Gå till innehåll

Jallajallas drömbygge i Nacka


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Om du drar kallvatten från inloppet till värmepumpen måste slangarna isoleras mot kondens. Akvarievattnet har sådan temperatur att slangarna klarar sig utan isolering. Du har ju lika mycket fall på ledningen till värmeväxlaren som du har stigning på vägen tillbaka så det enda du behöver dimensionera pumpen för är flödesmotståndet i ledningen + värmeväxlaren.

Jag skulle ha separat termostatstyrd pump för kylningen. Pump av = kyla av.

OK, då förstår jag ditt motiv till att sätta växlarna vid värmepumpen. Jag kommer dock inte ha problemet med att behöva isolera kallvattenslangar på egen hand (hade jag haft det skulle jag säkert ha gjort enligt ditt förslag) om jag sätter dem i akvarieteknikrummet istället eftersom det ändå skall dras kalla ledningar MED isolering för att kyla själva huset, och det blir bara ett extra avstick från dessa till mitt teknikrum i så fall.

Tycker det låter som huset får nån form av 4-rörsytem där det går att få ut kyla och värme samtidigt. I så fall låter det frestande att göra avstick från huset centrala system i närheten av akvarierummet. Med en sådan lösning kan nog magnetvetiler vara ett smart sätt att reglera temperaturen. Risken att de hänger sig i öppet läge är mycket liten med en ventil som öppnar på spänning.

Exakt så! En slinga för varmvatten från bergvärmepumpen som matar golvvärmesystemet samt en slinga för kall"vatten" som kommer från bergvärmepumpens borrhål som skall mata fläktkonvektorer för kylning av huset under varma dagar. Ett avstick från vardera av dessa in till akvarieteknikrummet, dit med kranventiler, och vips så är det klart för att sätta in värmeväxlare någon gång i framtiden om/när så behövs. :ler:

Återstår då bara att bestämma var man ska placera växlarna (i sumpens normala till- och frånsystem eller på separat slinga) samt hur bäst styra det hela... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Separat slinga för jag är övertygd om att värmeväxlaren har för högt flödesmotstånd för att köras med allt vatten som går genom sumpen.

Kan nog mycket väl vara fallet med mindre modeller. Samtidigt så var iaf de modeller jag gluttat snabbt på hittills avsedda för swimmingpooler, och där torde det väl vara rätt rejält flöde också... Får kolla lite noggrannare inom kort när jag hinner.

Vad tror du om att grena av en del av flödet genom sumpen till växlaren för att få mindre flöde om man trots allt skulle vilja undvika separat slinga med den extra pump det skulle medföra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så jag tänkte man har ett kondtant flöde igenom värmeväxlarn då den kallar på kyla så öppnar trevägs ventilen å pyttsar in kyla behöver den ingen kyla så går den bara vidare utan att gå in via VVX

som på bilden

attachment.php?attachmentid=19325&d=1199030020

Om man leder returvattnet igenom denna VVX så kyls det enbart då den vill ha kyla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte du blåsa hela värmepumpens flöde genom värmeväxlaren? Blir inte det väldigt mycket broms? Min värmepump har 28mm anslutningar på cirkulationspumpen för borrhålet. (Och drar 100w)

Nej bara en bypass på huvudledningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så! :smiley20:

Ska bara fundera lite till på ifall akvarievattnet som går genom växlaren ska tillhöra huvudflödet eller få egen loop från sumpen. Skulle gärna undvika den extra cirkulationspumpen om jag kan klura ut en smart lösning utan den som inte bromsar huvudflödet i någon märkbar omfattning, t.ex. med avgrening el liknande.

För att avgöra när värme eller kyla ska slås på så tänker jag mig att kanske mäta temperaturen i huvudkaret snarare än någonstans i sumpflödet och sedan låta någon liten temperaturregleringsdosa (möjligen en akvariedator av något slag) kontrollera reglerventilerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har nu kommit lite längre i husplanerandet efter en massa ändringar sedan sist pga diverse strul med bygglov mm. :argumerar: Förhoppningsvis löser det sig dock inom kort så att vi kan komma igång på allvar med bygget.

Har i samband med omritning av huset varit tvungen att fundera lite mer konkret på exakt form och placering av mitt akvarium, och det börjar luta åt att en hörnbalja skulle passa bäst, vilket är en ny tanke för mig. Då uppstår genast en del frågor som det vore lysande att få lite erfarna kommentarer kring. :smiley9:

Funderar just nu främst på placering av avrinningskammare och åtkomst (för justeringar, rengöring, reparation osv) till denna och avrinningsrör etc. Om karet ska bli i den storlek jag hoppas på så lutar man sig inte precis över det och längst bak i hörnet och skruvar en bit ner... Undrar därför vad folk här tycker eller, ännu hellre, har för konkreta erfarenheter kring hur man bäst (och sämst) placerar avrinningen i hörnkar? :?: Finns ju som så ofta både funktionella och betraktningsestetiska aspekter på detta ämne...

Passar också på att nämna att jag inte är så sugen på att justera dursos resten av livet för att få tyst på avrinningen heller, så jag är oerhört nyfiken på en lösning i stil med den här istället: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=211357&postcount=4

Mvh Mats

PS. Jag föreslog lite halvhjärtat till min fru att bygga en servicelucka i ena väggen bakom karet längst in i hörnet så att jag kunde komma åt det bakifrån via sovrummet. Gissa om det blev tebaks på den idén! :smiley18:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Hur går det med allt??

Tjae... Har haft ett enormt strul med att få bygglov, men till slut, efter att ha ritat ett helt nytt hus och slagits för det i några månader, så gick det vägen och bygget har startat så smått med markarbeten. Bilden visar hur det såg ut efter fyra dagars jobb för ett par veckor sedan.

Som synes är det en bit kvar innan det är dags att pilla konkret med några akvariepryttlar - om man nu har några pengar kvar till sådant vid det laget... :smiley9:

Har inte hunnit planera så mycket mer akvariejox heller då själva huset tagit all ledig tid och mer därtill i anspråk. Är i alla fall tillbaka permanent på konceptet med en klassisk rektangulär balja placerad mitt på en vägg på paradplats i vardagsrummet på övre våningen.

Kommer också att bli ett akvarieteknikrum om ca 2.20 x 1.50 m på undervåningen, men inte rakt under huvudkaret utan det kommer att dras ett antal nästan horisontella rör dit direkt i samband med husbygget. Dessa placeras under mellanbjälklaget och i dem skall jag sedan dra avrinnings- och returslangar, elledningar etc samt ha översvämningsskyddsavlopp ner till golvbrunnen i teknikrummet. Tanken är att vardagsrummet ganska enkelt ska kunna återställas med parkett och allt ifall man vill lägga ner karet någon gång, eller kanske sälja kåken till någon med fiskskräck... -shark_smiley

Mvh Mats

post-3386-14468915855506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Nu har det hänt lite saker för de av er som är byggintresserade...

Yehaa gôtt att se.

Vilket husföretag och modell på huset. Ser fint ut!-Tummen upp

Glöm nu inte om man skall tänka lite akvarierum oxså

  • Golvbrunn
  • Vatten tillförsel osmos
  • Utslagsvask/diskho/handfat
  • Elcentral med separerade grupper för olika pumpar
  • Badrumsmatta på golvet alt klinkers

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yehaa gôtt att se.

Vilket husföretag och modell på huset. Ser fint ut!-Tummen upp

Glöm nu inte om man skall tänka lite akvarierum oxså

  • Golvbrunn
  • Vatten tillförsel osmos
  • Utslagsvask/diskho/handfat
  • Elcentral med separerade grupper för olika pumpar
  • Badrumsmatta på golvet alt klinkers

Husföretag = "Hem1 AB" från Karlskrona.

De har inga färdiga modeller utan alla hus ritas unikt för varje kund och det ingår i leveransen. Trevligt koncept bl.a. eftersom det är svårt att hitta kataloghus med färdiga akvarierum... :nöjd:

Golvbrunn - Check!

Vatten t osmos - Grenar av från vaskkranledningen - Check!

Vask - Check!

Elcentral - Diskussion med elektriker inledd (inkl nödkraft) - Preliminärcheck!

Golv - Klinkers - Check!

Undrar nu bara hur stort jag ska göra karet... Vill mycket såklart, men har inte bestämt mig för bästa avvägning mellan "me wants" och "me can afford"... :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha

Karet skall du ha lagom stort. Ett stort kar (över 1400liter) springer fort iväg med kostnaden tycker jag å sedan så skall man inreda och sköta det sedan oxså

Ett för litet kommer du snart att ångra dig å ändå vill skapa ett större.

men visst det finns små SNYGGA 200liters kar oxså

tex detta 200liter -dregglar-

Third Quarter of 2008 . Robert van Tilburg - Arnemuiden - Netherlands

R_035.jpg

Så mitt tyckte specialbygg ett och ca 600-800 liter med bra djup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Liten uppdatering...

Husbygget fortskrider med bra fart nu; hoppas på inflytt under andra halvan av mars.

Slutlig planlösning innebär att akvariet kommer placeras på paradplats i vardagsrummet på huvudentrévåningen, medan mitt akvarieteknikrum hamnar på souterrängvåningen under, några meter åt sidan (se bifogade skisser).

Kommer att ha ett golvavlopp under akvariet för att ta hand om eventuellt läckage. Dessutom dras 4 st rör (2 à 50mm, 2 à 70mm) i taket på våningen under in till teknikrummet. I dessa rör kommer jag dra slangar (enligt tidigare inlägg i denna tråd) för avrinning/retur samt sladdar för elmatning från teknikrummet.

Elen i teknikrummet ligger på två olika grupper i elcentralen. En egen JFB för detta rum installeras. Ett par av eluttagen är dessutom förberedda för att kunna anslutas till reservkraft (en liten bensingenerator som pluggas i ett uttag på väggen utanför) om jag så beslutar senare.

En rostfri vask och blandare med separat utgång för vattenmatning till RO-anläggning installeras. Golvet är vattensäkrat och klinkerbelagt. Väggarna kommer målas med typ "stänktålig" färg men inte vara fullt vattensäkrade som i ett duschutrymme.

Har börjat skissa på rördragning mellan akvarie och teknikrummet samt även på en preliminär konfiguration av sump och andra burkar (vattenbyte, karantän, osmosvatten osv) i teknikrummet för att se att allt får plats. Ser lovande ut, men kommer att behöva bygga en ställning i 2 eller 3 nivåer, men det ska nog gå bra. Behöver även bestämma hur mycket teknikprylar som är nödvändigt eller troligt att jag kommer ha framöver; t.ex. kalkreaktor, fosfatfilter, zeovitfilter osv; sådant tar ju också plats...

Ska inom kort börja räkna på allvar på hur mycket det skulle kosta att bygga det jag vill och därefter göra relevanta prioriteringar. Typ Saltvatten eller Tanganyika till att börja med... :smiley9:

Därefter utrustningsval osv; hoppas kunna köpa en del begagnat, men kritiska delar kommer defintivt att köpas nytt.

Startar nog kanske en ny dedikerad planeringstråd för att få råd om detta då de rent byggtekniska delarna nog i princip klarats av i och med denna tråd. :)

Gott Nytt År på er alla!

post-3386-14468916490014_thumb.jpg

post-3386-14468916490095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mats

Du skrev att du hade jordfelsbrytare för akvariedelen. Ett litet tips - gör några uttag utan jordfelsbrytare (eller i värsta fall med egna jordfelsbrytare) där du kopplar cirkulationspumparna. Detta för att om den stora slår ut när du inte är hemma så är du i alla fall garanterad cirkulationen och syresättning. Om du kommer bygga med filter av något slag så är det en bra idée att till dessa ha en brytare som inte automatiskt startar igen efter ett strömavbrott. Filter skall rengöras om det stått en timme eller mer (kortare om du har mycket belastning) Grupper som försörjer returpump, UV, UV-pump, skummare och så vidare utrustar du med jordfelsbrytare som automatiskt startar igen efter strömavbrott. Det är lika bra att bygga rätt när man börjar! Värmare och vissa dränkbara pumpar är notoriska jordfelsutlösare så om det kan gå snett med säkerheten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...