Gå till innehåll

metcrue Percula 90


metcrue

Rekommenderade inlägg

Hej.

Nu är jag igång igen med ett nytt akvarium, mitt stora 960 liters kommer att dröja ett tag till och mitt gammla 120 liters har blivit för litet. Det nya akvariumet är ett Percula 90 (Wrangs gammla).

Tekniken:

Ljus- T5 10st 35w (Wrangs gammla ramp).

Cirkulation- 1st Tunze stream 7000 liters och en Korallia (Tunzen stryrs med en Tunze multicontroller)

Skummning- H&S (från mitt gammla kar, fungerar även som retur från "sumpen" baktill i karet).

Filter- Deltec Rowafilter

Calcium osv med IKS doserpump

Vattenpåfyllning, värden och dosering med IKS Basis/Midi.

Salt- Tropicmarin

Tekniken står i ett överskåp som hänger ovanför akvariet och i bänken under.

Det blev knökfullt i skåpet men med hjälp av Wrang så fick vi allt på plats. Som ni vet är jag lite seg att komma igång med saker och ting men Wrangen kom förbi och styrde upp det hela, tack.

Testkör systemet nu och har lite ljudproblem men det skall jag fixa till under veckan. Väntar på en Simod till IKSen och lite Balling saker annars ganska klar. En ganska enkel setup så jag hoppas att det skall fungera som jag vill.

Bilder kommer i morgon om jag kan räkna ut hur jag skall göra:)

Ha de gött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej.

Oljudet kommer från "returpumpen" som matar skummaren. Den börjar ju bli gammal så det är dags att byta. Pumpen är en QuietOne 1500l tror jag. Sedan blev det för mycket ojud från 12000 liters streamen så den får nog åka ur.

Kör med en AquaMedic doserpump för att fylla på returvattnet, sämmre pump får man leta efter. Kommer nog att köpa en IKS vario eller liknande.

Ha de gött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey köp du en liten Tunze nanostreamer så blir det säkert bra flöde. eller sätt i din korallina som var i det lilla karet

Har själv problem med min 12000L/h stream att den låter nja inte så det störst eller hörs men ett dovt muller så hörs gör den om man bara lägger manken till. Är det samma ljud för dig.

Åter igen en som sagt att AM doserpump är skit

Säg till om du behöver hjälp igen så kommer jag ut igen alltid kul att hjälpa till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tack Wrang, kommer nog behöva lite hjälp med programeringen för doserpumparna.

Måste ha hem ett program till min lilla bärbara dator så man kan koppla en den till IKSen så blir det lättare. Men jag kan inte få den att koppla upp till internet via den nya routern, men det skall nog lösa sig.

Det blir ett högt muller från 12000 litaren, men jag köper nog en nanostream i stället. Måste lösa problemet med pumpen till skummaren, den dånar mest:(.

Vi kan ju höras i veckan.

Skall lägga in bilder i morgon om jag får låna tjejens kamera:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det blir resonans i de utrymmet där stream pumparna är för att det är ett så litet utrymme där de sitter

Ja hälsa Jossan att annars får hon pisk då jag hälsar på igen. Bilder är kul å ett måste i en tråd

BioTed Marin kommer ju ha eller har alla tillbehör hemma för IKSén både datakabel och ett annat tysk IKS program som heter Matuta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag hälsar:).

Jag har testat något program som heter iks soft... (tror det heter något sånt) och det funkade bra, vet inte om det var från Matuta. Undra om IKS är påväg med någon ny basis enhet, den de har nu börjar ju bli gammal, någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote du förstör på intet sätt för mej. Men den som laddar ner programvaran måste likväl köpa en licens. Den ingår i den programvara jag har i butiken. Hoppas detta inte uppfattas som reklam. Det är också så att om du köper en ny IKS idag så finns Matuta med som programvara på skiva. Priset på matuta programvaran är som jag tidigare angett samma som matuta tar för den.

alltså : Ladda ner = gratis

Använda = köpa licens

Länk tilll matutas shop

http://www.matuta.com/include.php?path=content/content.php&contentid=716&norbox=1&nid=38&PHPKITSID=7186594ae6c12ee57b8c19b0b7074b14

Om det är så att du använder någon gratis version som man kan ladda ner från matuta så är jag jätte intresserad av vad du hittat denna, Capote.

Ytterligare bra att veta om matuta är att det inte fungerar i Windows Vista pga administratorn i Vista går in o stör Matuta. Inte bara vid själva inprogrammeringen första gången utan fortlöpande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag hälsar:).

Jag har testat något program som heter iks soft... (tror det heter något sånt) och det funkade bra, vet inte om det var från Matuta. Undra om IKS är påväg med någon ny basis enhet, den de har nu börjar ju bli gammal, någon som vet?

Programvaran du testat var väl antagligen winsoft. Den är väldigt förenklad och du får inte mätvärden i datorn utan kan bara programera din IKS från PC´n. Envägskommunikation kan man säga förutom att du kan ta in minneslistorna från IKS´en som man sedan kanske kan klistra om i excel eller nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote du förstör på intet sätt för mej. Men den som laddar ner programvaran måste likväl köpa en licens.

Hej Ted, du har rätt. De har ändrat modell. Kollade och jag kör en gammal version som är från tiden då detta var en freeware. Capote var inte så up-to-date här heller... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm skall kolla på min skiva jag fick med då jag köpte IKS SMS enheten fick med en skiva från matuta men hittar ingen licens nyckel så detta är kanske nån test version.

Visst kan man löda men har själv testat var lite bökigt/svårt att få till alla trådar på den lilla datakontakten. Så för min del så blir det inte nån kabel till datorn från IKS:en

När Matuta var ny i gemet så pratade jag med skaparen faktiskt utav detta program fick en hel version och började översätta till svenska men då det kom nya versioner hela tiden då så hängde jag ej med. Har tyvärr ej kvar detta jag började med. Var säkert 5-6år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Lite bilder på karet med några fiskar, lite korall och några kg sten.

Vattnet har inte riktigt klarnat och jag har problem med microbubblor från skummaren.

Fiskar i karet:Anthias, palett, gul kirurg, hexantenia, clowner, drake och en muräna.

Kassa bilder, visst, men ni fattar vad jag menar;).

post-774-14468914298276_thumb.jpg

post-774-14468914298481_thumb.jpg

post-774-14468914298674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...