Gå till innehåll

bläckfisk


a.nilson

Rekommenderade inlägg

Jag är inte så insatt, men som jag förstått det kan du inte ha en bläckfisk i ett akvarium med fisk osv.

Det krävs även att akvariet är "tätt", så att inte bläckfisken kan krypa ur det, dom tar sig igenom små små hål.

Kolla på reefcentral, tror jag sett endel info om bläckfiskar och bläckfisks akvarium där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har verkligen försökt få tag på en bläckfisk. Det är inte lätt, har ännu inte hittat någon och det verkar inte som om handlarna är så sugna på att ta hem/hjälpa till att få hem en heller.

Blåringad är helt klart lättast att få tag på, men skrämdes själv i början av all skrämselpropaganda så jag lät bli tyvärr.

Hittar du någon handlare eller på annat sätt får du mer än gärna dra ett pm till mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv tänkt att skaffa en bläckfisk, men effter att jag läst en hel del om dom har jag endrat mig. Det tycker jag ni anndra bör göra me. Bläckfisken är en av världens smartaste djur och bara för att ta en grej så dör den om den har för tråkigt och då hjälper det innte me att ge den mat i en burk med skruv lock. Den måsste ha saker att göra stort sett hela tiden, jag tänker innte tala om för er hur ni ska göra men for hel.....te läs på allt som går att läsa innan ni skaffer dessa undrbara djur och kom i håg att det är levande varelser som har hög inteligens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom tycker jag. Med hundar av pitbulltyp utsätter man andra för fara, med blåringad mest sig själv. Om något av det är "macho" så är det utan tvekan bläckfisken.

När det gäller pittbull så är det nog knappast hundens fel att den är som den är ,det är husses fel i så fall.

Jag har en kompis som har en mer barnkär och tillgiven hund får man leta efter. Man kan ju träna människor att springa runt med dynamit runt midjan. Så man kan nog träna en pudel att bita en människa med..Ursäkta mitt inlägg men blir så trött på när man dömer ut en hel hundras bara för att puckade människor inte kan ta vara på sina djur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller pittbull så är det nog knappast hundens fel att den är som den är ,det är husses fel i så fall.

Jag har en kompis som har en mer barnkär och tillgiven hund får man leta efter.

Tills den dag det slår slint i huvudet på den. I grunden håller jag med dig om att det är ett ägarproblem men jag är också övertygad om att det är potentiellt "farligare" hundar än andra raser. Risken att det händer en olycka är många ggr större. jag tycker att man alltför många ggr läser i tidningarna typ "jag förstår inte vad som hände, han är ju så snäll." Det finns så många andra hundar att välja på så jag tycker helt enkelt att import och avel ska förbjudas.

Ursäkta den grova trådstölden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snackade med en av hjälpredorna på korallrevet i lördags, han hade haft en blåringad bläckfisk om jag förstod så levde den ett par år vartefter att den dog snabbt utan förvarnning.

Jag har varit lite nyfiken på en 10 armad men det verkar inte vara så lätt att få tag på dom, det är ju inte en så långlivad art och vad jag förståt en av dom mer lämpliga.

Det känns dock som om det finns andra roliga smådjur som man kan hålla med mycket mindre bekymmer.

På tal om slå slint så kan man argumentera att spaniels borde förbjudas, dom kan ha en genetiskdefekt som gör att dom kan spåra ut helt för en stund bara för att sen återgå till de normala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir så trött på när man dömer ut en hel hundras bara för att puckade människor inte kan ta vara på sina djur..
Jag dömer inte ut rasen över huvud taget. Det handlar som sagt om att machotyper ofta vill stoltsera med hundar med farligt rykte. Att vissa raser är mycket krävande gör att de är olämpliga som familjehundar, även om det givetvis kan fungera.

Att köpa en pitbull i stället för en mindre krävande hund när man har familj är givetvis hundägarens bedömning, även om jag undrar vad man har för motiv med hunden - inte är det enbart en familjehund i alla fall, ballhetsfaktorn väger nog över vid ett sådant val.

Likadant är det ju att ha skallerormar hemma när man har barn - det kan ju gå om terrariet är låst, eller blåringade bläckfiskar. Visst kan man hantera dem säkert, men lämpligare husdjur finns ju, vilket var min poäng.

Andra avarter av djurballhetsmani är nötter som går med sin schäfer okopplad för att visa världen vilken pli de har på hunden. zzzz. Rätt OT, men i alla fall!

Tillbaka till ämnet; Instämmer om att bläckfiskar är bra sköna typer! Jag är väldigt förtjust i sepia- eller calmar-släktena, även om calamar är för pelagiska för att funka i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snackade med en av hjälpredorna på korallrevet i lördags, han hade haft en blåringad bläckfisk om jag förstod så levde den ett par år vartefter att den dog snabbt utan förvarnning.

Åttaarmade bläckfiskar lever inte mycket längre än 1½ år, så det låter troligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stora problemet med bläckfiskar är att dom inte repar sig efter transporten.

Vi har försökt några gånger, men tyvärr överlever dom sällan mer än 7-10dgr -

Den blåringade verkar vara den som klarar det hela bäst - men dom tar vi ju inte in av andra tidiigare nämnda skäl.

Så om man vill ha en 8:a armad är det nog import av ägg som gäller, vilket i sin tur ger ett heltidsjobb mad att skaffa foder (levande krabbor i mängd) när dom kläcks

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du nilsson jag har precis som du velat ha en bläckfisk, det var också därför jag började med saltvattensakvarium. det är mitt mål att få ha en bläckis men som sagt så måste man va rejält på läst .Om det är någon som vet nån bra svensk fakta sida om bläckfiskar som man kan ha i akvarium så hojtta till gärna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja du nilsson jag har precis som du velat ha en bläckfisk, det var också därför jag började med saltvattensakvarium. det är mitt mål att få ha en bläckis men som sagt så måste man va rejält på läst .Om det är någon som vet nån bra svensk fakta sida om bläckfiskar som man kan ha i akvarium så hojtta till gärna

håller med till 100%. tror att det krävs en hel del kunskap om dessa djur innan man klarar av hatt få allt att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...