Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Så nu har de äntligen kommit, mitt Deltec microreef plus!

Jag har valt att göra bänken lite djupare (45cm) så akvariet endast sticker ut 5 cm i framkant, o jag har valt HLP pumpen istället som retur..annars är de i övrigt enligt standardutförande.

Kvaliten är hög, akvariet mkt välbyggt, o möbeln riktigt snygg! Sumpen är förstås rätt så liten då hela akvariet är såpass litet/225l), men om man inte tänker ha en massa teknik i sumpen är de inga problem. Jag kommer endastha en fosfatreaktor direkt i sumpen. Utanför sumpen skall jag tränga in en sötvattensbalja(blir nog att specialbeställa en, då de är såpass trångt). Kommer ha grotechs doserpumpar med ballingvätskor...dessa får plats framför sumpen, o pumparna kan jag hänga upp på underskåpets vägg. Nu tänker alla som läser detta..sluta skriv o skicka bilder istället!...ska bli..måste bara komma i ordning lite mer...fylla på vatten idag..sten imorgon(som jag redan fått, ligger i en balja sen i fredags)..sen blir de lite kort.

Enda "felet" var att jag fick med fel lysrör..eller rättare sagt. deltec skickar med midday 6000K oavsett vad man säger..de är deras standardrör. Bengt Holm, marinakvariet, har beställt de rör jag ville ha från simontorp o lovat att dessa inte kostar nåt extra.

De va allt så här långt...visst e de nåt speciellt med just uppstarten..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jaha...då har jag tatt ngr enklare bilder under som ni ser den allra första uppstartsfasen..vattenpåfyllningen! jag har lagt i sanden först..jag vet att en del inte gör så...men orsaken är att det är levande sand, dvs blöt sand, med "bakteriekultur. Arag-live eller nåt sånt...köpt hos Ted. 1 1/2 påse ocean direct, kornstorlek 0-2mm, samt 1 påse special grade,kornstorlek 2-3, samt nåt kilo med torr aragonit, med kornstorlek på 3-4 mm. dvs en hyffsad blandning, o en sandbädd på ca 4-5cm. Berlinsystemet är de som jag tänker köra, med balling. Pumpar för de skall jag hämta i helgen, men de dröjer kanske ett par veckor innan jag startar upp balling..då jag misstänker att de förbrukas inte så mkt calcium o karbonater i början. I sumpen skall jag placera en fosfatreaktor som sagt, o till höger om sumpen en liten sötvattensdunk. Autopoåfyllning med tunzes osmolator. HLp pumpen är tillval, för jag ville ha en tyst pump..får nog strypa den en del i början på uppfarten. I bästa fall har jag tillräckligt med vatten ikväll för att kunna lägga i min sten o "aquascapa"..

De blir mer bilder såklart..

Jonny: är de nåt mer du vill jag ska fota, eftersom du funderar på att köpa ett sånt här kar?

post-2648-144689144433_thumb.jpg

post-2648-14468914443405_thumb.jpg

post-2648-14468914443495_thumb.jpg

post-2648-14468914443583_thumb.jpg

post-2648-14468914443748_thumb.jpg

post-2648-14468914443849_thumb.jpg

post-2648-14468914443951_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt!, kommer bli kanon!

Varför har du valt att köra såpass djupt med sand men ändå ingen dsb?

Tackar!! Jo..jag är jättenöjd!

Sandbädden..nja..vet inte riktigt...är inte riktigt mogen eller beredd på att köra en äkta DSB eller jauberts system med plenum...men vad de beträffar dom tunna bäddarna, som alltså vid berlin system etc, så har jag en tro att de skadar inte att göra den lite tjockare än vad man på 90 talet gick ut med. De finns många som menar att även en tunn sandbädd (dvs under 7 cm) gör mer nytta som biofilter än levande sten!! jag vet inte om de är riktigt sant på icke DSB system, men jag tror åtminstone att sandbädden vid berlinsystem är underskattad. Detta är väl därför jag valt en liten djupare berlinbädd, men ändå inom ramen för berlinsystemet. Arag-live själva rekommenderar en sandbädd på ca 20 kg för dessa 225l.(jag har ca 21-24kg). Jag kommer va mkt noga med att ha många djur som bökar runt i sanden. Men vad vet jag..de kanske blir jättefel med lite djupare berlinbädd...

har ni förresten tips på sådana sandvändare...vilka fiskar är bäst på detta? vilka kräftor? eremiter?? de finns en gobies som heter nåt med val.strigata...den har jag hört skall vara mindre lämplig då den flytttar runt sanden för mkt..tips emottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulerar till ett fint akvarie köp.

Det kan bli riktigt bra det där..

Lycka till...

Tack Niklas! Jo..de känns kul att för första gången ha ett akvarium där även mödeln o allt runt omkring är snyggt. Tidigare har jag byggt egna system, o de funkar ju de med..men när de ska stå i vardagsrummet är de tcksamt med deltecfinish. Skall man bygga själv, men ändå satsa på fin kvalite o teknik, så blir de inte alltid särskilt mkt billigare dessutom. Mitt förra kar, som jag gjorde allt själv på, gick nog på 20000:- exklusive sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt.. tackar för bilderna.. lutar starkt åt att det blir detta kar.. frågan e om man ska köra panorama versionen eller den vanliga..hur mycket extra fick du betala för hlp pumpen?..mvh

Tänkte länge på panorama. men är mkt glad att jag inte valde den. Det tar för mkt av den redan ganska korta framrutan. 2800:- extra för hlp pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till detta akvarium har ju vart lite turer fram å tillbaka vilket är bra så man känner sig mer nöjd.

Var det ingen baksida på bänken?

attachment.php?attachmentid=16710&d=1190383929

Jo, en del fixande hit o dit, men till slut blev de som jag ville ha de. Ingen baksida..stämmer...vet inte om de är bra eller dåligt...kanske dåligt för tapeten, men bra för ventilationen. Snart är allt vattnet fyllt!! o hlp pumpen ska få visa sina framfötter!! alltid lite nervöst första starten, om allt är tätt..!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog lägga till ytterligare ett par cm sand, eller ta bort 4,5cm - tunt dekorlager eller dsb, allt däremellan tenderar att bli en fosfat/detriusfälla och tickande bomb.

jag tror inte att de färhåller sej så..de där med att lägga 1cm sand o knappt de på berlinsystem har jag aldrig förstått. man har sett att akvarium med inget bottenlager alls eller möjligen 1-2 cm(dvs ingen som helst nitratreduktion)...har högre nitratvärden än akvarium med lite mer bottenmaterial. En DSB är förstår ännu mer effektiv, o gör ju att man knappt behöver levande sten, men varför skulle inte ett mellanting fungera...min bädd är 4 cm(har kollat) o de tror jag är optimalt för ett berlinsystem....men vi får se..hoppas du har fel;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!! Jo..jag är jättenöjd!

Sandbädden..nja..vet inte riktigt...är inte riktigt mogen eller beredd på att köra en äkta DSB eller jauberts system med plenum...men vad de beträffar dom tunna bäddarna, som alltså vid berlin system etc, så har jag en tro att de skadar inte att göra den lite tjockare än vad man på 90 talet gick ut med. De finns många som menar att även en tunn sandbädd (dvs under 7 cm) gör mer nytta som biofilter än levande sten!! jag vet inte om de är riktigt sant på icke DSB system, men jag tror åtminstone att sandbädden vid berlinsystem är underskattad. Detta är väl därför jag valt en liten djupare berlinbädd, men ändå inom ramen för berlinsystemet. Arag-live själva rekommenderar en sandbädd på ca 20 kg för dessa 225l.(jag har ca 21-24kg). Jag kommer va mkt noga med att ha många djur som bökar runt i sanden. Men vad vet jag..de kanske blir jättefel med lite djupare berlinbädd...

har ni förresten tips på sådana sandvändare...vilka fiskar är bäst på detta? vilka kräftor? eremiter?? de finns en gobies som heter nåt med val.strigata...den har jag hört skall vara mindre lämplig då den flytttar runt sanden för mkt..tips emottages tacksamt!

Föredrar sandvändande sjöstjärnor, strigatan är väl en av de finaste sandvändarna men de släpper sand överallt, på koraller och inredning, inget bra.skaffa dig 3-4st så lufter de sanden åt dig riktigt bra, 4cm är lite väl mycket men tror inte att det ska bli några större problem jag skulle nog suga ut hälften för att vara på den säkrare sidan. En DSB däremot ska absolut inte innehålla några djur som rotar runt. Jag skulle aldrig någonsin välja en DSB, ingen kontroll alls och att ha en tickande bomb är inte roligt, måste också passa på att varna för sjögurkor, de är mina hatobjekt och nu så har en bekant fått smaka på deras farlighet, har varnat honom, tickande bomb redo att brisera när som helst.

A highly toxic poison found in some types of sea cucumbers of the phylum Echinodermata. The marine toxin is an anionic surfactant, hemolyzing red blood corpuscles and when added to the water it specifically affects fish.

Jag kan lägga till koraller också, de dör också men inte lika fort så de kan man rädda om man upptäcker det i tid med aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt vad jag har läst och hört så stämmer vad greger säger.

Dom brukar rekommendera antingen mycket tunnt ( 1-2cm ) sandlager eller dsb men säga att man absolut inte ska ha ett mellanting då det bara skapar problem pga att massa skit fastnar i sanden men den är för tunna för att klara av att bryta ner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Detta är en intressant fråga för mig då även jag tänkte ha ca 4-5 cm sand i mitt akvarium.

Efter vad jag läst ska det vara okej att ha upp till 7,5 cm i ett system som bygger på Berliner metoden bara man har tillräckligt med djur som vänder runt sanden och att sanden är tillräckligt fin (1 mm)

Men som sagt, detta är vad jag läst mig till och inga egna erfarenheter.

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Detta är en intressant fråga för mig då även jag tänkte ha ca 4-5 cm sand i mitt akvarium.

Efter vad jag läst ska det vara okej att ha upp till 7,5 cm i ett system som bygger på Berliner metoden bara man har tillräckligt med djur som vänder runt sanden och att sanden är tillräckligt fin (1 mm)

Men som sagt, detta är vad jag läst mig till och inga egna erfarenheter.

Mvh Esbjörn

Fast vad är fördelen med 6 cm istället för 2 cm. Om man håller sig under Gregers rekomendation som styrks av Jörgen så minskar ju risken i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min insnöade lilla värld skulle det bli mer volym sand vilket skulle kunna generera mer microfauna vilket i sin tur skulle ge mer mat till de sandvändande djuren.

Har läst många inlägg här på forumet om att sandvändande sjöstjärnor tynar bort pga dålig tillgång till mat.

Men visst är det en chansning, det säger jag inte emot!

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...