Gå till innehåll

Lasse föreläser om Nanoakvarier


Norberg

Rekommenderade inlägg

Måndag 8 oktober kl 19.00

Välkommen till en trevlig och lärorik kväll då Lars Forsberg berättar hur man lyckas med saltvatten i nanoakvarier. Ta chansen att komma och lyssna på en duktig akvarists erfarenhetern av små saltvattensakvarier!

Ingen föranmälan behövs

Arr: Linkopings akvarieförening

Info: Tommy Norberg 070-527 48 14

Kostnad: 40 kr inklusive fika.

Plats: Naturcentrum i Linköping

http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=17818879&nimbus_id=232438&hits_on_map=1&geo_area=&search_word=NaturCentrum〈=

http://linkopings-akvarieforening.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta föredrag kan verkligen rekommenderas. Lasse var nere i malmö och höll samma föredrag för en tid sedan och det var mycket inspirerande!

Lasse: Finns de nån möjlighet att du publicerar föreläsningen här på guiden?? vore mkt givande för oss som inte kan ta oss till föreläsningen.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja åker du vid 17 tiden den 8:e så lär du hinna lagom till kl 19 då mötet börjar! ;)

Det blir tyvärr för långt, totalt 40 mil på kvällen. Det är inget ovanligt att jag åker 30 mil på dagen i arbetet, och då åker jag åt ett helt annat håll. Nej jag får vänta på ett föredrag i närheten. Tror det är bra om hjärnan är skapligt pigg om man skall hänga med Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag kommer inte att publicera föredraget eftersom det inte finns nedskrivet. Dessutom ändrar jag hela tiden i det beroende på mer och mer erfarenheter av småkar.

MVH Lasse

detta med nanoakvarium tycker jag är en positiv o bra utveckling, eftersom de gör att fler kan börja med saltvatten utan att behöva lägga ut en förmögenhet..prisbilden o teknikhysterin har ju säkert avskräckt en del o gett hobbyn stundtals dåligt rykte. nanoteknologin kan reparera detta, o välkmomna dom som vill prova på i liten o billig skala. Jag tycker alla salthandlare borde ha nån liten "nybörjarhörna", med enkla o billiga paket o prylar, så vi kan dra in mer folk i hobbyn. Jag tror detta kan va ett bra tips för tex Ted, som i huvudsak har high-end produkter, att komplettera med en sådan sektion...o även Bengan på marinakvariet....hobbyn o butikerna har en tenden att fokusera väldigt mkt på de avancerade akvaristerna o glömma bort de "enklare" akvaristerna. Därför tycker jag också din föreläsning Lasse är av stort värde, o en artikel här på forumet hur man startar ett enkelt, billigt o litet akvarium har sin plats. De behöver ju inte va hela din föreläsning, utan mer som ett PM. Förslagsvis skriver du ett utkast, o så kan vi andra nagelfara de om du så vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta med nanoakvarium tycker jag är en positiv o bra utveckling, eftersom de gör att fler kan börja med saltvatten utan att behöva lägga ut en förmögenhet..prisbilden o teknikhysterin har ju säkert avskräckt en del o gett hobbyn stundtals dåligt rykte. nanoteknologin kan reparera detta, o välkmomna dom som vill prova på i liten o billig skala. Jag tycker alla salthandlare borde ha nån liten "nybörjarhörna", med enkla o billiga paket o prylar, så vi kan dra in mer folk i hobbyn. Jag tror detta kan va ett bra tips för tex Ted, som i huvudsak har high-end produkter, att komplettera med en sådan sektion...o även Bengan på marinakvariet....hobbyn o butikerna har en tenden att fokusera väldigt mkt på de avancerade akvaristerna o glömma bort de "enklare" akvaristerna. Därför tycker jag också din föreläsning Lasse är av stort värde, o en artikel här på forumet hur man startar ett enkelt, billigt o litet akvarium har sin plats. De behöver ju inte va hela din föreläsning, utan mer som ett PM. Förslagsvis skriver du ett utkast, o så kan vi andra nagelfara de om du så vill.

Jag håller med om att det ofta är en fokusering på komplexa lösningar.

Men varför inte släppa fokuset från handlarna. Skulle inte alla akvarieföreningar runt om i landet kunna lyfta upp saltsidan lite mer vilket jag tror på sikt skulle gynna hobbyn med bättre tillväxt. Där finns ju ett ganska brett kontaktnät av duktiga akvarister och nybörjare som aldrig kommer in till saltvattensbutikerna.

Vi i Linköpings akvarieförening har i alla fall som mål att minst 2 föreläsningar/aktiviteter per år ska vara inriktat på saltvatten. Responsen på våra akvtiviteter har hittils i alla fall varit mycket goda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det ofta är en fokusering på komplexa lösningar.

Men varför inte släppa fokuset från handlarna. Skulle inte alla akvarieföreningar runt om i landet kunna lyfta upp saltsidan lite mer vilket jag tror på sikt skulle gynna hobbyn med bättre tillväxt. Där finns ju ett ganska brett kontaktnät av duktiga akvarister och nybörjare som aldrig kommer in till saltvattensbutikerna.

Vi i Linköpings akvarieförening har i alla fall som mål att minst 2 föreläsningar/aktiviteter per år ska vara inriktat på saltvatten. Responsen på våra akvtiviteter har hittils i alla fall varit mycket goda.

mkt bra tankar!! Jag skulle personligen tycka de vore jättekul att introducera nybörjare i hobbyn, med en enkel föreläsning på de sätt lasse gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - jag kommer inte att publicera föredraget eftersom det inte finns nedskrivet. Dessutom ändrar jag hela tiden i det beroende på mer och mer erfarenheter av småkar.

MVH Lasse

Lasse, det skulle inte vara möjligt att filma och editera föredraget och göra det tillgängligt på forumet?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o en artikel här på forumet hur man startar ett enkelt, billigt o litet akvarium har sin plats. De behöver ju inte va hela din föreläsning, utan mer som ett PM. Förslagsvis skriver du ett utkast, o så kan vi andra nagelfara de om du så vill.

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=202&Itemid=39

Lasse, det skulle inte vara möjligt att filma och editera föredraget och göra det tillgängligt på forumet?

Mvh Peter

Jag vet inte - möjligtvis om någon tog på sig att göra filmningen. Jag vet inte om min föredragningsteknik gör sig så bra på film eller band men det finns ju ett sätt att ta reda på det.

:-), ett "utkast" från Lasse brukar få Nationalencyklopedin att framstå som som en pocketugåva!

__________________

Ja alla har ju inte talets gåva så en får la ta och kompensera det med många, betydelslösa och fina ord så allt inte blir för stringent. Ponera hur det skulle se ut annars

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte - möjligtvis om någon tog på sig att göra filmningen. Jag vet inte om min föredragningsteknik gör sig så bra på film eller band men det finns ju ett sätt att ta reda på det.

Det gör den säkert och du ger ju mycket intressanta guidade tourer på Universeum :) . Ingen som har en videokamera och kan tänka sig att göra detta om Lasse ger klartecken?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=202&Itemid=39

Jag vet inte - möjligtvis om någon tog på sig att göra filmningen. Jag vet inte om min föredragningsteknik gör sig så bra på film eller band men det finns ju ett sätt att ta reda på det.

Ja alla har ju inte talets gåva så en får la ta och kompensera det med många, betydelslösa och fina ord så allt inte blir för stringent. Ponera hur det skulle se ut annars

MVH Lasse

Har läst lite av din text. Det är trevligt o ett bra initiativ att du skriver ner dina tankar.

Du är ju medveten om själv att du har en del ifrågasatta metoder..ingen skummare...dsb i ett så litet system=riskabelt kanske??...ganska hög belastning från start=risk för krasch som ej går att vända mm. jag säger inte du har fel...är själv vän av naturmetoden...men man skall komma ihåg att de akvarium som drevs med den teknik som rådde på 80 talet var ofta inte så imponerande. De har hänt mkt på sista tiden med järnhydroxidbaserade fosfatfilter, kunskap om heterotropha bakterier som matas med kolkälla, o till o med att koraller matas med bakterier...en kombination av de två sista är ju zeovitmetoden. Skummaren har funnits länge, o flertalet märker nog en försämring om man tar bort den, även om jag vet att de finns de som upplevt motsatsen. Hur som helst...den nya tekniken har gjort stor nytta, o vi ser fler fina akvarium idag tack var detta.

Men eftersom jag ändå är mkt nyfiken på dina metoder, som om dom funkar, definitivt är intressanta, och eftersom de är både billigt o enkelt de du beskriver, så vore de förnämligt om du kunde ge feedback på hur de fungerar i ett längre tidsperspektiv på "ditt sätt". Gärna bilder.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...