Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Lite nya bilder! Har övergått till varannandagsmatning för att de bottenlevande fiskarna skall kunna få något - eftersom jag matar sällan fast mer vid varje tillfälle hinner mer till bottnen.

Jäkligt söt bild med den lilla smörbulten under anemonen - lite John Bauer över det!

Ovanför anemonen syns en hysterix som mår rätt risigt. Slänger med lite blåljusbilder också - svamparna får en riktigt fluorescent gul färg under blårören.

post-3227-14468916814707_thumb.jpg

post-3227-14468916814925_thumb.jpg

post-3227-1446891681513_thumb.jpg

post-3227-14468916815336_thumb.jpg

post-3227-14468916815493_thumb.jpg

post-3227-14468916815644_thumb.jpg

post-3227-14468916815798_thumb.jpg

post-3227-14468916816029_thumb.jpg

post-3227-1446891681624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite! hur högt ovan karet sitter din ramp ?

Och vad har du för belysning ??

Har själv 2x150W MH samt 4st T5 54w som sitter drygt 30cm ovan vatten ytan..

Vet inte om det är optimalt men har ju möjligheten att både sänka och höja om det skulle vara så..

Funderar på att skaffa en Hagen 54w armatur som man sätter på kanterna till karet med enbart blått ljus att köra under kvällen tills månljuset går igång och samma på morgonen innan dom övriga t5 rören drar igång..

Kan det vara bra tro ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 * 150W 14000 K metallhalogen 17 cm över vattenytan. Jag har inte märkt att korallerna som växer högt skulle bli brända - de växer ok, i synnerhet pocilloporan. Fast du har ju mer ljus förstås.

När det gäller små påhängsramper har jag en egen konstruktion som jag gillar. Finns skiss på den i den här tråden. Fast jag har T8 där eftersom jag redan hade två T8-arcadior.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Acropororna, pocillopororna och alla LPS:erna växer bra, men ett par koraller krymper eller mår dåligt, bl a xenia och grön flakväxande monti. Misstänker någon slags brist, har bytt salt och hoppas på att det skall kunna tillföra något som saknats.

Tråkigheter är att jag släppte i 3 korallväktare (två Gobidon histrio och ett exemplar som jag tycker liknar den här arten.) pga att de kom till Uppsala sent blev de lite väl snabbt ikoppade - vi skulle bort på fest. Det verkar som om alla tre dött, såvida de inte hållit sig gömda sedan i lördags. Dock släpppte jag samtidigt i två G. histrio i clownhotellet som lever och är pigga, även om de inte ätit än.

Idag inhandlade jag 3 ex av Cirrhilabrus condei. Vi försökte fånga två honor och en hanne, men det verkar blivit tvärtom - de var snabba och arga de små liven. Oerrhört charmiga små fiskar! Hoppas det här funkar bättre - jag har koppat i tre timmar nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet är lite risigare än på mycket länge – vissa problem med kiselalger. Tillväxten har dock aldrig varit så bra, kör med separat kalkmixer och vodkametoden f n v (hade en period med zeolit, men det funkade inte så bra tyckte jag – kanske skummaren är för klen?). Fortfarande höga nitratvärden, men man ser acropolyperna och den lila visar fin färg, även om det inte är neonlila.

Börjar fundera på att ändra setupen lite i karet och försöka minska belastningen. Jag tänkte skippa mina två kirurger och den ensamma frökenfisken i så fall.

Med framtida nyinköp blir fiskbesättningen två clowner, 4 små smörbultar, , en 6-bandswrasse, 1 blennid, ett stim på 5 Cromis viridis samt fylla på bangaistimmet till fyra individer tror jag.

När man skriver ut fisken känns det som rena fisksoppan, är detta hög belastning på 440 liter om man vill ha ner näringsnivåerna?? Men man kanske skulle ha bara ett stim bangaier, jag har ju redan två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om karet fungerar bra och du har bra tillväxt så skulle jag inte bry mig om nitrathalten - om den nu är så hög som dina tester säger (vilket jag tvivlar på) I din jakt att få ner nitraten kommer du förr eller senare göra det misstag som får karet att tippa över. För skitalgernas skull (förutom cyano då) spelar det ingen roll om nitraten är 0,1 eller 100 - har de ingen konkurrens (eller betning) så kommer de ändå tillväxa om fosfat och andra ämnen finns. Är du säker på att det är kiselager och inte dinoflagelater? Betydelsen skummaren har för nitratproduktionen är att den luftar ut ammoniak (och därmed minskar ammoniummängden) innan nitrifierarna omvandlar ammoniumet till nitrit -> nitrat. Detta kan du uppnå genom att kraftigt lufta något av facken i bak på Perculan eller att öka luftmängden över biofiltret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla baljor är olika heter det ju, men jag tror inte nitratet är skummarens fel.

Jag har visserligen "vässat" min med en Aquabee 2000/1+nålhjulsimpeller men mitt problem har varit precis tvärtom. Guckan som hamnar i koppen skulle jag verkligen inte vilja ha kvar i karet. Om jag orkade göra rent den lite oftare så skulle den antagligen transportera ut ännu mer.

Jag har till och med ramlat ner så nära noll i nitrat så endast dosering av KNO3 har varit räddningen. Fosfatet är även det nere på kranvattensnivåer men att "nolla" det känns nära nog omöjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren lyfter ju ut proteiner som skulle blivit ammonium och sedan nitrat, så visst måste den hjälpa. Och det kan nog vara dinos förresten, när jag kollade lite extra. Jag skulle vilja ha bättre färger på SPSerna, det är mest därför jag gnölar. Jag har provat testerna på osmos och då gav de inga utslag hur som helst, annars ligger nitratvärdet på c a 60. Hur byggde du om din skummare? Min är rätt trött faktiskt, trots att jag kör med två luftpumpar till lindträklossen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oops, sorry ! Jag förmodade (helt fel förståss) att du hade venturivarianten av skummaren.

Försöka hitta en sån beggad kanske ?? Det finns även en del "syskonskummare" ifrån AM som borde passa utan allt för mycket modifieringar. Har sett någon enstaka här på guidens köp&sälj.

Någon av Tunze's skummare borde åxå passa i skummarfacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...