rutan, som liknar en "boll"?
Det är en sten med runt 10 tjocka skivanemoner. De sitter så trångt att de knölar upp sig mot varandra - det sitter en likadan skivanemon på stenen bakom, under de bruna "trattkantarellerna". I verkligheten är de mycket snyggare med klargröna toppar, men min kamera är så dålig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här veckan har det hänt massor Köpte två stenar med en massa mjukisar på av Ghost (Tack så jättemycket! Jag blev stormförtjust i stenen med de stora gröna skivanemonerna) och fick en drös knappfraggar av Illustratören-Mattias (tack där också så klart!).

Sedan fick jag ågren och möblerade om i karet, tog ur de två stora flaken död sten - det blev för trångt och mastigt i mitt kar. Tanken var att flaken skulle bilda som hyllor på olika nivå, men jag travade upp den kvarvarande stenen mot bakväggen i stället. Det blev rätt bra, bättre än förut i alla fall, dessutom verkar euphyllian sitta mindre strömt och det finns fortfarande plats för mer sten om man vill. Tyvärr blev det rätt stökigt bakom högra delen av revet, men en massa småsten - dessutom försvann ett par av de nya knapparna i röran. Hoppas de dyker upp i slutändan.

Sedan var jag iväg idag och födelsedagsshoppade fisk på triton (present från min fru och rara svärmor). En liten Hepatus, två små bangaier samt tre Fijifröknar. Hepatusen drog direkt till putsarräkorna som vägrat putsa den hela kvällen. De verkar helt inkompetenta.

Bangaierna har matvägrat under kvällen, men de blir väl hungriga så småningom. Måste säga att det först är nu som akvariet börjar kännas som ett riktigt akvarium - att få stenar med full utväxt på och lite livliga fiskar gör en enorm skillnad. Jag är helnöjd så klart!

Slänger med lite bilder trots att bangaierna gömt sig bakom de gröna mjukisarna och sarcophytonen byter vatten.

De ser väldigt rent o snyggt ut! nu saknas bara kalkalgerna..

Kan de har med ljuset att göra? allt för starkt o direkt ljus med för lite blått i hämmar kalkalger.

Vad har du för ljus? hur nära ytan är ljuset? hur djupt är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter varje söndag och mina värden har varit mycket stabila efter de första två -tre veckorna; små spår av nitrit (0,1), lite nitrat (5 mg), lite fosfor (1 mg). Kör med rowaphos, skummaren skummar bra.

Karet är 45 cm djupt, 2*150 MH 25 cm över ytan.

DOCK har jag precis sett att det börjar bli kalkalgsprickar lite på ett par ställen, dessa är framför allt på pumparna, vilka ligger alldeles under ytan, så för ljust är det nog inte. Verkar bra där i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med, och det står ju faktiskt :

"Känsliga fiskar och lägre djur, typ räkor tolererar i princip ingen förekomst av nitrit och ammoniak."

Fröknarna räknas inte som känsliga men räkorna är tokkänsliga.

På trilobitens döda fröknar satt det räkor och kalasade.

Av det drar iallafall jag slutsatsen att det inte kan ha varit nitrit som dödat fröknarna ! Antagligen inte heller ammoniak om räkorna lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...