Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej Jonas, tack för titten på ditt akvarium, verkligen supersnyggt:smiley20:

Om du känner dig sugen på en liten euphyllia som vi pratade om så är det bara å kika förbi så kan jag knipsa bort en liten rackare, dem två översta på bilden är som en femkrona i storleken så en sån kanske skulle passa.

mvh Thomas

post-2831-14468914759703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jonas, tack för titten på ditt akvarium, verkligen supersnyggt:smiley20:

Om du känner dig sugen på en liten euphyllia som vi pratade om så är det bara å kika förbi så kan jag knipsa bort en liten rackare, dem två översta på bilden är som en femkrona i storleken så en sån kanske skulle passa.

mvh Thomas

Kul att du gillade mitt kar:), o trevligt att ses.

Jättebussigt av dej att erbjuda en liten euphylliafragg!...kommer gärna förbi...kanske imorgon kväll?? jag kan slå en signal imorgon em.

Dom ser jättefina ut på bilden..är dom så gröna som bilden visar??(hoppas de;))

Vi ses!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja..då va de dags för en liten uppdatering igen.

Ngr fraggar till, en ser.hysterix o en ser.calendrium fragg, + ngr montiporor o en liten grönrosa euphyllia. den mintgröna acroporafraggen håller sej fin.

Musslan hade glasrosor på skalet..jag fick tips i en tråd om detta...de slutade med att jag tog joe juice..funkade fantastiskt bra, o musslan tog inte skada på något sätt! rekommenderas.

beträffande vattenvärdena ligger dom stabilt balanserade, men jag upptäckte igår att dom börjat sjunka rätt så fort...kh nere på 7.5 o calcium 410...korresponderande värden men i underkant tycker jag...jag har höjt ballingdoseringen, så de lär nog va bra nu. kör med 70ml från varje flaska/dygn.

kalkalgerna börjar ta fart ordenligt...inga mikroalger ännu tack o lov..förrutom några strån på nåt enstaka ställe. planerar ngr sniglar till...köpte väl ca 30 st...räknad in dom till 23 idag...inte så tokigt ändå...ibland tokdör ju alla sniglar hur man än gör..

nästa mål inom sps är en färggrann acroporafragg...helst blå!!!

min fundering är att köpa en liten imperator efter nyår...vi får se...

Mvh

Jonas

vattenvärden igår, innan ballinghöjningen:

KH:7.55

Ca 410

Mg 1185

den 1.024

Str: 8-10

Jod: 0.08

temp 26.5

ph: 8.0-8.2(morgon-kväll)

Nitrat: 0.5-1.0

Fosfat: 0-0.015

/Jonas

post-2648-14468914785018_thumb.jpg

post-2648-14468914785115_thumb.jpg

post-2648-14468914785205_thumb.jpg

post-2648-14468914785289_thumb.jpg

post-2648-14468914785382_thumb.jpg

post-2648-14468914785476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...förresten..vi uppmuntrar ju varann till bilder, eller hur...men vi är inte alltid så bra på att ge respons o feedback när nån lagt jobb på att lägga ut sådana...synd:(...

Håller faktiskt med på den punkten, delvis iaf. Det verkar lite som berömmet går i vågor. Ibland får man massor ibland inget alls.

När jag ändå skriver så får jag väl passa på att berömma.

Börjar bli riktigt snyggt, ett par år till när korallerna vuxit till sig kommer det nog bli TOTM material av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder som vanligt Jonas:smiley20:

Hoppas acroporan växer fort, för då kommer jag med fikabröd och tar med mig en liten fragg hem:skrattar: skämt åsido, du har ett jättefint välskött akvarium.

vad spännande föressten att du funderar på en imperator, jag är själv väldigt sugen på ett litet exemplar.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

imperator och sps brukar inte vara något problem alls men dit kar är för litet för en sådan fisk tycker jag.

vissa har ju tur då, din föråt sig väl på sps:er så den vägra äta dom efter ett tag ;) klart du har rätt att en imperator gör sig bättre i ett större kar där den kan glänsa fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller faktiskt med på den punkten, delvis iaf. Det verkar lite som berömmet går i vågor. Ibland får man massor ibland inget alls.

När jag ändå skriver så får jag väl passa på att berömma.

Börjar bli riktigt snyggt, ett par år till när korallerna vuxit till sig kommer det nog bli TOTM material av detta.

tack marko!...hoppas de inte uppstår nån katastrof bara utan att de går att hålla burken i ett gott skick...man vet ju aldrig i denna svåra hobby;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser verkligen bra ut!

Men jag tycker dock att karet är alldeles för litet för Imperator....

tackar!

Jo..ni har nog alla rätt gällande imperator...men min tanke va en liten, liten...växer den ändå inte väldigt långsamt, o efter ett par år kan man ju sälja den om den skulle bli för stor...fast visst..kanske dumdristigt...jag skall ta till mej era råd o fundera en gång till:)

Tack för trevlig feedback till alla ovan som sagt snälla saker om mitt akvarium;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns dock som du har dödskoll på läget jonas..

såna snälla kommentarer värmer;)

Tack vare de här fina forumet klarar man sej igenom problemen, (oftast..)...finns så mkt kunskap o duktiga akvarister att lära sej av:)

mina glasrosor på musslan löste sej mkt tack vare forumet!

tror dock jag råkade spilla lite juice på en montipora, vars bas idag nämligen blivit helt vit o nästan pulveriserats!!...orolig blir jag såklart ifall de kan va nåt annat...men de va bara ngr centimeter därifrån som jag grejade med juicen, o lite spiller ju yt från sprutspetsen.

Har nån nån ide..kan de va nån parasit. alltså BARA en montipora, helt kritvist o sönderfrätt på basen, men lever längre upp..

på stenarna springfer de omkring små djur, ser ut som små små kräftor...rör sej fort o ryckigt, finns lite överallt...kan de va nån parasit tror ni??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro det är amphipoder, märlkräftor på svenska.

ok...tavk för ett kunnigt svar...men vad innebär de?? farligt?? kan de va orsaken?? hur ser märlkräftor ut? mina är genomskinliga, 1-2mm, ser ut som små streck som far runt på stenen, utan förkärlek för nån korall direkt, utan är överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de e lugnt med dom,bra mat för småfirrar. jag har massor i dsb:n i sumpen, roliga djur att titta närmare på!

ok..

Min montipora blev ännu vitare, så den är kasserad nu. De gjorde att jag fick en perfekt plats för en liten LPS..så ingen fara. de måste vart nån kalkborrande historia...de finns ju såna..vet nån nåt mer om detta? kan isåfall fler koraller angripas?? resten mår prima, o akvariet ser verkligen trevligt ut nu...börjar bli en hel del färger...en oberoende observatör kallade burken för "Ahlgrens bilar"...ett trevligt betyg. får nog bli en sväng till bengan o ted os e vad som finns i helgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med din montipora Jonas, hoppas att det bara var på den och att det inte spridit sig.

Om du ska till Bengan o Ted i helgen så är det bara å säga till om du vill ha sällskap och någon att dela soppa pengar med;)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med din montipora Jonas, hoppas att det bara var på den och att det inte spridit sig.

Om du ska till Bengan o Ted i helgen så är det bara å säga till om du vill ha sällskap och någon att dela soppa pengar med;)

mvh Thomas

de låter trevligt..jag slår en signal, så kan vi samåka. jag har bil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha...då va de gjort...såg en liten, liten imperator hos bengan, som jag inte kunde låta bli. kanonfint ex...efter bara ngr minuter började den äta oavbrutet på stenen...men i alla fall än så länge inte på nån korall eller musslan..o den tog artemia direkt. flavescens har hävdat sej men impertorn är en cool kille..den bryr sej inte ett skavtt...bara fortsätter att äta o äta...

detta är nog den minsta imp jag sett på mkt länge så den lär jag kunna ha länge innan den blir för stor...o egentligen tror jag inte den nånsin blir de...i mitt akvarium kommer den förstås aldrig färga ut, o den kommer därmed stanna i växten till slut tror jag. ett mkt fint tillskott till färgfloran. nu blir de nog inte mer fisk på mkt länge...är rätt nöjd där...o spsfragarna tar sej fint...så nu skall jag mest låte de växa, o kanske komplettera med nån liten fragg då o då.

kan nämn att värdena ligger bra o att de hänt nåt med kalkagerna sista veckan. av dessa har jag ju från start haft ganska gott om, men sista veckan har de accelereta nåt i hästväg, o montipororna växer så man nästan ser de från dag till dag.

särskilt nöjd med ser.calendrium som är riktigt kraftigt rosa (kör ej med zeovit) o förstås min mintgröna acrofragg som är i princip självlysande. Kul när saker funkar...men jag vågar knappt skriva så, för då skiter väl sej nåt.

et bekymmer är ngt krabbor som jag skulle vilja ha ut..jag tror dom ligger bakom en del mystiska avklipp på en montipora...

Ha de

Jonas

post-2648-14468914800576_thumb.jpg

post-2648-14468914800677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...