Gå till innehåll

mitt första salt kar 200l


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tog lite nya värden igår var vell så där nyd..

fortfarande inte dom bästa värdena men här är dem:

Salt 1024

Ph 8,1

Mg 1100 (lite bättre)

Ca 320 (Lite bättre)

Kh 7 (mycket bättre)

nitrat 25

nitirt 0

temp 28c

Sen är jag oroligt för min kopparbands pinset mata han mitt på dan och då åt han som e n häst men sen på kvällen så börja han simma med munen övanför ytan precise som min gammal pincet gjorde inan han dog =S

mina vattenvärden brode ju inte påverka han. han äter mycket och ingen är på han men endå så verkar den inte att må bra fler som har denna erfarenhet av denna fisk?:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

happ nu hitta jag han i min ena cirkulationspump (DÖD)

surt det bler nog alldrig mer en kopparbands pincet för mindel ,tyvär tycker denna fisk är så vacker men verkar ju omylig att få till att överleva =S

Men något posetivet ikaret är att alla koraller växser som tusan och mina kirurger har kanpt någon vitt prick kvar..

söker fortfarande effter min röda bubbel tipp finns det någon här på forumet som har en likadan!! hadde vatt kul att få se bilder på era.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd på rostratusen, en riktigt läcker firre men tyvärr svår att få den att överleva en längre tid.

Har inte Ländström en röd bubbletip?

OK får kolla igenom hans tråd och se i fall jag hittar den =)

konstigt att det står på de flästa sidor och böker att kopparbandspinceten ska vara en engkel fisk =S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken vad du kan ha många fiskar! :)

ted jag ligger nog på gräsen till för många kör med en stor skummare.. tillsätter vodka varje dag..har fosfat remover... bytar vatten offta.. mm.

men en då så har jag inte dom bästa värdena ibland

men sen är det inga stora kirurger jag har heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ted jag ligger nog på gräsen till för många kör med en stor skummare.. tillsätter vodka varje dag..har fosfat remover... bytar vatten offta.. mm.

men en då så har jag inte dom bästa värdena ibland

men sen är det inga stora kirurger jag har heller.

Vodka??? Blir inte det lite dyrt???? :smiley3:

Det är inget som jag kan få tag i alla fall XD

Jag får inte handla på systembolaget. haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka??? Blir inte det lite dyrt???? :smiley3:

Det är inget som jag kan få tag i alla fall XD

Jag får inte handla på systembolaget. haha

haha inte lätt att vara 16 =)

nja de ble inte så dyrt ca en 70cl på ett år så ca 100:- om året

men man ska vara försiktig med denna meto då man lätt kan ta dö på allt i karet =S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha inte lätt att vara 16 =)

nja de ble inte så dyrt ca en 70cl på ett år så ca 100:- om året

men man ska vara försiktig med denna meto då man lätt kan ta dö på allt i karet =S

hur mycket vodka tar du björk? och vad e det för? hålla nere nitraten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är verkligen snyggt kar, men det hade inte skadat om du gjorde något åt bakgrunden? ;)

Oj! Hur kan du ha en igelkottfisk med en putsarräka? Funkar det?:smiley3:

tack.

jo bakrunden ser kanske lite fattig ut alla kalkalger dog då jag slarva lite med värdena innan var den helt lila.

igelkottfisken rör dem inte har han alldrig gjort heller så det är inga prblem har har inte enns rört några knappr eller något hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom vita prickarna har kommit tillbaka på min ena kirurk och på den andra så ser den helt repig ut nu igen vad ska jag göra för att förhindra detta?

jag mattar med 4 st olika sorters mat.

pillar inget alls i karet.

vad kan jag mer göra hjälper en Uv-c? inte för att jag har råd med en sådan hehe men i fall det är det som behövs så får det ble att jobba exstar =).

ska jag gör stora vattenbyten?

kan en puttsarfisk hjälpa?

tacksam för alla svar!!

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar du har fått till! Hur funkar din igelkott med dina koraller och övriga djur?

Tips mot pricken är vitlök i maten och sedan skaffa ett uv-c det jag skulle gjort.

tackar kul att ni tycker det är fint :ler:

han fugerar kanon en rigtigt fin och rolig fisk.

han har inte rört någon korall i karet.

han är rigtigt tam skulle nästan kunna ta upp han med handen om jag velat.

men hur mycket vitlök ska man ha i då?

ska jag bara prässa i en vitlök i tex tillsammans med ett glas med artemia och vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är väl att ta saften från vitlöken i lite vatten, och låt artemia (eller vad du nu matar med) ligga och suga en stund. En del fisk äter ifs bitar av pressad vitlök med. Prova dig fram vilket som passar bäst.

Jag har provat saften från vitlökskapslar, enda jag märkt är att en del av skivanemonerna blåser upp sig som ballonger, ser ganska roligt ut.

Men vitlök är inte ett botemedel mot pricken eller andra sjukdomar, det sägs dock förstärka immunförsvaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu känns det inte alls kul.

mina kirurger mår fortfarande inte bra den ena har fortfarande vita pricka som bler fler och fel.

och den andra ser fortfarande ut som har har blivigt skrapad över hela kroppen och det bler bara varre..

Va kan jag göra har matat med vitlök och köpt Salifert - Stop Parasites men utan resultat =(

ska jag ta över dom i ett annat kar för att se i fall det bler bättre då?

i fall jag startar ett karantänskar kan man öka dosen på stop parasite då? eller det skadar mer en gör nytta?

båda fiskarna äter mycket bra så det är inga problem...

Marcus

ps här har ni en dålig bil på min ena kirurg.

post-3353-14468915932084_thumb.jpg

post-3353-14468915932218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...