Gå till innehåll

Hur länge törs ni lämna...


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Som längst har jag lämnat karet i 3v, då hade jag en person som fyllde på med vatten bara. Jag körde med mat-timer och timer till lampan.

Får se hur jag gör i vinter när jag åker bort och har två akvarier som bör ses över i 3v. Vatten, påfyllning och matning av antennarius är klart det största problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mitt kar utan uppsikt i 2 veckor, förutom en som kom och fyllde på osmosvatten pga avdunstning. Men har man bara en tillräckligt stor tank så kan man ha en foderautomat som sköter matningen och en stor tunna med färskvatten för påfyllningens skull. Sen klarar det signog utan större bekymmer. Det är värre när man kör med zeovit eller annan metod som kräver daglig tillsyn. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du allvar!? Det var det värsta.

Jodå, han har hus utomlands.

Ingvars son borde väl ha viss kunskap.

Det har inte gått i arv.

Endast matning inget annat.

En tråkig sak som Ingvar tidigare berättat i en tråd är att hans skummare fick en micro läcka = att salthalten sjönk sakta när den aut, påfyllningen fylde på med RO vatten.

Efter en tid så var det sötvatten i tanken, vissar firrar överlevde behandlingen (koraller för stoora belopp gick åt pipan dock).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara intressant att göra en riskanalys; att kollektivt ga igenom vad som kan ga at helsike när man lämnar burken utan nagon att tittar till den och hur man praktiskt kan förebygga sadana olyckor.

En del olyckor verkar vara ganska svara att förutsäga utan man maste upptäcka dem "the hard way". Exemplet med mikroläckage i skummare enl ovan torde vara just en sadan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strax över 5 veckor ska jag lämna mitt om några dagar.

Snabbkurs i veckan till föräldrar och syskon som ska titta till och sköta det dagliga!

Sen är Birgitta på guiden så snäll att hon kommer och kollar till det ordentligt en gång i veckan och mäter lite värden och kollar till sådant som dom i familjen har svårt för att upptäcka.

Inget är idiotsäkert och jag har fått uppleva att det tex blir stopp ner till sumpen och att osmolatorn har fyllt på med vatten bra nära övre kanten på akvariumet och sådant trevligt!

Får hoppas att allt står sig denna gången!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1,5 dygn :smiley9: när jag skulle till Ted, och sonen (kraken) fick plugga skötsel och matrutiner inför det fruktansvärt riskabla uppdraget :skrattar: men det skötte han med bravur och tjänade 500:- spänn. Vad töntig man är när man läser om er som lämnar flera veckor... där har jag inte hamnat än och det lär nog dröja, är som spädbarn det här - ingen duger att ta hand om mitt "skötebarn"

Nu har vi bokat en resa till Egypten i Mars då sambon fyller 40 och dottern är i hårdträning för att lära sig allt om Zeovit så hon ska klara av det här, men hon är en klippa även om jag blir skakis bara jag tänker tanken :död:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...