Gå till innehåll

Shark Of Sweden´s RSM


Rekommenderade inlägg

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Skall mäta nu...kan inte äta innan ljuset tända förrän imorgon!

Ett ögonblick.....

Om ditt ph du nämner är korrekt, och det är taget på kvällen skulle jag höjt KH:t med "blandreceptet", dvs blandningen av natriumvätekarbonat o natriumkarbonat, men om ditt ph ligger högre, dvs ditt ph-test mätt fel, eller om detta låga ph var uppmätt innan ljuset tändes...då skulle jag höjt KH:t med enbart natriumvätekarbonat. Vill du komplettera med mer info vore de bra!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer KH och PH vara så här ostabila hela tiden ??

E ju jättejobbigt att hålla dom i schak!

okej..som jag fatta de så va de låga ph:t även på kvällen...då bör du nog gå på blandreceptet som sagt.

nej..dom kommer inta bara så här instabila hela tiden. Dina värden bevisar de jag ofta återkommer till: Så länge värdena är obalanserade kommer de vara hopplöst instabilt, o åka upp o ner. Men när du har balanserade värden att utgå ifrån, då kommer du kunna hålla värden stabila med en balanserad tillsättningsmetod.

Själv har jag genom åren provat många olika sätt att hålla kh o kalcium uppe, o så fort tex caclium sticker upp för mkt är de omöjligt att få ordning på kh o tvärtom.

Med den balling regim jag nu kör ligger värdena kusligt stabilt...ca 410-415, o kh 8.3-8.6...MEN innan jag uppnådde rätt kh i förhålland etill calcium rörde de på sej varje dag.

jag tycker du skall höja kh till 8-8.3, o hålla de där med hjälp av bikarbonat...inte göra nåt med calcium, o enbart vänta ner detta...när calcium ramlat ner till 410, då slutar du med bikarbonat o kör igång med en metod som tillsätter lika mkt ca som karbonater. Sen kommer de inte ändra sej så mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natriumbikarbonat eller natriumvätekarbonat är bikarbonat (slarvigt uttryckt).

Efter en timme i ugnen + säkerhetsmarginal är det natriumkarbonat.

Och tillsammans blir det en buffert som höjer pH men inte för mycket.

Det blir litet för kort ibland när jag skriver på kafferasterna. Men nu hoppas jag att det är klart.

Olika bakterier har olika favoritmat. Genom att tillsätta Zeobak bör du gynna nedbrytningsbakterierna i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra blandning på buffer är, 80% NatriumBikarbonat (Natriumvätekarbonat) och 20% Natriumkarbonat. Den blandningen ger ett ph på ca 8,3.

Denna blandning kan doseras direkt i karet som pulver eller blandas i osmosvatten till en lösning.

1tsk av pulvret höjer Kh med ca 1 Kh /100 liter vatten. Man bör inte höja kh mer än 1Kh/dygn.

Vad gäller bakterierna så tror jag att du har en cyanoblomning.

Knappast att tillsatsen ökar på din algblommning, snarare tvärt om, bakterierna du tillsätter konkurerar om näringen med cyano bakterierna.

Det verkar som cyano trivs i lågt Kh, som du ju har.

Börja med att få ordning på värdena så kommer nog mattan försvinna av sig själv så småningom, kan dock ta tid.

Tillägg:

Mattan kan oxå vara dinoflgellater, dom beter sig som bakterier dvs dom försvinner nattetid. Dessa är ett h-e att bli av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg:

Mattan kan oxå vara dinoflgellater, dom beter sig som bakterier dvs dom försvinner nattetid. Dessa är ett h-e att bli av med.

Instämmer men det verkar som ett pH kring 8,3 missgynnar dessa så om dina pH och KH värden stämmer så bör du höja dessa med hjälp av DaTruckas eller Stigs recept (de är samma).

Har du bil Timmy?

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild1: Epyllia men vilken art?

Bild2: Ännu en art jag glömde bort...nån som vet?

Bild3: ?? *OBS sorry för algerna i bakgrunden:-)*

Bild4: So long sacropyton...rest in peace

Va hos Ted igår och tydligen har jag ganska högt fosfat så skall fixa fosfatremover nu i veckan!

KH är lågt men är på uppgång...sakta men säkert!

Måste även fixa en streamer till... tänkte på Tunze nanosteam på 4500 l/h.

5600 l/h borde väl räcka på 110 liter?

post-2863-14468914682848_thumb.jpg

post-2863-14468914682972_thumb.jpg

post-2863-14468914683089_thumb.jpg

post-2863-14468914683206_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn, jag blev oxå orolig när min Sacro såg ut så där... I 3 veckor :x men den åtehämtade sig. Nu när den stått i gamla tanken med kassa värden så har den varit dålig i ca 1,5 v men nu börjar den ta sig igen när den fick flytta till den nya, så de är nog kinkiga tills de etablerar sig med nya vattenvärden osv. Ibland räcker det med att jag tillför något så ser den ut som en mini champinion ett par timmar för att sedan blossa upp och bli närmare 30 cm i diameter, knepigt och jag har slutat oroa mig tills den dagen den smular sönder då är det nog dax iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn, jag blev oxå orolig när min Sacro såg ut så där... I 3 veckor :x men den åtehämtade sig. Nu när den stått i gamla tanken med kassa värden så har den varit dålig i ca 1,5 v men nu börjar den ta sig igen när den fick flytta till den nya, så de är nog kinkiga tills de etablerar sig med nya vattenvärden osv. Ibland räcker det med att jag tillför något så ser den ut som en mini champinion ett par timmar för att sedan blossa upp och bli närmare 30 cm i diameter, knepigt och jag har slutat oroa mig tills den dagen den smular sönder då är det nog dax iaf ;)

oki han får väl vara kvar ett tag till då....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu finns det i mitt kar följande:

1st Favia

1st Stjärnpolyp Grön

1st Stjärnpolyp Brun

1st sten med Xenia

1st Sinularia

1st Brun skivanemon

1st Grön skivanemon

1st Euphyllia Paradivisa

1st Montipora Digitata

1st Montipora Confusa

1st Sand Dollar

2st Putsarräkor

5st Chiton

1st salaris

2st turbosniglar

3st Blåbenade eremiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...