Gå till innehåll

Breitling light :)


oveb

Rekommenderade inlägg

Någon som har lust att testa detta ??

Tanken med arket är att man med FM's Mg & Ca och bikarb på ett snabbt och säkert sätt skall nå optimala värden utan att ta onödiga rister.

Man matar in nuvarande värden och önskade värden samt storlek på akvariet. Då får man ut antalet gram som lösningarna skall innehålla samt hur under hur många dagar dessa kan doseras.

Nått att ha ??

breitling-light.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju vara bra om det även framgick vilken minsta mängd osmosvatten man måste använda till varje lösning.

Tänkte på det åxå, det verkar iallafall gå att lösa sjuka mängder av kloriderna. Enl FM's hemsida så går det att lösa 2 kilo av dem i "bara" 5 liter vatten.

Någon kanske kan berätta när lösligheten blir ett problem ???

Sen skulle man ju egentligen kompensera för det baljan "äter" under tiden man doserar. 2-4ppm/dag för baljor med lite koraller, 5-7ppm/dag för medelmånga och 8-10 för storfräsare :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan kan man ju lägga till fler saker som:

- Hur mycket akvariet förbrukar / "antal dagar". T.ex 17 ppm / 7 dagar.

Och så tas det i beräkningen sen också för att nå det värde man vill ha.

Så om man nu har 420 / 1400 och vill ha 420 / 1400 och akvariet förbrukar 200 ppm / månad så kan man få fram hur mkt man ska blanda och dosera / dag osv.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för uppmuntran !

Jag hade från början tänkt räkna på molekylernas vikt inkl vattnet men har nöjd mig med att kontrollräkna FM's recept och de stämmer ju faktiskt.

Trodde väl i och för sig inget annat man kontroller är ju alltid bra.... och kul :)

EDIT: Jag skulle behöva hjälp för att införa en kompensering för det som konsumeras under tiden man doserar.

3 steg :

Lite koraller = xx ppm/dag

Medel koraller = xx ppm/dag

Mycket koraller = xx ppm/dag

Eller är det "overkill" med kompensering ??

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

molmassa... hmmm... njaaaeeeeej :)

Tanken med kalkylarket är ju att göra det enkelt för dom som inte ännu börjat med Balling.

Nu matar de bara in den förbrukning dom mätt upp och får tillbaka ett enkelt recept.

Eventuellt så lägger jag till en funktion så att man kan justera antalet vattenmolekyler som salterna innehåller så att det fungerar med andra än Fauna Marins.

Fast en "nördvariant" skulle man ju kanske kunna mickla ihop :)

Här kommer en lite uppdaterad version

breitling-light.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...