Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack! Hur går de för dej?

jo tack det rullar på.. har väl haft en liten period då akvariet kommit i både 3:e och 4:e hand men det håller sig i skapligt skick än (konstigt nog :smiley5:) men jag ska rycka upp mig snart igen.. bara jule tiderna är över så ska reaktorn igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar den mintgröna acrofraggen! Ska nog ut på jakt efter en sådan.

Kul att du gillar den..min favorit också...o kanske den knallgula turbinarian.

Acrofraggen som jag köpte av ländström va fantastiskt också..verkligen knallblå!..tyvärr tabbade jag mej där..doppade foten i sötvatten, vilket jag gör ibland när jag får ångest för planaria, för att vara på den säkra sidan. de brukar ju koraller fixa..men denna fraggen va nog för liten för att klara en sådan av mej oförsiktig behandling:(

Ska till ländström o köpa ngt nya skott...o vara lite mer försiktig...

Förresten...den mingröna hittade jag hos Ted:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju fått till baljan riktigt bra, stilrent och snyggt upplägg.

Såg att du också nöp en av dom gulgröna staghornen av Ted den e ju såååå läcker.

När jag skaffar nya koraller brukar jag ge dom ett dopp i Pro CoralCure, alla mina fraggar har klarat sig med det. Den är nog något skonsammare än sötvattendopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju fått till baljan riktigt bra, stilrent och snyggt upplägg.

Såg att du också nöp en av dom gulgröna staghornen av Ted den e ju såååå läcker.

När jag skaffar nya koraller brukar jag ge dom ett dopp i Pro CoralCure, alla mina fraggar har klarat sig med det. Den är nog något skonsammare än sötvattendopp.

Tack för komplimangen;)

..vet du vad den innehåller?, pro coralcure?...ett bra tips jag skall testa nästa gång:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering...vet själv hur kul de är med bilder så försöker föregå med lite gott exempel o regelbundet posta aktuella bilder...även om de inte hänt så mkt sen sist.

Bytte vatten igår, därför steg kh(reef crystal)...nu

ca425,

kh9.7...normalt ligger jag på ca 410, kh8.6

Mg 1200.

Nitrat 1

fosfat 0.015 (kanske ännu lägre)

kör med rowaphos i reaktor, long life aktivt kol, mekaniskt filter som jag rengör 2 ggr i veckan o skumning förstås. balling plus, inkl spårelement, med 3 st doserpumpar.

Ingen kolkälla, doserar bakterier lite sporadiskt, i mkt låg dos, ca en tredjedel av doseringsanvisningen. vattenbyte planeras 20% var 4.e vecka (dvs bytt 2 ggr hittills). sanden hålls ren mha en stjöstjärna(ska köpa 1-2 till), samt 2 st val.puellaris.

stenen hålls ren mha ca 23 sniglar, 5 små eremiter, o en gul kirurg.

korallbeståndet framgår av bilderna...mest fraggar,som visar god tillväxt. Inga algproblem än så länge (peppar, peppar)...växer ganska mkt kalkalger, stenen håller sej fin. Allt funkar bra med andra ord, men samtidigt är de ju bara 8 veckor gammalt, så de är ju mkt som ännu inte hunnit hända...

/Jonas

post-2648-14468914730547_thumb.jpg

post-2648-14468914730658_thumb.jpg

post-2648-14468914730774_thumb.jpg

post-2648-14468914730867_thumb.jpg

post-2648-14468914730965_thumb.jpg

post-2648-14468914731085_thumb.jpg

post-2648-14468914731221_thumb.jpg

post-2648-14468914731351_thumb.jpg

post-2648-14468914731451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du att du slipper algerna?

nä..de gör jag nog inte...men hoppas.....fast å andra sidan belastar jag ju inte mkt nu..enbart 3 fiskar o rätt så sparsam matning, o inte fullt ljus ännu (6 timmar)...men, men...den som lever får se...man får göra så gott man kan..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä..de gör jag nog inte...men hoppas.....fast å andra sidan belastar jag ju inte mkt nu..enbart 3 fiskar o rätt så sparsam matning, o inte fullt ljus ännu (6 timmar)...men, men...den som lever får se...man får göra så gott man kan..:)

- och du gör det bra oxå Jonas :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thessan!

Tycker ditt akvarium e häftigt, tryckare mm!!, o sen är de spännande att du testar zeovit. Hur går de för dej? Hoppas allt funkar fint för dej, o att din stickskada läkt..:)

/Mvh

Jonas

Tackar, det är en salig blandning utav fisk men det är en harmoni i gruppen och det känns riktigt bra. Vlamingi är det som ska köpas in härnäst. Karet funkar bra, håller på att ställa om doserna lite eftersom jag fick en tunn bakteriefilm på glaset och det indikerar väl på lite överdosering men jag får fin hjälp utav Ted så det känns tryggt att köra på Zeovit och så mycket lättare än vad jag trodde. Sticken är läkta och nu kör vi galonhandskar ända opp till axeln och tur är väl det för draken vill gärna vara med när jag styr i karet till skillnad från den blå tryckaren som istället ska bita mig i tid och otid - den otacksamma slyngeln, jag har talat om för honom att man biter inte den hand som föder en - men har lyssnar väldigt dåligt. Oj nu blev det ju ett långt inlägg om mitt i din tråd :smiley9: Aja jag får skylla på att jag svarade på dina frågor :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, det är en salig blandning utav fisk men det är en harmoni i gruppen och det känns riktigt bra. Vlamingi är det som ska köpas in härnäst. Karet funkar bra, håller på att ställa om doserna lite eftersom jag fick en tunn bakteriefilm på glaset och det indikerar väl på lite överdosering men jag får fin hjälp utav Ted så det känns tryggt att köra på Zeovit och så mycket lättare än vad jag trodde. Sticken är läkta och nu kör vi galonhandskar ända opp till axeln och tur är väl det för draken vill gärna vara med när jag styr i karet till skillnad från den blå tryckaren som istället ska bita mig i tid och otid - den otacksamma slyngeln, jag har talat om för honom att man biter inte den hand som föder en - men har lyssnar väldigt dåligt. Oj nu blev det ju ett långt inlägg om mitt i din tråd :smiley9: Aja jag får skylla på att jag svarade på dina frågor :skrattar:

de va ingen fara;)..de va intressant att få höra lite om ditt kar;)

Har du ngr nya bilder? ska gå in o kolla din tråd sen:)

Mv/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg mussla du har skaffat dig Jonas:smiley20: är dem svåra att sköta? vad har dem för krav på vattenkvalite, cirkulation, ljus, placering? behöver man mata dem med något?

blev många frågor men om man inte frågar får man inget veta:)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg mussla du har skaffat dig Jonas:smiley20: är dem svåra att sköta? vad har dem för krav på vattenkvalite, cirkulation, ljus, placering? behöver man mata dem med något?

blev många frågor men om man inte frågar får man inget veta:)

mvh Thomas

Tackar!

Inte svåra när dom väl acklimatiserat sej, men dom första 1-2 veckorna gäller de att dom får chans att växa fast. sänder ut sega trådar från foten som gör att den inte ramlar. Ibland kan denna fot (byssal gland) vara skadad, o då dör musslan oförklarligt inom 2 veckor. behöver ej matas, ljuset räcker. Dom små musslorna(under 4 cm) är mindre ljuskrävande då deras mantel är tunnare.

musslan placeras då gärna långt ner i karet så du ser den lite uppifrån...då blir färgerna oerhört mer markanta än om du ser den från sidan. Om du väljer att plcera den lite snett, så se till att den delen pekar neråt där musslan tar in vatten. Måttlig cirkulation, ej för kraftig. vattenkvaliten gäller samma som för sps..i ditt kar kommer de funka perfekt. De sägs att dom är känliga för jodbrist också.

En mussla, till skillnad från en korall, dör direkt om den gör de... från en sekund till en annan, precis som en fisk, så kolla noga på den varje dag. En död mussla är vidöppen o reagerar inte på skuggor, o luktar naturligtvis mkt illa. Släng den då direkt.

När du handlar musslan se till at de inte hänger ut för vävnad från byssalöppningen, annat än lite trådar, o kolla så den reagerar snabbt med att dra ihop sej lite när du för handen över vattenytan. Kolla också skalet, så de inte finns för mkt tråkiga fripassagerare på de.

Dom vanligaste om också mest ljuskrävande är tridacna crochea o maxima. Den senare har jag, o känns igen på att skalet är veckat.

Kom förbi o se den in reality!;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...