Gå till innehåll

Använda bottenplatta eler inte


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att starta upp ett 240 l kar och undrar nu om ni brukar använda plexi glas skiva eller dyligt under all levande sten?

Min osmosanläggning håller på att ticka fram akvarievatten men det tar tid, kan man fylla på akvariet efterhand som det blir färdigt vatten eller blir vattnet dåligt av att bli ståendes i karet? Jag har ju inte tillräckligt med dunkar att fylla upp till 240 liter.

Testade karbonathalten i osmosvattnet och det var = 1. När jag testade vanligt kranvatten var det 15. Kommer värdet att förändras när man häller i saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min osmosanläggning håller på att ticka fram akvarievatten men det tar tid, kan man fylla på akvariet efterhand som det blir färdigt vatten eller blir vattnet dåligt av att bli ståendes i karet? Jag har ju inte tillräckligt med dunkar att fylla upp till 240 liter.

Det är inga problem om det tar tid, vattnet blir inte dåligt. Om du kan så koppla osmosen så att det rinner rakt ner i karet.

Testade karbonathalten i osmosvattnet och det var = 1. När jag testade vanligt kranvatten var det 15. Kommer värdet att förändras när man häller i saltet?

Ja.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med ännu en nystart i denna hobbyn. Saltvattensakvaristiken växer mer o mer. Det är underbart att det är så många som hittar denna underbara värld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen Elin, det är alltid kul när det kommer fler till hobbyn och speciellt fler tjejer :).

Jag tycker du ska köra med något under stenen. Själv använder jag tunn frigolit och jag är lite osäker på om det kan uppstå problem om det kommer grus under ett hårt material som plexi som sedan belastas ovanifrån. Säkert ingen risk dock. Tänk på att bygga upp stenen först och inte lägga i sanden först. Risken blir att grävande djur etc senare kommer att underminera stenen vilket ökar risken för ras annars.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte man behöver lägga något under, i vart fall inte så länge man använder riktig "Ls",

nackdelen med "underlägg" är att det , förutom risken att avge skadligaämnen - lätt blir en ansamligsplats för allsköns kryp och gegga under.

Tänk bara på att som clownen påpekar möblera med sten först och sen fylla sand(vänta med sanden till akvariet "cyclat" färdigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! Jag tror jag kör utan då, vill inte riskera skadliga ämnen i akvariet..

Ska jag inte hälla i sanden samtidigt som jag sätter dit levande stenen?

Tack för välkomnandet.

Du behöver inget under stenen. detta med sand i före eller efter den levande stenen finns olika uppfattningar. Jag har alltid lagt i den innan...tycker sanden hjälper mej att borra fast stenarna lite grann, o så blir de snyggare tycker jag. Att de samlas detritus/skräp i sanden under uppstarten är inga problem, de kan du ju "siphona" bort med en hävert. En grej att tänka på när du har ny sand, är att den, oavsett när du lägger i den, kan i början sänka ditt KH rejält, då kalciumkarbonat fäller ut på sanden, eftersom den består just av samma sak, kalciumkarbonat. Ett tips är att lägga sanden i en hink med nyblandat saltvatten, 2 delar vatten, en del sand, i 24 timmar. Då mättas sanden med magnesium från saltvattnet, o förhindrar sen att de binds kalciumkarbonat till sanden när du lägger i den i akvariet. Lite finlir kanske, men de skadar i alla fall inte att göra så här.

jag instämmer i att de är jättekul med lite tjejer i denna hobby...ni behövs...;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden!

Kul med fler medlemmar här på guiden. Hoppas du ska trivas här då det finns många mycket kunniga medlemmar här. Läs och fråga det kommer du långt med. Du kan veta att viu är några här i Enköping som har kontakt med varandra också för att vi inte ska trötta ut vår omgivning med akvariesnack. Du får säga till så är du välkommen att se andras kar också samt möjlighet att få tips från verkligheten!

Lycka till med uppstarten!

EDIT: Glömde svara på frågan. Att starta med sand är en fråga som du kommer få olika svar på. Det är inte den enda frågan du inte kommer få ett bestämnt svar på heller då det finns många olika erfarenheter. Flera har sagt att du ska starta utan och Jonas rekomenderar med. Vad som är rätt eller fel är nog en smaksak som så mycket annat. Själv startade jag utan sand och hälde i sanden långt senare. Jag skulle därför rekomendera att vara utan sand en tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är smartast att vänta med sanden - nu förutsätter jag att du tänkt ha sand som dekoration enbart, lägger du i den nu kommer du att få byta/tvätta sanden flera gånger innan karet är igång rent biologiskt.

Ska du däremot ha en sandbädd, DSB (mer än 7,5cm djup) så rekommenderar jag att hälla i sand samtidigt som stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden!

Kul med fler medlemmar här på guiden. Hoppas du ska trivas här då det finns många mycket kunniga medlemmar här. Läs och fråga det kommer du långt med. Du kan veta att viu är några här i Enköping som har kontakt med varandra också för att vi inte ska trötta ut vår omgivning med akvariesnack. Du får säga till så är du välkommen att se andras kar också samt möjlighet att få tips från verkligheten!

Lycka till med uppstarten!

EDIT: Glömde svara på frågan. Att starta med sand är en fråga som du kommer få olika svar på. Det är inte den enda frågan du inte kommer få ett bestämnt svar på heller då det finns många olika erfarenheter. Flera har sagt att du ska starta utan och Jonas rekomenderar med. Vad som är rätt eller fel är nog en smaksak som så mycket annat. Själv startade jag utan sand och hälde i sanden långt senare. Jag skulle därför rekomendera att vara utan sand en tid.

Jag är benägen att hålla med fördelarna med lägga i sanden efteråt. Jag har i o för sej goda erfarenheter att göra tvärtom, men nu när jag själv håller på o starta upp..så kanske jag testar detta jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...