Gå till innehåll

Grupp med Acanthurus leucosternon?


pimo

Rekommenderade inlägg

Tycker att vitbröstade kirurger är otroligt fina och undrar om dom går att ha i en grupp på tex 4 stycken?, vet att detta är agressiva kirurger, men vissa andra kirurger går ju bra om man har flera stycken.

Akvariet kommer bli på 770 liter och det kommer vara några fler kirurger i det.

Vad tror ni?, något som testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara periodvis som de samlas i så stora antal. Vanligtvis lever de mer solitärt.

Det är fullt möjligt att hålla 4 stycken vitbröstade ihop, men det är långt ifrån säkert att det funkar. Om du ska testa så sätt i alla samtidigt... och var beredd på att du kanske blir tvungen att ingripa om någon blir utmobbad. Det är inte lätt att fånga en snabb kirurg i ett fullt inrett akvarium. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det blir väldigt svårt att få det att funka i längden, dessutom är ju 4st inte så många och risken är väl att en blir dominerande och ger sig på de andra tre. Det gör ju inte det lättare att det rör sig om så känsliga fiskar, zebrasoma kirurger som man kan ha flera av är ju betydligt tåligare, medan Leucosternon har väldigt lätt att få prick som de inte klarar av om de blir stressade.

Jag har en ganska stor Leucosternon som är kanon vacker, men lika elak som vacker och i mitt kar har jag väldigt svårt att tänka mig att det skulle funka med tre till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stoppade i för en månad 3st....plus en kejsare,vimpel samtidigt

Hade en zebrasoma,hepatus,veliferium,hökfisk,tomatclown, m m innan,....

tro'et eller ej.....har inte blivit nå bråk alls...

De kan ju vara en chansning...men det är det värt...Otroligt fina då dom är i stim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att vitbröstade kirurger är otroligt fina och undrar om dom går att ha i en grupp på tex 4 stycken?, vet att detta är agressiva kirurger, men vissa andra kirurger går ju bra om man har flera stycken.

Akvariet kommer bli på 770 liter och det kommer vara några fler kirurger i det.

Vad tror ni?, något som testat?

I princip så skall de nog inte funka, men om man introducerar alla samtidigt o akvariet inte är alltför litet kan de eventuellt funka, men ändå med rätt stort risktagande. Ngr har som du läst lyckats o de är verkligen häftigt!! , men tillhör nog undantagen. Om jag hade pengarna o verkligen ville testa skulle jag nog chansat trots allt o köpt tre st, så små som möjligt. Funkar de, så håller jag med dej om att de är otroligt vackert med denna fisk i flertal. Lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog tänka efter både en och två gånger innnan jag försökte, det handlar ju trots allt om en kirurg som för de flesta är väldigt svår att hålla ens ensam och där det stora flertalet dukar under i förtid....

Men om jag skulle prova så skulle jag nog se till att skaffa så många som möjligt, med t ex bara två st så är det ju fullt möjligt för den ena att ta revir (vilket förmodligen blir hela karet...) och sen jaga ihjäl den andre, om man däremot har fler så kan inte en hålla koll på alla andra. Men detta förutsätter att kirurger fungerar ungefär som ex troffar i sötvatten.

Dessutom är de ju riktiga prickmagneter och risken är ju att ett gäng stressade Leucosternon med prick stressar resten av karets invånare så mycket att fler fiskar får prick.

Men visst är det en vacker tanke med ett stim Leucosternon simmandes i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite olika åsikter här ser jag, känns dumt att chansa ändå.

Men akvariet är ju inte igång ännu, och sen ska det bli riktigt stabilt innan jag ev skulle våga mig på det, men troligvis blir det att jag försöker med min "drömfisk" längre fram istället, en Acanthurus Achilles

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...