Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tyvärr så har jag inte det, det är precis de förutsättningar och parametrar som får DSB att funka, som gör att 4 cm inte funkar - det brukar ta 6-7 månader, ibland något mer så börjar det lukta prutt i vardagsrummet

Jag har alltid haft de sandbäddsdjupet (4cm) på de 6-7 akvarium jag haft, o aldrig upplevt några problem med de. Inre på ett enda akvarium haft mätbara nitratvärden, o aldrig ngr algproblem, peppar peppar, men sån är faktiskt min erfarenhet av detta. Jag får stöd för detta inte bara med den erfarenhet jag har av detta, utan också av tex sprung..som ju vet vad han pratar om. Vi ska nog akta oss för att vara alltför kategoriska Greger. Jag ändrar inte på ett koncept jag provat i 20 år som alltid fungerat för mej. Jag säger inte att ditt resonemang är fel, men en sak vet jag, o de är att de funkar med sandbäddar på 3-5 cm i berlinsystem, eftersom jag provat de gång på gång. Dock tror jag de är mkt viktigt att man har bottengrävande djur, sjöstjärnor mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föredrar sandvändande sjöstjärnor, strigatan är väl en av de finaste sandvändarna men de släpper sand överallt, på koraller och inredning, inget bra.skaffa dig 3-4st så lufter de sanden åt dig riktigt bra, 4cm är lite väl mycket men tror inte att det ska bli några större problem jag skulle nog suga ut hälften för att vara på den säkrare sidan. En DSB däremot ska absolut inte innehålla några djur som rotar runt. Jag skulle aldrig någonsin välja en DSB, ingen kontroll alls och att ha en tickande bomb är inte roligt, måste också passa på att varna för sjögurkor, de är mina hatobjekt och nu så har en bekant fått smaka på deras farlighet, har varnat honom, tickande bomb redo att brisera när som helst.

A highly toxic poison found in some types of sea cucumbers of the phylum Echinodermata. The marine toxin is an anionic surfactant, hemolyzing red blood corpuscles and when added to the water it specifically affects fish.

Jag kan lägga till koraller också, de dör också men inte lika fort så de kan man rädda om man upptäcker det i tid med aktivt kol.

Ja...sjöstjärnor får de bli. Skillnaden mellan en sandbädd på 4-5 cm o en på 2 är att den på 4 kan bryta ner nitrat också. Inte som en DSB såklart, men mkt bättre än en bädd som bara är kosmetisk. Varför så rädd för lite djupare bädd?? Inre en tickande bomb som en dsb, men ändå viss nitratnedbrytningskapacitet. Optimal kompromiss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt vad jag har läst och hört så stämmer vad greger säger.

Dom brukar rekommendera antingen mycket tunnt ( 1-2cm ) sandlager eller dsb men säga att man absolut inte ska ha ett mellanting då det bara skapar problem pga att massa skit fastnar i sanden men den är för tunna för att klara av att bryta ner det.

Alla skriver inte så. Läs sprungs senaste bok "...some berlin aquaria utilize finer sand (1mm) , usually of a thicknes not exeeding 7.5cm...". Men som sagt...detta kräver djur som vänder sand, tex "convict goby".

Men nu skall inte denna tråd handla om att försöka omvända mej eller få mej suga ut min sand. Vi får alla ha våra teorier o tankar om detta..skall nog isåfall diskuteras i en separat tråd.

Tråden har skapats för att jag i min glädje o iver vill visa mitt fina akvarium o dess utveckling.

Stenen är nu ilagd o aquascapingen är klar. Jag vill inte böka runt i akvariet mer än en gång, så jag har försökt få de som jag vill ha de från början. Blev 28 kg sten, 2 pelare som ni ser, försökt bygga så luftigt som möjligt med lite bryggor etc. I mitten kan man se en sandgång ända till bakrutan, för att simluera ett större djup. jag har också medvetet lämnat bakrutan helt fri från sten så jag kan hålla den helt ren från alger. Tycker inte om rutor med kalkalger. Bilderna är rätt så sunkiga, tagna med en telefon...skall bli bättre bilder sen.

post-2648-14468914455265_thumb.jpg

post-2648-14468914455388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Detta är en intressant fråga för mig då även jag tänkte ha ca 4-5 cm sand i mitt akvarium.

Efter vad jag läst ska det vara okej att ha upp till 7,5 cm i ett system som bygger på Berliner metoden bara man har tillräckligt med djur som vänder runt sanden och att sanden är tillräckligt fin (1 mm)

Men som sagt, detta är vad jag läst mig till och inga egna erfarenheter.

Mvh Esbjörn

Ja..precis detta har jag också läst...o dessutom provat. I mina tidigare system hade jag lite grövre sand io slarvade med sandvändande djur, men de funka ändå, så nu borde de bli ännu bättre. Min sand nu är mest 1 mm, men jag har blandat upp den med en liten del på 2-3mm. tack vare den fina sanden vänds den lätt av djuren. Var o en blir salig på sin tro...men jag tror verkligen på denna variant...men vi får se...naturen självt är vårt facit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt:smiley20:

Tack för de crille!

Jag tycker de där med aquascaping är svårt..o nervöst...man är ju i händerna på de stenar man får i lådan, o så vill man ju inte göra om allt stup i ett. Får liksom bara en chans...så jag känner mej jättenöjd. Fick ett häftigt överhäng(kanske inte syns så bra på bilden) utan buntband o sånt...hade en himla tur med stenarnas form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä, det är inte lätt att få det bra, skönt när det blir snyggt direkt, det är farligt för karet att mecka runt stenen när det är igång, lätt att man får nitritspikar, snyggt när det blir simytor runt

om.

precis....

har förresten gjort åtminstone för min egen del en aha upplevelse beträffande ballingdoseringar. Många här kör ju med fauna marines burkar. på den burken står de 2 olika recept. En del av de recept som presenterats här, baserade på instruktionen på fauna marines burk, är felaktiga. Man har missförstått o blandat ihop två olika recept, o resultet blir en balling plus med för mkt magnesium. Jag förstod först inte receptet eftersom de blev kloridjonner över, o nu när jag surfat runt lite så upptäckte jag missen. jag höll själv på att göra samma fel, så jag delar gärna med mej av detta till de som misstolkat fauna marines recept. deras tyska hemsida klargör de hela mkt bra, men den engelska hemsidan tar bara upp balling light, som ingen för övrigt verkar följa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Hur mycket var färdigmonterat när burken kom. Satt akvariet och cabinetet ihopmonterat eller fick du göra det själv. Hur mycket vägde pallen?

Ronny

Akvariet stod på kabinettet, men står löst så de va bara att lyfta av. pallen vägde såpass att den gick inte att lyfta på 2...fick demontera den utanför dörren o lyfta in akvariet o kabinettet separat. De mesta var färdigmonterat, men en del pvc rör fick skruvas ihop. Klart på ngr timmar.

Är ditt på väg??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt att du inte fick med någon baksida. På Deltecs hemsida visar dom tydligt en bild där baksidan finns med ett runt hål för sladdar.

Nej, Jonas. Ingenting nytt. Mitt skåp står och samlar damm i Simontorp. 14 dagar sen dom beställde upp rätt burk nu.

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt att du inte fick med någon baksida. På Deltecs hemsida visar dom tydligt en bild där baksidan finns med ett runt hål för sladdar.

Nej, Jonas. Ingenting nytt. Mitt skåp står och samlar damm i Simontorp. 14 dagar sen dom beställde upp rätt burk nu.

Ronny

Ska nog va utan baksida för ventilationens skull..passar mej bra, för då blir de lite mer plats bakåt dessutom, plats för ballingflaskorna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas bilder finns om u klickar på min signatur,

Vad hade du tänkt dig för fiskar ?

kollade precis!! snygg aquascaping!!

Fiskar..hmm..ja..de blir nog lite i stunden som vanligt...kirurger e självklart..o så "sandvändare"...gärna en ...leucotenia(glömde precis "förnamnet")...samt en loriculus blir de nog.

mest SPS, ett par LPS, o kanske nån mjukis. Skivanemoner, o knappkoraller...clavu.viridis blir de nog också...o kanske parazoanthus grac.

Vad har du för bestånd just nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...