Trilobite Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 Kalkalger - hur fort brukar de växa när de trivs? Jag har fått små kollonier av kalkalger på min döda sten, men tillväxten står nästan still. Jag har 5 tim ljus/dygn fnv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 Hur länge har du haft igång ditt akvarium?Det kan ta några månader innan kalkalgerna sätter fart. När mina hade tagit fart efter några månader så växte de ordentligt under ytterligare några månader, därefter började tillväxten minska, trots veckovisa vattenbyten.Jag har sedan en kort tid börjat tillsätta magnesium, oj vilken fart det blev på dem igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 Kalkalger - hur fort brukar de växa när de trivs? Jag har fått små kollonier av kalkalger på min döda sten, men tillväxten står nästan still. Jag har 5 tim ljus/dygn fnv.Växer generellt ganska långsamt om man jämför med andra "vanliga" alger. brukar ta nån månad innan de blir nån fart på de hela, o sen är de viktigt med calcium, kh, o magnesium. är dessa tre värden ok, så brukar de växa bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 dom behöver calcium, magnesium och strontium för att växa bra - kan hjälpa till om du ympar från ett kar där växer bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 hade fina kalkalger på mina rutor innan som fick skrapa, sedan fick jag en lite sjöstjärna som nu har dubblat sig till flera hundra och nu håller dom ordning så jag inte har några kalkalger.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 9 september 2007 Författare Dela Postat 9 september 2007 Jag har KH 12, Calcium på 400 mg/l, Mg på 1600, och har haft karet igång i 4 veckor med ljus (trappat upp ljuset). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 9 september 2007 Dela Postat 9 september 2007 Dina värden är ok. Om karet bara varit igång i 4 veckor med ljus så är det väl tidigt att förvänta sig någon kraftig tillväxt på kalkalgerna, du får ge dem mer tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 Tro mig, håller du dom där värdena och drar på med mera ljus så kommer det snart att ske en explosion. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Speedster Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 Någon som har en idé varför det inte växer kalkalger på mina stenar? däremot tar det en månad innan botten och övriga rutor är helt igenkalkade med kalkalger... (Brukar skrapa bort dem då o det är förbannat jobbigt)Har endast 5 sniglar o 2 putsarräkor och 4 clowner i karet i övrigt och inget av dem äter ju kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 tycker du har alldeles för högt kh, mellan 7 och 8 räcker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 Håller med crille, KH är ju väl högt - vad mäter du det med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 Någon som har en idé varför det inte växer kalkalger på mina stenar? däremot tar det en månad innan botten och övriga rutor är helt igenkalkade med kalkalger... (Brukar skrapa bort dem då o det är förbannat jobbigt)Har endast 5 sniglar o 2 putsarräkor och 4 clowner i karet i övrigt och inget av dem äter ju kalkalger.Sten har tex en mer porös yta än glas, vad som ser ut som en cm sten kan i själva verket vara närmare 2cm alltså tar det i bara det avseendet dubbelt så lång tid för kalkalgerna att täcka en till synes lika stor yta som på glaset. Sen kan det vara så att konkurensen är större på stenarna, alltså att det redan finns olika former av liv på stenen i form av andra alger, svamp osv så kalkalgerna får kämpa hårdare för att täcka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 10 september 2007 Författare Dela Postat 10 september 2007 Hehe - jag har en hel tråd om mitt extrem-KH. Jag tokade mitt salt fel - det skulle användas med tillsatser av Ca+Mg, vilket jag tolkade som att man skulle tillsätta allt kalcium som tillsats. Jag startade karet med KH på 21, men det är stadigt på väg nedåt. Har bytt 150 L vatten i en stöt, byter numera 50 liter i veckan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 Hehe - jag har en hel tråd om mitt extrem-KH. Jag tokade mitt salt fel - det skulle användas med tillsatser av Ca+Mg, vilket jag tolkade som att man skulle tillsätta allt kalcium som tillsats. Jag startade karet med KH på 21, men det är stadigt på väg nedåt. Har bytt 150 L vatten i en stöt, byter numera 50 liter i veckan.Oj då...va de Tropic marines salt månne??..de lär ju va mindre ca o KH i de, o därmed anpassat till kalkreaktoranvändare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bläckis Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 hur ser en kalk alg ut ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 september 2007 Dela Postat 10 september 2007 hur ser en kalk alg ut ?Det röda/lila/rosa du ser på stenen och bakrutorna är kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 10 september 2007 Författare Dela Postat 10 september 2007 Oj då...va de Tropic marines salt månne??..de lär ju va mindre ca o KH i de, o därmed anpassat till kalkreaktoranvändare.Precis. Jag feltolkade instruktionerna. Det blev rätt mycket Kalcium i vattnet kan man säga. Jag har slabbat med vattenbyten tills jag storknar...men men... hoppas kalkalgerena kommer igång - jag har ju en blandning av LS och en del död sten, och den döda ser så trist ut att jag gärna får lite påväxt. Det enda som växer på den är diatomer (doxk ingen explosion) samt några små kollonier av kalkalger som verkar stå still. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.