Gå till innehåll

54L Aquael


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Som ni säkert läst gick mina Wave cube planer väck, istället blev det ett aquael 54L paket som fick bli lösningen på mitt fragg/nano-kar. Så nu tänker jag avslöja hur långt de nya projektet har kommit.

Tänkte först bygga eget akvarium med egen desig och lutande rutor för att få en större bottenyta i förhållande till volymen på ett vanligt akvarium. Med efter lite matteräkning var de inte värt jobbet eller pengarna. Blev den enkla vägen. Paketet gick lös på 450:- och då ingick invändig filterpump, 75w värmare, håv och lysramp.

Pumpen går att använda till aktivt kol och annat små skrufs som man vill gömma, håven är säkert användbar och likaså värmaren.

Moddning av armaturen ska ske och vi får se om jag kan trycka in en liten t5 armatur (2x8w) i kåpan. Det bästa vore om jag fick plats med både t8 och t5 rören, då kan jag köra t8 som kvällsbelysning. Så nu väntar jag på t5 lysena jag beställt för att modda klart rampen.

Påhängsskummaren var simpel att placera och det fanns färdiga skåror att såga ut öppning i lysrmapen. Enkelt och smidigt med den lösningen.

post-2577-14468914384606_thumb.jpg

post-2577-14468914384746_thumb.jpg

post-2577-14468914384835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skummaren är en Rio Nano skimmer och den drar 4w enligt klisterlappen på skummaren.

Jag tror att akvariumet klarar sig utan värmaren och om det fungerar så kommer akvariumet vara extremt strömsnålt. Så här många watt kommer det gå åt:

2x8w t5 = 16w

4w skummare = 4w

6w cirkulationspump = 6w

Eventuellt ett 6w innerfilter med aktivt kol eller rovaphos = 6w

Totalt =28-32w

Det kommer ju inte gå åt mer el än en 24w lampa om jag skippar värmare.

T5 lysrampen är en 2x8w lysramp, jag hoppar det räcker eftersom korallerna till största del kommer bestå av knappar och dom är enligt mig inte de som behöver mängder av ljus. Förhoppningsvis får jag plats med både t5 rampen och originalbelysningen (1st t8) i plast skalet.

Kommer bli skönt att ränsa karet hemma på lite sten och få bort det fula plastterrariumet som står i akvariumet (mitt 320L) idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha nu står man och kliar sig i huvudet igen, hur i helskotta ska de här gå till?

Fick min lilla lysramp med 2x8w rör idag, och när jag plockar upp den kan jag konstatera att det kommar bli svårt att få plats med den i inne i huven. Till den nya armaturen köpte jag två Coral-Blue lysrör, och dom var verkligen CORAL-BLUE. Men tillsammans med det sunkiga t8 röret som följde med i Aquael-paketet så blir ljuset helt ok! Måste därför försöka att trycka in alla tre rör under huven, alternativt bygga en ny huv.

Någon som har några tips?

post-2577-14468914415262_thumb.jpg

post-2577-1446891441536_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort det enkelt för mig, borrade hål i "taket" drog igenom spännband och fäste armaturen till t5 orna. Ljuset är förvånandsvärt snyggt, lite åt det blåa hållet men helt ok! Den ynka t8 med sitt varma ljus gemnar ut det blå relativt bra.

Det är ju skit snyggt med kar utan glasläpp, folk betalar ju t,o,m extra för det så jag skulle försöka visa det på nått sätt. Kanske nått att tänka på när du bygger ramp.

Jag vet, funderar på att bygga en "flygande armatur". Hoppades på att det skulle finnas färdiga plast armaturer som man kunde moterna in den befintliga tekniken i. Dock har allt sökande varit utan resultat, det hade ju räckt med en fyrkantig låda av plast, aluminium eller trä. Blir till att börja rita på en.

Men just nu får denna simpla lösning räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde såklart att bifoga bilder på hur de blev, inte den ultimata lösningen men men...

Har satt lite distanser ute i hörnen så att det ska bli lite bättre cirkulation. Det ser lite konstigt ut men det fungerar. Måste bygga en ytavrinning, ytan blir snabbt ful och det vill vi inte ha, nej nej nej...

Idag ploppade jag även ner de första knapparna, lite xenia, några skivisar och stjärnpolyper. Nu är det bara att vänta en vecka och kolla om knappar och koraller fortfarande ser glada ut.

Har tänkt vidare på invånare, och alternattiven är:

Mantis (inte peacock=för stor)

Antennarius Maculata (eller annan mindre antennarius max10cm)

Nanofisk?!

Utöver detta ska jag köra med turbosniglar som algbekämpning och plocka krabbor från mitt stora kar till att bo i nanot.

post-2577-14468914419746_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Glömde såklart att bifoga bilder på hur de blev, inte den ultimata lösningen men men...

Har satt lite distanser ute i hörnen så att det ska bli lite bättre cirkulation. Det ser lite konstigt ut men det fungerar. Måste bygga en ytavrinning, ytan blir snabbt ful och det vill vi inte ha, nej nej nej...

Idag ploppade jag även ner de första knapparna, lite xenia, några skivisar och stjärnpolyper. Nu är det bara att vänta en vecka och kolla om knappar och koraller fortfarande ser glada ut.

Har tänkt vidare på invånare, och alternattiven är:

Mantis (inte peacock=för stor)

Antennarius Maculata (eller annan mindre antennarius max10cm)

Nanofisk?!

Utöver detta ska jag köra med turbosniglar som algbekämpning och plocka krabbor från mitt stora kar till att bo i nanot.

Jag skulle faktiskt överväga en peacock. Min, som numera bor i ett AN E1 verkar stortrivas. Tanken är dock att han skall fa härska över mitt RSM när jag uppgraderar till ett större. Han tillbringar i stort sett all sin tid under en stor LS och kommer bara fram när det är matdags eller när man knackar pa glaset. Döttrarna är livrädda för honom (henne?). De använder en langmatlagningspincett när de ger honom käk och den brukar han klappa till sa mycket han kan innan han tar maten. Dessutom verkar han ha grävt en gang under stenen och brukar smyga i ett bakhall och nästan skrämma slag pa den som matar. Han är inte alltför aggressiv heller. Han lever i endräkt med bade en stor cowrie och en sandvändade sjöstjärna. Jag tror det handlar om att halla honom mätt och glad. Dock avskyr han algskrapan och anfaller sa fort den används.

Go for Peacock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle faktiskt överväga en peacock. Min, som numera bor i ett AN E1 verkar stortrivas. Tanken är dock att han skall fa härska över mitt RSM när jag uppgraderar till ett större. Han tillbringar i stort sett all sin tid under en stor LS och kommer bara fram när det är matdags eller när man knackar pa glaset. Döttrarna är livrädda för honom (henne?). De använder en langmatlagningspincett när de ger honom käk och den brukar han klappa till sa mycket han kan innan han tar maten. Dessutom verkar han ha grävt en gang under stenen och brukar smyga i ett bakhall och nästan skrämma slag pa den som matar. Han är inte alltför aggressiv heller. Han lever i endräkt med bade en stor cowrie och en sandvändade sjöstjärna. Jag tror det handlar om att halla honom mätt och glad. Dock avskyr han algskrapan och anfaller sa fort den används.

Go for Peacock!

Hmmm.... visst vore det läckert med en Peacock, men det låter för riskabelt. Jag tror inte vaktmästaren på jobbet som ansvarar för lokalerna kommer tillåta det. Han/dom är så himmla omständiga och krångliga dessa statliga tomtennissar. Allt ska undersökas, frågas om och alla ska få tycka till om allt. Jag väntar fortfarande på om jag kommer kunna ha ett akvarium på jobbet pga att det finns en "husgrupp" där sådana frågor tas upp. Det är många som har hundar på jobbet och det är ok, men det beror förmodligen på att några av undägarna sitter med i den där "husgruppen". Jamenar hur mycket kan det störa om jag, på mitt kontor har ett akvarium i ett hörn? Det är ju inte precis som det låter jättemycket eller springer iväg och är otrevligt eller störande för andra.

Vore helt klart läckert med en peacock, men det där med att den slår motalgskrapan låter lite läskigt. Vad händer om den missar skrapan eller får syn på en fluga på andra sidan glaset? Tror inte jag vill chansa på ett 54L akvarium, på jobbet.

Däremot hade det varit läckert med ett special mantis kar ca50-100L akvarium i 12mm glas. Någonting att tänka på när det är dags att bygga ny sump =-)

I detta 54L blir det förmodligen bara turbosniglar, koraller och möjligen mantis (spearer) eller en antennarius maculatus. Men både mantis och antennarius (mindre arter) ser ut att vara halvsvåra att få tag på, jag kommer inte köpa någon av dessa innnan min Thailandsresa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.... visst vore det läckert med en Peacock, men det låter för riskabelt. Jag tror inte vaktmästaren på jobbet som ansvarar för lokalerna kommer tillåta det. Han/dom är så himmla omständiga och krångliga dessa statliga tomtennissar. Allt ska undersökas, frågas om och alla ska få tycka till om allt. Jag väntar fortfarande på om jag kommer kunna ha ett akvarium på jobbet pga att det finns en "husgrupp" där sådana frågor tas upp. Det är många som har hundar på jobbet och det är ok, men det beror förmodligen på att några av undägarna sitter med i den där "husgruppen". Jamenar hur mycket kan det störa om jag, på mitt kontor har ett akvarium i ett hörn? Det är ju inte precis som det låter jättemycket eller springer iväg och är otrevligt eller störande för andra.

Vore helt klart läckert med en peacock, men det där med att den slår motalgskrapan låter lite läskigt. Vad händer om den missar skrapan eller får syn på en fluga på andra sidan glaset? Tror inte jag vill chansa på ett 54L akvarium, på jobbet.

Däremot hade det varit läckert med ett special mantis kar ca50-100L akvarium i 12mm glas. Någonting att tänka på när det är dags att bygga ny sump =-)

I detta 54L blir det förmodligen bara turbosniglar, koraller och möjligen mantis (spearer) eller en antennarius maculatus. Men både mantis och antennarius (mindre arter) ser ut att vara halvsvåra att få tag på, jag kommer inte köpa någon av dessa innnan min Thailandsresa.

inte lätt. Hundar dras ju med det problemet att manga är allergiska mot dem medans ingen nog hört talas om mantisallergi. Enda invändningen de skulle kunna ha är väl att de är skraja för läckage och vattenskador. Borde kunna hanteras med ett kraftigt akvarium. Min rätt stora mantis hamrar som en vilde pa AN E1 (som ju inte direkt är gjort av pansarglas) men det verkar ga bra. 10 mm glas borde inte vara natt bekymmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rätt stora mantis hamrar som en vilde pa AN E1 (som ju inte direkt är gjort av pansarglas) men det verkar ga bra. 10 mm glas borde inte vara natt bekymmer

ha ha ha, jo jag har sett hur dom kan bete sig, ibland är dom ju helt galna och slår på allt som rör sig.

Tror du har rätt angående leckageskräcken på jobbet. Vi får se hur det blir och om jag kan ha akvariumet på jobbet, annars får det stå i källaren. Det posetiva med akvarium i källaren är att tvätta plötsligt inte är så jobbigt, flickvännen tycker akvarium i källaren inte var en så dum ideé trotts allt =-)

Vi får se om de blir mantis, antennarius eller gobies i akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp då har man tagit sig en sväng till Triton igen, detta blir nog enda svängen på ett tag. Bidde lite inköp av turbosniglar och en invånare till karet.

En något stressad och blek invånare intog sin plats i karet, hoppsa inte den stryker med. Ett gott tecken är nog att den viftade med sprötet när jag kom ner och tittade till den nu på kvällen.

Säg hallå till Drakulla!!

post-2577-14468914465712_thumb.jpg

post-2577-14468914465897_thumb.jpg

post-2577-14468914466048_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp då har man tagit sig en sväng till Triton igen, detta blir nog enda svängen på ett tag. Bidde lite inköp av turbosniglar och en invånare till karet.

En något stressad och blek invånare intog sin plats i karet, hoppsa inte den stryker med. Ett gott tecken är nog att den viftade med sprötet när jag kom ner och tittade till den nu på kvällen.

Säg hallå till Drakulla!!

Vad är det för något? En skorpionfisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antennarius=Japp!

Sort är svårt att se, och eftersom jag inte kunde motstå den blev det ett köp trotts kommande storlek (om den överlever tills den växt ur akvariumet), får väll helt enkelt starta ett större om den blir stor =-)

Synd bara att den tappade lite färg av stressen, men den färgar nog ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Triton var det en Antennarius indicus, har inte kollat upp om det stämmer. Men dom brukar veta vad dom pratar om, men det här med den här typen av fiskar ska vara svåra att skilja åt.

Mer info:

http://www.starfish.ch/frogfish/species-arten/Antennarius-indicus.html

Enligt olika källor varierar "vuxna" exemplar mellan 13-20cm, så vi får se om den behöver större burk i framtiden. Ska läsa på lite mer om just denna sort eftersom jag skaffat den, tror jag vet det mästa om släktet trotts allt (har varit sugen ett bra tag på Antennarius).

Lite alger eller tåliga mjukisar (som inte kräver mycket ljus) har plötsligt blivit mer intressant, får se om någon vill byta lite i framtiden. Sedan blir de nog en tripp i veckan till akvariehobby och köpa blackmolly, levande foder med alla dess ingredienser kommer behövas i framtiden =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag kollat till "den" två gånger och den har varit ute på lite promenader. Köper nog första mumsbiten på måndag eller tisdag, då får vi se om "den" är hungrig.

Tydligt är att den byter nyanser beroende på omgivning, ibland uppfatar jag den som ljugrå med rosa fläckar. Första gången jag såg den idag på morgonen var den snarare grå-mörkgrå och hade rosa och gulaktiga fläckar.

En annan konstig sak med detta djur är att till å me munnen är kammoflerad, det ser precis ut som sand och alger i munnen på "den". Men det är inte tänder utan snarare gommen som har kammoflering, ser helt galet ut.

Måste ordna en ordentlig ytavrinning i karet nu när det är bebott av en köttätare, antar att skummningen blir viktigare nu. Perfekt hade varit om man hittade ett gammalt Juwel-compact filter, det har ju både plats för teknik och ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad den kostade? Grym fisk..!

Fisken gick på 300:-, vilket i mina ögon är billigt för denna typ av fisk. Men man ska inte tro att det blir livat i akvariumet, den är i princip blixtstilla och man kan nästan inte ha några kompisar i tanken med den.

Den äter allt som är mindre i volym dvs den kan äta firrar som är dubbelt så långa bara dom går att trycka ner i magen (dubbelvikta). Har sett filmer på Antennarius (40cm) som slukat fullvuxna drakfiskar, och går en sådan ner i magen finns det nog ingen som inte kan bli lunch.

Dessa fiskar går dock att odla, svårigheten är bara att hitta två stycken av samma art och olika kön. Sedan ska man hitta två i likvärdig storlek, annars kan partnern snabbt förvandlas till middag.

Fotade lite till:

post-2577-14468914474263_thumb.jpg

post-2577-14468914474537_thumb.jpg

post-2577-14468914474821_thumb.jpg

post-2577-14468914475087_thumb.jpg

post-2577-14468914475357_thumb.jpg

post-2577-14468914475621_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...