Gå till innehåll

Jallajallas drömbygge i Nacka


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Jag skulle satsa på en kylare avsedd för akvariebruk, har ingen erfarenhet av dessa själv, men i mitt huvud låter det betydligt enklare och marginellt dyrare.

Känns som en säkrare lösning, alternativt kyla rummet där karet ska stå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De som har kylning i torpargrund har inte rapporeterat ett enda problem.

En 20w pump räcker gott till för att kyla ett mycket stort kar.

En kylare drar minst 20 gånger mer ström och värmeväxlare finns det ingen anledning till. 40 meter (ett varv runt huset) 25 mm slang rymmer ungefär 12 liter vatten. Jag kan inte tänka mig att det skulle ställa till med någon form av problem. Är man riktigt orolig kan man med en timer låta pumpen gå en minut var fjärde timme så man byter vattnet i slangen men jag skulle inte bry mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Mina tankar gick helt klart i stil med det som Stig skriver, dvs en tryckbeständig slang, en enkel pump som helst bara går när kylning behövs, styrning via enkel setup med en temperaturgivare som kontrollerar en brytare på pumpens strömmatning, och det var detta jag undrade ifall det skulle kunna funka. Verkar som att så är fallet. :) Ska diskutera med byggfolket ang möjligheterna att få till en sådan slangdragning - inte helt trivialt pga stödmurar mm mellan övre och nedre plan - eller andra likvärdiga varianter.

Stig, har du eller någon annan något smart tips på lämplig konstruktion för att enkelt kunna byta vattnet inne i kylslangen (tänker mig att man gärna vill göra det någon gång då och då), dvs att helt kunna tömma den respektive fylla igen med minimal luftresidue? De som har torpargrundsslang, har de förresten rent vatten i denna eller blandar de i något medel också av en eller annan anledning? (Känns lite nervöst om det skulle läcka ut i karet i så fall och jag ser spontant ingen anledning till att ha något annat än rent vatten.)

Håller helt med er andra om att det inte är aktuellt att börja joxa med värmeväxlare eller avancerade styrsystem. Att behöva värma karet för att kylningen blir alltför effektiv verkar heller inte klokt... :smiley5: Då skulle hellre en "riktig" akvariekylare komma på tal tror jag, fast i så fall väntar jag och ser hur stort behovet blir i realiteten innan jag skaffar någon.

Förresten, ska kanske nämna att vi har planer på att kyla några av rummen i huset, bland annat vardagsrummet där karet ska stå, med så kallad Naturkyla/Frikyla från bergvärmepumpen. Förhoppningsvis blir det då inte tokvarmt i detta rum, men man kan aldrig riktigt så noga veta på förhand med den typen av lösning. Hur som helst misstänker jag att direkt akvariekylning kan ha sin plats ändå för att dämpa temperatursvängningar orsakade av värme från belysningen etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha en bergvärmepump?

Du har en kall sida på den! Skall du dessutom använda den som kylmaskin på sommaren (pumpa värmen i berget) så är saken klar. Du har redan din kylning och den kan du styra med en enkel magnetventil, temperaturgivare och en titanslinga i sumpen. All kylning på Universeum sker på detta sätt med den kalla sidan på våra värmepumpar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis skall du ha bergvärme så sätter man en titan värmeväxlare imellan

Denna är utav Titan och PVC plast

2851170hr.jpg

Vet ej om jag hittar detta men jag har sett en akvarist som haft en utav modell och märke. Akvarievatten in i mitten å BV in på ovan sidan och en trevägs ventil där när man skall kyla så öppnar ventilen lite å kyler Akvarievattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många stockholmare i nacka :)

Även om det är frikyla här bör det fungera med Wrangs växlare om den dimmensioneras för en lite högre temperatur. Växlaren skulle man kanske oxå kunna köra på stadsvatten som alternativ kyllösning. Istället för trevägsventil kan man då ha en termotatstyrd vattensparventil som öppnar kylvattnet effer behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du ha en bergvärmepump?

Du har en kall sida på den! Skall du dessutom använda den som kylmaskin på sommaren (pumpa värmen i berget) så är saken klar. Du har redan din kylning och den kan du styra med en enkel magnetventil, temperaturgivare och en titanslinga i sumpen. All kylning på Universeum sker på detta sätt med den kalla sidan på våra värmepumpar.

MVH Lasse

Argh... Att jag inte tänkte på det... Hur dum får man bli? :x Mycket riktigt planerar vi att ha bergvärmepump och även använda den kalla sidan till att kyla delar av huset, så ja, det kommer att snurra en "kylvätskeslinga" av professionell kvalitet i kåken under alla omständigheter. Onödigt att bygga en till då meddelst egna amatörmässiga eskapader. Låter ju rätt smidigt att bara trycka in en extra växlare på denna välkontrollerade slinga istället för en pump på en separat egenlagd slang utanför grunden och dessutom slippa extra genomföringar genom grunden. Undrar bara hur mycket en sådan växlare kan tänkas kosta och var man får tag i dem...

Lasse, har du förresten några skisser på hur Universeums lösningar ser ut? Kan nog klura till det själv iofs, men skadar inte med proffsinput. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jallajalla, vad trevligt! Kummelnäs är ett drömställe. Jag är uppväxt på Drottningvägen nere i Kummelnäs och mina föräldrar bor där fortfarande.

Fast nu bor jag i Saltängen.

Ser fram emot en liten inspektion hos dig vid senare tillfälle:)

MvH

/Lucas

Kul! Inspektion kan nog ordnas så småningom, men du behöver inte stressa upp dig ännu. Huset lär inte vara klart förrän framåt juletid och akvariet dröjer nog en god stund efter det... :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju rätt smidigt att bara trycka in en extra växlare på denna välkontrollerade slinga istället för en pump på en separat egenlagd slang utanför grunden och dessutom slippa extra genomföringar genom grunden. Undrar bara hur mycket en sådan växlare kan tänkas kosta och var man får tag i dem...

Nja en växlare som jag visade kostar ej mer än ca 6000:- å sedan så tillkommer div rör etc

Sök efter Pool värmeväxlare Titan på google så får du upp massa olika firmer med denna växlare

tex

http://www.folkpool.se/pool-produkter/varmesystem/varmavaxlare

http://www.nettopool.se/v%C3%A4rmev%C3%A4xlare.html

Edit. Kanske så här.

post-736-1446891486466_thumb.jpg

post-736-14468914864562_thumb.jpg

• Styrventil stängd mot sekundärsida och vatten cirkulerar i det sekundära systemet. (Akvariedelen)

• Primärsidan släpper in vatten samtidigt som returvatten släpps ut till huset (Bergvärmen)

Shuntgrupp med 3-vägsventil som arbetar med konstant flöde i primär- och sekundär- krets. Används när man vill ha konstant flöde primärkretsen och litet temperaturfall. Kopplet används oftast vid värmesystem med egen energikälla. (ej fjärrvärme- och fjärrkyl- system)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök efter Pool värmeväxlare Titan på google så får du upp massa olika firmer med denna växlare

Aha, det var pool som var nyckelordet. Jag gjorde en första snabbkoll innan jag skrev mitt förra inlägg men då använde jag akvarie som sökord och det gav inga bra träffar. Tack för att du kortade ned min söktid. :)

Den minsta jag hittat hittills klarar 19kW tror jag det var så det ska nog räcka till ett litet akvarium... Hehe... Hur som helst, denna kylmetod är klart lockande för mig just nu eftersom inkopplingen ser busenkel ut och hela lösningen blir så gott som underhållsfri om man förutsätter att jag ändå tänker hålla mitt bergvärmesystem i trim...

I princip skulle man ju också kunna montera en likadan växlare till på varmvattenskretsen av Bergvärmepumpen för ev uppvärmningsbehov av karet, men jag inbillar mig att spillvärme från belysningen (MH mm) torde sköta det mesta av uppvärmningen så det är kanske tveksamt om det är värt investeringen i en ytterligare värmeväxlare. :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är långt ifrån säkert att det behövs vare sig värme eller kyla men kanske mer troligt att det behövs värme om ni kommer att ha svalt inne vinterhalvåret. Jag hade nog bara förberett med röravsättningar och ventiler i det här läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har nu smält idéerna kring värmare och kylare lite mer och det lutar nu starkt åt att jag kommer förbereda för att koppla in värmeväxlare för båda dessa funktioner den dag det verkar behövas. (Förberedelsen under husbyggnadsfas består då så klart i att se till att jag får indraget såväl varm- som kallsida från husets värmepump till mitt lilla akvarieteknikrum där jag senare kan koppla in växlarna.)

:?: Frågedags igen: :?:

  1. Vid styrning av växlaren/växlarna med magnetventil, hur stor risk är det att detta hänger sig så att det helt plötsligt blir konstant aktiv värmning eller kylning? Vill inte ha varken kokta eller frysta innevånare i karet...
  2. Vilken plats är bäst att koppla in växlaren för uppvärmning respektive för avkylning?
  3. Inkopling före eller efter sumpen?
  4. Inkoppling i serie med varandra (och i vilken ordning i så fall) eller parallellt?
  5. Inkoppling på del av till- eller returflödet från sumpen eller på någon lokal loop i teknikrummet?

Har en del olika idéer kring detta själv, men tycker att jag ser för- och nackdelar med alla varianter jag funderat på hittills så jag vore tacksam för åsikter från expertpanelen. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp sätt paketet så nära värmepumpen så slipper du detta i akvarierummet. En trevägs ventil är ingen magnetventil utan en spindel som öppnas sig utav en stegmotor. När sedan akvariet behöver kyla så pulsar det ström ut till stegmotorn och den öppnart försiktigt.

Fattar ej vitsen dock med att ha en värmare oxså.

vart du kopplar in kylan spelar ingen roll efter som före. Det är ju samma volym totalt som skall kylas ner. Men en separat pump just för kylslingan hade jag valt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nöja mig med att dra tre slangar till akvarierummet. En tunn för osmosvatten och Värme/kyla med akvarievatten fram och tillbaka. Värmeväxlare och tvåvägskranar skulle jag ha vid värmepumpen.

Dvs att skapa en egen liten loop från sumpen till bergvärmepumprummet med akvarievatten (vilket pumpas ut från sumpen och sedan tillbaka till densamma) som ska kylas eller värmas alltså. Varför skulle det vara en fördel att dra iväg med slangar till bergvärmepumprummet jämfört med att ha allting samlat i akvariteknikrummet menar du Stig? (Jag har ju som sagt möjlighet att enkelt (billigt=???) få både varm- och kallslinga från detta system indraget direkt i akvarieteknikrummet i samband med bygget.)

Osmosvatten planerar jag att tillverka direkt i akvarieteknikrummet då jag kommer ha en vask där att slabba i och där jag också kan fixa en permanent grenkoppling på vattenledningen där Osmosanläggningen kan kopplas in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi satt visst och skrev samtidigt wrang...

Hur som helst:

Japp sätt paketet så nära värmepumpen så slipper du detta i akvarierummet.

Hmm... OK, vet inte om jag tycker att det skulle göra sig bättre hos bergvärmepumpen då denna kommer stå i tvättstugan...

En trevägs ventil är ingen magnetventil utan en spindel som öppnas sig utav en stegmotor. När sedan akvariet behöver kyla så pulsar det ström ut till stegmotorn och den öppnart försiktigt.

OK, har inte läst in mig på konstruktionen av någon växlare ännu så hade inte funderat på vilka sorters ventiler som kunde bli aktuella. Var bara någon som nämnde magnetventil som ett enkelt sätt att styra växlaren tidigare i tråden, men det var just nämnandet av sådana som gjorde att jag blev fundersam på ifall de lätt hänger sig. Stegmotorkontrollerad ventil borde rimligtvis medföra mindre risk för tokhängning gissar jag. Lär väl behövas en styrdosa av något slag till detta också dock...

Fattar ej vitsen dock med att ha en värmare oxså.

Vitsen med att ha både kylare och värmare återstår att se i praktiken, men jag vill vara beredd på att kunna koppla in det smidigt OM det skulle behövas (gäller BÅDE värmare och kylare). Att utnyttja värmeväxlare för båda alternativen verkar trevligt ur underhålls- och driftkostnadssynvinkel tycker jag.

vart du kopplar in kylan spelar ingen roll efter som före. Det är ju samma volym totalt som skall kylas ner.

Förstår det ur värmeöverföringssynvinkel. Mina frågetecken relaterade mer till ev strul med vattenpelare/tryck om man sätter en växlare på tilloppet till sumpen, respektive med tryckfall om man sätter det på returen. (Jag måste ju pumpa upp vattnet uppåt 3 meter eftersom sumpen kommer stå på våningen under, och vill gärna undvika onödigheter som sänker trycket mao.)

Ett ytterligare alternativ är att sätta växlaren/växlarna mellan sumputlopp och returpump, men då krävs extern returpump, och det är jag inte säker på om jag ska ha.

Men en separat pump just för kylslingan hade jag valt

Med vilket/vilka motiv?? (Nyckelfråga som synes med tanke på ovanstående punkt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar kallvatten från inloppet till värmepumpen måste slangarna isoleras mot kondens. Akvarievattnet har sådan temperatur att slangarna klarar sig utan isolering. Du har ju lika mycket fall på ledningen till värmeväxlaren som du har stigning på vägen tillbaka så det enda du behöver dimensionera pumpen för är flödesmotståndet i ledningen + värmeväxlaren.

Jag skulle ha separat termostatstyrd pump för kylningen. Pump av = kyla av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som huset får nån form av 4-rörsytem där det går att få ut kyla och värme samtidigt. I så fall låter det frestande att göra avstick från huset centrala system i närheten av akvarierummet. Med en sådan lösning kan nog magnetvetiler vara ett smart sätt att reglera temperaturen. Risken att de hänger sig i öppet läge är mycket liten med en ventil som öppnar på spänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...