saltbjörkan Postat 7 februari 2008 Författare Dela Postat 7 februari 2008 Jag gav 390:- för han i lumma och där finns en kvar i fall ingen köpt han nu i veckan! =)var och titta nu dom har en kvar!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jakob Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Okey:D var ligger lumma? har aldrig hört talas om det:D:D hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 7 februari 2008 Författare Dela Postat 7 februari 2008 haha ajdå som jag sackt innan jag stavar som en kråka =) har dyslexi kan ej hjälpa =SMen jag mena självklart zoogiganten I LOMMA =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 16 februari 2008 Författare Dela Postat 16 februari 2008 Igår var jag iväg och köpte mej en grymt läcker liten ung Pomacanthus imperator kunde inte stå imot!men nu så har han fått ett par vita bollar på fenorna! kan det vara nu när han varit stressad eller är det svamp? ska försöka ta en bild på den men den är välldigt rädd just nu! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 16 februari 2008 Dela Postat 16 februari 2008 Det är säkerligen lymfocystis som den har fått pga stressen, jag vet att Jonas Romans imperator fick detta men den tillfrisknade av sig självt efter ett tag och är nu frisk å vålmående. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 17 februari 2008 Författare Dela Postat 17 februari 2008 okej! tack så mycket då ska de inte behndlas då med andra ord! men så vacker fisk han lyser upp karet hehe!hoppas bara han inte tycker om att mumsa på mina koraller =/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 17 februari 2008 Författare Dela Postat 17 februari 2008 I dag så börja han äta med var lite orolig men nu så Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 17 februari 2008 Författare Dela Postat 17 februari 2008 Tängt att jag fick ta en bild på han såjag lyckades att ta ett fott på han med min mobil så bilden är ju inte den bästa men här är min fina firre =)bild: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 25 juni 2008 Författare Dela Postat 25 juni 2008 hej!tängte att jag skulle skriva i mit tråd så ni inte glömer bort mej helt =)lite nya koraller och fiskar har kommit i och allt verkar trivas.här har ni litebilder och mina värden.inte dom bästa värdena men här är dem:Salt 1024Ph 8,2Mg 1000Ca 270Kh 14nitrat 20nitirt 0kommentera gärna /Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 25 juni 2008 Dela Postat 25 juni 2008 verkligen fina koraller.. dvärg kejsaren är otroligt fin.. velat ha en sån länge! snyggt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 25 juni 2008 Dela Postat 25 juni 2008 Vilken dvärgkejsare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 26 juni 2008 Författare Dela Postat 26 juni 2008 tack så mycket.men någon dvärg kjesare har jag ej =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 28 juni 2008 Författare Dela Postat 28 juni 2008 här kommer lite fler bilder men kolla lite exstra på min colostrea (stavning?) vad holler den på med den har delat på sej sen har den blåst upp en stor bubbla mellan där vad gör den?sen har jag köpt lite nytt med, köpte dem av en kille i malmö har ej nanet på den så i fall där är någon som vet hadde det vatt bra =)här har ni lite mobilkamera bilder: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 28 juni 2008 Författare Dela Postat 28 juni 2008 Nu har jag letat runder lite och jag tro jag har namen på korallen och fiskarna jag tro det är:*korallen - Heliofungia *Fiskarna - Acanthurus japonicus - Zebrasoma flavescens Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 4 juli 2008 Författare Dela Postat 4 juli 2008 Var det ingen som visste vad min korall holler på med?nu har den blåst upp en boll till är det bra eller dåligt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 4 juli 2008 Dela Postat 4 juli 2008 Jag har ingen erfarenhet av calustea men troligen är det ingen större fara.Reflekterade dock över dina värden som du postade tidigare i tråden.Salt 1024Ph 8,2Mg 1000Ca 270Kh 14nitrat 20nitirt 0Mg och Ca är på tok för lågt, det höga kh är en bieffekt av det.Har du fixat till värdena? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 4 juli 2008 Författare Dela Postat 4 juli 2008 hej!njo förstår att du reagera. var så att jag har inte haft råd att köpa så många täst men nu så har jag köpt lite fler så nu hller jag på att rätta till mina värden mätte dom precise och så här ser dom ut.Temp 28csalt 1025Mg 1100ca 280Kh 9,9nitrat 20nitirt 0Ph 8,2Så lite bättre är dom nu!finns där något snabbt sätt att få ner sitt Kh? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 4 juli 2008 Dela Postat 4 juli 2008 hej!njo förstår att du reagera. var så att jag har inte haft råd att köpa så många täst men nu så har jag köpt lite fler så nu hller jag på att rätta till mina värden mätte dom precise och så här ser dom ut.Temp 38csalt 1025Mg 1100ca 280Kh 9,9nitrat 20nitirt 0Ph 8,2Så lite bättre är dom nu!finns där något snabbt sätt att få ner sitt Kh?Temp 38??Som du säger är dom lite låga fortfarande, men fortsätt jobba på det så kommer det bli bra.Börja med att dra upp Mg till åtminstone 1200, sedan kan du börja jobba upp Ca och Mg parallelt. Är ingen större vits med att pyttsa i Ca i det låga mg, det händer liksom inte så mycket på Ca om Mg är för låg.Kh kommer troligen gå ner av sig själv när du fått ordning på dom övriga värdena, bara hålla koll så det inte går ner för mycket, då får man börja kompensera för det med. För tillfället är det bara bra att det ligger lite högt, då finns det lite att ta av.Vad använder du för preparat när du buffrar upp värdena? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 4 juli 2008 Författare Dela Postat 4 juli 2008 hehe jag såg att jag skrivit fle så jag ändra till 28c =)just nu så använder jag * Salifert - All-in två gånger i veckan* Salifert - Liquid Magnesium* Jod en droppe varje dag* 1,2ml sprit (Absolut 40%) varje dagSen så tillsätter jag Salifert - KH + pH buffer men har slutat upp med det just nu bara för att få ner Kh.kommer köpa mer preprat med tiden men det är en dyr hobby detta så jag får köpa lite då och då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 4 juli 2008 Dela Postat 4 juli 2008 Jag skulle nog råda dig att köpa Mg & Ca i pulverform, det kommer att gå åt många flaskor annars för att komma upp i rätt nivåer.Tropic Marins BioCalcium och BioMagnesium är mycket bra, innehåller dessutom massa spårämnen.Kolla in denna kalkylatorn så ser du mängderna du behöver: http://reef.diesyst.com/flashcalc/flashcalc.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 4 juli 2008 Författare Dela Postat 4 juli 2008 Okej tack för längken! den kan nog komma tll bra nytta =)men då är dessa ämne inget att ha? hadde tängt köpa hem dom med då kanske jag ska skita i de?http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=960⊂=0&page=1http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=807⊂=0&page=1är det inte lönt att jag till sätter 10ml Salifert - Magnesium pulver två gånger i veckan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 4 juli 2008 Dela Postat 4 juli 2008 Om det är koncentrat kan det säkert funka. Kolla vad det står på saliferts flaska, tror inte den är rekomenderad för att höja ett värde utan mer för att täcka åtgången i karet.Pulver borde ändå vara så koncentrerat det kan vara, drygast i längden tror jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 5 juli 2008 Dela Postat 5 juli 2008 snyggt kar.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 5 juli 2008 Författare Dela Postat 5 juli 2008 Om det är koncentrat kan det säkert funka. Kolla vad det står på saliferts flaska, tror inte den är rekomenderad för att höja ett värde utan mer för att täcka åtgången i karet.Pulver borde ändå vara så koncentrerat det kan vara, drygast i längden tror jag.okej! får se vad jag hitta för några preprat får åka till kenta i lomma o fråga han =) tack så mycket för hjälpen i ella fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 5 juli 2008 Författare Dela Postat 5 juli 2008 snyggt kar....tackar tackar hadde vatt kul om man kunnat ta bättre bilder mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.