Gå till innehåll

kalkalger


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hur länge har du haft igång ditt akvarium?

Det kan ta några månader innan kalkalgerna sätter fart. När mina hade tagit fart efter några månader så växte de ordentligt under ytterligare några månader, därefter började tillväxten minska, trots veckovisa vattenbyten.

Jag har sedan en kort tid börjat tillsätta magnesium, oj vilken fart det blev på dem igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger - hur fort brukar de växa när de trivs? Jag har fått små kollonier av kalkalger på min döda sten, men tillväxten står nästan still. Jag har 5 tim ljus/dygn fnv.

Växer generellt ganska långsamt om man jämför med andra "vanliga" alger. brukar ta nån månad innan de blir nån fart på de hela, o sen är de viktigt med calcium, kh, o magnesium. är dessa tre värden ok, så brukar de växa bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en idé varför det inte växer kalkalger på mina stenar? däremot tar det en månad innan botten och övriga rutor är helt igenkalkade med kalkalger... (Brukar skrapa bort dem då o det är förbannat jobbigt)

Har endast 5 sniglar o 2 putsarräkor och 4 clowner i karet i övrigt och inget av dem äter ju kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en idé varför det inte växer kalkalger på mina stenar? däremot tar det en månad innan botten och övriga rutor är helt igenkalkade med kalkalger... (Brukar skrapa bort dem då o det är förbannat jobbigt)

Har endast 5 sniglar o 2 putsarräkor och 4 clowner i karet i övrigt och inget av dem äter ju kalkalger.

Sten har tex en mer porös yta än glas, vad som ser ut som en cm sten kan i själva verket vara närmare 2cm alltså tar det i bara det avseendet dubbelt så lång tid för kalkalgerna att täcka en till synes lika stor yta som på glaset. Sen kan det vara så att konkurensen är större på stenarna, alltså att det redan finns olika former av liv på stenen i form av andra alger, svamp osv så kalkalgerna får kämpa hårdare för att täcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe - jag har en hel tråd om mitt extrem-KH. Jag tokade mitt salt fel - det skulle användas med tillsatser av Ca+Mg, vilket jag tolkade som att man skulle tillsätta allt kalcium som tillsats. Jag startade karet med KH på 21, men det är stadigt på väg nedåt. Har bytt 150 L vatten i en stöt, byter numera 50 liter i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe - jag har en hel tråd om mitt extrem-KH. Jag tokade mitt salt fel - det skulle användas med tillsatser av Ca+Mg, vilket jag tolkade som att man skulle tillsätta allt kalcium som tillsats. Jag startade karet med KH på 21, men det är stadigt på väg nedåt. Har bytt 150 L vatten i en stöt, byter numera 50 liter i veckan.

Oj då...va de Tropic marines salt månne??..de lär ju va mindre ca o KH i de, o därmed anpassat till kalkreaktoranvändare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då...va de Tropic marines salt månne??..de lär ju va mindre ca o KH i de, o därmed anpassat till kalkreaktoranvändare.
Precis. Jag feltolkade instruktionerna. Det blev rätt mycket Kalcium i vattnet kan man säga. Jag har slabbat med vattenbyten tills jag storknar...

men men... hoppas kalkalgerena kommer igång - jag har ju en blandning av LS och en del död sten, och den döda ser så trist ut att jag gärna får lite påväxt. Det enda som växer på den är diatomer (doxk ingen explosion) samt några små kollonier av kalkalger som verkar stå still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...