Gå till innehåll

mitt första salt kar 200l


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

I dag så var jag och köpte på mej lite saker:

1st skummare tunze 9010

1st plast balja på 30l

3 meter slang

2st stryp munstycken till vattenslang

1st retur pump (Ehem)

1st nollspäningsutlösare

och av detta har jag gjort min lilla sump!

men jag har ett problem anntingen så suger den in för mycket vatten eller för lite.

finns det någon enkel ventil att sätta på slangen för att skystera in rätt flöde?

bild på bygget med:

post-3353-14468915775578_thumb.jpg

post-3353-14468915775758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

I dag så var jag och köpte på mej lite saker:

1st skummare tunze 9010

1st plast balja på 30l

3 meter slang

2st stryp munstycken till vattenslang

1st retur pump (Ehem)

1st nollspäningsutlösare

och av detta har jag gjort min lilla sump!

men jag har ett problem anntingen så suger den in för mycket vatten eller för lite.

finns det någon enkel ventil att sätta på slangen för att skystera in rätt flöde?

bild på bygget med:

Kan du förklara lite hur du gjort för att få ner vattnet i sumpen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det kan jag göra jag hadde ju två slangar upp till karet denena sög man hävert i och den andra var till returpumpen.

satte slangarna så nära ytan så i fall dn skulle hända något så komme endast lite vatten att rinna ner i sumpen.

satte även en nollspäningsutlösare på retur pumpen så i fall strömen går så startar inte pumpen igen när strömmen kommer tillbaka.

jahoppas du förstår..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

happ nu har jag ändrat lite igen då mitt sump bygge inte blev som jag tängt mej =)

Nu har jag beställt en deltec MCE 600 att hänga på karet har varit utan skummare nu i 5 dagar får hoppas min nya skummare kommer snart.

Är de någon som har provat dessa skummare och är de något att ha? ett jädrans pris på den så jag får hoppas den är bra =S

jag har köpt på mej lite tillsaster som jag hoppas jag kan höjja mitt Ca och MG med för saliferts buffert verkar ju inte fugera så j*vla bra :snurrig:

här är några bilder.

kommer bilder på min nya skummar så fort jag får den med..

bild:

post-3353-14468915806714_thumb.jpg

post-3353-14468915806851_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft mc600, den gick riktigt tyst efter ett tag, (inkörningen). min hade dock en tendens att svämma över lite titt som tätt, men jag hade min i sumpen så det gjorde ju inget.. bara tänk på det för den lär svämma över någon gång för dig iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft mc600, den gick riktigt tyst efter ett tag, (inkörningen). min hade dock en tendens att svämma över lite titt som tätt, men jag hade min i sumpen så det gjorde ju inget.. bara tänk på det för den lär svämma över någon gång för dig iallafall..

Att den är tyst låter rigigt bra! men de de där med svämar över snackar vi litervis vatten eller är det bara lite skumm?

jag ska ju ha den hängandes på karet =S får fundera ut någon lösning kanske kan ha någon sorts balja under eller något?

läste någonstans att vissa fått modda pumpen med non röda bussninga mm men måste man verkligen det på en heltny skummare?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har mina kirurger satt driller i huvet på mej nu när jag satt och titta på mina två kirurger så ser man att den ena har fått vita prikar lite här och var och den andra ser presise ut som han hadde blivigt skrapad över hela kroppen kanske putsar räkan som repar han?:smiley24:

jag har pillat en heldel i karet den sista veckan kan det vra de som utlöst de pluss att jag ej haft skummare på 5 dagar?

finns inte en kanns att jag har råd med en uv-c nu då jag har handlat rätt så mycket till karet så min budjet ligger redan på minus :smiley5:

tror ni det kommer försvina av sej själv?

phuuu varför ska där helatiden vara något man ska vara orolig över....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tängte även tillägga att temepn har blivigt högre i karet nu när jag inte hafft någon skummare innan var den 27c men nu ligger den på ca 29c kan detta framkalla sträss på kirurgerna så att de får vita prickar?

är där ingen som kan komma med något bra tipps?

har läst lite att man kan mata med vitlök för att få bort vita prickar stämmer det?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

happ här får man tydligen skriva för sej själv =S

fick iellafall min nya skummare i dag så här är lite bilder på den.

den värkar fugera hur bra som, det enda man hör är ett enaverande sug ljud från luft salngen men de ska jag åtgärda med en hemmagord ljuddämpare.

/Marcus

bilder:

post-3353-14468915814375_thumb.jpg

post-3353-14468915814478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finfin skummare du har björkan:D har du fått tag i killen me LS:en???

tackar =) skummaren verkar rigtigt bra men som Andreas sa den kommer tokskumma över du hadde rätt, den skummar över lite då och då men ska borra ett hål i överkant till överflödsboxsen sätta dit en slang som går ner i en 5l dungk i skåpet nedanför.

får även skriva att dom vita prickarna börjat försvinna nu.

Fråga mej inte om det var skummaren eller värmen eller att jag pillat förmycket i karet :ler:

huvesaken är att det är på bättringsvägen

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo dom värkar vara de hehe!

men tror det går att borra ett hål så i fall den flödar över så rinner det ner i den dungken i stället!!

ska bara få tid till att göra det hehe !

snacka med kenta i lomma han kunde ta hem en lite röd QUADRICOLOR.

finns där någon annan anemone som är så läkert röd som den och är hyffsat lättskött?

Finns det olika röda QUADRICOLOR anemoner? tängte så att jag säger fullständigt namn till kenta när jag beställer en?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När den svämmar över är det inte så att locket på koppen sitter dåligt fast så att när den tokskummar så lyfter det? Jag har lagt en tyngd ovanpå locket och sen dess har allt som skulle svämma över runnit tilbaks i skummaren istället.

nepp inte i detta fallet min fyller först hela koppen med vatten sen så rinner det över i den andra kammaren brevid!

Men som jag tyckte det såg ut så kan inte de vattnet som rinneröver till de andra facket rinna tillbaka till skummaren igen eller kan de det?

/Marcus :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nepp inte i detta fallet min fyller först hela koppen med vatten sen så rinner det över i den andra kammaren brevid!

Men som jag tyckte det såg ut så kan inte de vattnet som rinneröver till de andra facket rinna tillbaka till skummaren igen eller kan de det?

/Marcus :snurrig:

Både ja och nej. För att det ska rinna tillbaka in i skummaren så måste du vända på koppen 180grader.

Men vad gör det att det rinner ut i utflödet på skumaren och ut i akvariet... bättre är väl det än att det svämmar över och ut på golvet.

Min har fått fnatt när jag limmat koraller och haft uv igång samtidigt. Stänger då bara av den några timmar o sen stryper luften lite för att mjukstarta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej. För att det ska rinna tillbaka in i skummaren så måste du vända på koppen 180grader.

Men vad gör det att det rinner ut i utflödet på skumaren och ut i akvariet... bättre är väl det än att det svämmar över och ut på golvet.

Min har fått fnatt när jag limmat koraller och haft uv igång samtidigt. Stänger då bara av den några timmar o sen stryper luften lite för att mjukstarta den.

fan du är ju rätt smart du hehe -Tummen upp

har jag inte alls tängt på att man kan vända på den haha då rinner det ju ner i de tumma facket där man kan tex ha något salgs fillter eller vad man nu ska ha där!

tack för tippset ska tästa de när jag kommer hem från jobbet!

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan du är ju rätt smart du hehe -Tummen upp

har jag inte alls tängt på att man kan vända på den haha då rinner det ju ner i de tumma facket där man kan tex ha något salgs fillter eller vad man nu ska ha där!

tack för tippset ska tästa de när jag kommer hem från jobbet!

/Marcus

Du stavar tänkt rätt så ofta fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...