Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Det bästa är väl egentligen att dosera upp allt så du har balanserade värden.

Kh 7-9

ca 400-450

mg 1300-1400

Sedan doserar du inget under några dagar och mäter hur mycket det förbrukats på denna tid, då får du fram ungefärlig förbrukning/dygn.

Sen är det bara att dosera efter anvisning på flaskorna.

Om du kör den balanserade ballingen som man doserar exakt lika mängd av alla tre blandningar, så är det bästa att styra doseringen med karbonat blandningen, och dosera varje dag gärna flera ggr/dygn.

Jag kör på det och det har funkat bäst för mig. Det förutsätter naturligtvis att man har någorlunda balanserade värden från början. Och en vettig doserpump.

När man väl fått in rutinen och doserar rätt mängd så håller det sjukt stabila värden.

EDIT:

Svarade samtidigt.

Kör för tillfället med deras blandningar med, funkar kanon, det viktiga med dessa är att man doserar varje dag och lika mycket från varje bytta.

'hade' en ungefärlig förbrukning på 60ml dagligen , men detta har troligtvis varit lite i underkant då

Ca har ramlat ner till 400, har försökt hålla 430-450. jag gör precis som du säger doserar lika

mycket av varje flaska , just nu har jag en större spruta som rymmer ca 70ml som jag doserar med

en gång varje dag. en Grotech pump är beställd, så den ser jag fram emot kan jag säga.

hade varit grymt kul att 'lyckas' en längre tid att hålla värdena på toppnivå o se resultatet i

akvariet.

tackar för hjälpen , och det känns som jag är på rätt väg.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då är det på rätt väg iaf.

Häng inte upp dig på att någon av dom visar lite lågt ibland, det händer. Om det visar lite lågt på två av värdena så öka lite, eller om det visar lågt på någon i några dagar så är det bra att höja doseringen lite.

För mig dröjde det några månader innan jag hittade rätt dos och det flexade lite i början även om man inte ändrade doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det på rätt väg iaf.

Häng inte upp dig på att någon av dom visar lite lågt ibland, det händer. Om det visar lite lågt på två av värdena så öka lite, eller om det visar lågt på någon i några dagar så är det bra att höja doseringen lite.

För mig dröjde det några månader innan jag hittade rätt dos och det flexade lite i början även om man inte ändrade doseringen.

tänkte dubbla dosen nu någon dag tills Ca ligger på 450, o sen mäta av KH't igen o hoppas

att det ligger på en godkänd nivå. så får jag kanske öka dosen lite från 60ml till 70ml dagligen sen

o se om det räcker för att hålla Ca,KH på en vettig nivå.!

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är litet fundersam när det gäller kombipreparat. Driver det upp pH:t för högt fäller kalk ut. Det brukar man först kunna se på magneten i pumparna. Jag skulle pröva att använda Ballingbikarbonat som till stora karet i stället ett tag.

har bara en skvätt kvar av det , har ju som sagt kört lite sånt i mitt stora kar när det behövt's.

När alla värden sedan lirar med varandra så brukar det räcka med att mäta kh. Har det sjunkit har sannorlikt de andra värdena också rört sig.

vad anser du vara rimligt kh om man förutsätter CA 450 Mg 1350 ?.

hoppas verkligen att dom ska lira bra tillsammans så man slipper klödda mer än just TM ballingen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

Har doserat dubbelt idag också , dvs 2 dagar i rad nu, resultatet nu någon timme efter doseringen

är faktiskt ganska intressant.

KH=9 Elos

Ca=400 salifert

Mg=1350 salifert

innan var det:

KH=5,5

Ca=400

Mg=1350

imellan dessa mätningar är då tillsatt totalt 240ml Tm balling samt saliferts KH-Ph buffer , mängden

buffer som jag pyttsade i skulle öka Kh't 1,75 / 100L , då räknar jag med att det är 100 liter

vatten totalt i akvariet. inga 130 som det står på lådan.

kan man nu tolka detta som att Kh't är det som förbrukas först i akvariet , eller reagerar först

kanske man ska säga. sen vet jag ju att testerna i sig har ju marginaler för viss felvisning också.

jag tar nu förgivet att Buffer'n har hjälpt upp det en del så jag kommer att fortsätta köra dubbel

dos av ballingen tills Ca värdet ligger mer mot 450. Kan det vara korrekt beslut att gör så på det viset ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

Har doserat dubbelt idag också , dvs 2 dagar i rad nu, resultatet nu någon timme efter doseringen

är faktiskt ganska intressant.

KH=9 Elos

Ca=400 salifert

Mg=1350 salifert

innan var det:

KH=5,5

Ca=400

Mg=1350

imellan dessa mätningar är då tillsatt totalt 240ml Tm balling samt saliferts KH-Ph buffer , mängden

buffer som jag pyttsade i skulle öka Kh't 1,75 / 100L , då räknar jag med att det är 100 liter

vatten totalt i akvariet. inga 130 som det står på lådan.

kan man nu tolka detta som att Kh't är det som förbrukas först i akvariet , eller reagerar först

kanske man ska säga. sen vet jag ju att testerna i sig har ju marginaler för viss felvisning också.

jag tar nu förgivet att Buffer'n har hjälpt upp det en del så jag kommer att fortsätta köra dubbel

dos av ballingen tills Ca värdet ligger mer mot 450. Kan det vara korrekt beslut att gör så på det viset ?

mvh manne

Tycker du kan fortsätta så länge kh ligger stabilt på tex 9 som du har nu. Skippa bufferten helt o hållet. Minskar det så höj doseringen av alla vätskor, ökar det så dra ner på dosen dagen efter tills du hittat rätt.

Kör så och acceptera sedan det ca och mg värde du får vid det kh du vill ha. Ialafall så länge du får ett Ca värde mellan 380-500 och mg 1250-1300.

Har märkt att stabila värden som inte åker bergodalbana är viktigare än ett ca på 400 eller 450.

Innan jag slutade med balling i mitt 750l så låg dagsdosen på ca 300ml av vardera vätska vilket blev lite för mycket så jag gick över till reaktor. Men då har jag bara sps koraller.

Kh är det som reagerar först och är viktigast o mäta. Ligger det rätt så kan du anta att du har stabila ca och mg så länge du tillsätter lika mycket av alla dunkara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du kan fortsätta så länge kh ligger stabilt på tex 9 som du har nu. Skippa bufferten helt o hållet. Minskar det så höj doseringen av alla vätskor, ökar det så dra ner på dosen dagen efter tills du hittat rätt.

Kör så och acceptera sedan det ca och mg värde du får vid det kh du vill ha. Ialafall så länge du får ett Ca värde mellan 380-500 och mg 1250-1300.

Har märkt att stabila värden som inte åker bergodalbana är viktigare än ett ca på 400 eller 450.

Innan jag slutade med balling i mitt 750l så låg dagsdosen på ca 300ml av vardera vätska vilket blev lite för mycket så jag gick över till reaktor. Men då har jag bara sps koraller.

Kh är det som reagerar först och är viktigast o mäta. Ligger det rätt så kan du anta att du har stabila ca och mg så länge du tillsätter lika mycket av alla dunkara.

då skippar jag buffern nu helt o hållet.. får mäta Kh't nu varanan dag o se hur det ser ut att gå,

kommer o köra dubbel dos någon dag till o se så allt verkar funka, jag hoppas på att kh't

håller sig nu runt nio då. hade varit perfekt. tycker det märks klart o tydligt på tillväxten

om man har vettigt Kh värde.! funkar det nu så har man lärt sig något nytt, alltid kul med nya

erfarenheter.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar undra vilken som är den verkliga förbrukningen i akvariet nu.

från början mätte jag Ca flera gånger i veckan när jag började med TM-ballingen, var ju tänkt o

inse vilker rimlig förbrukning så gick åt dagligen... under 2 veckor så kom jag fram till 60ml dos

så verkarde Ca't stabilt.. då var man nöjd o glad, nu börjar jag undra..

nu efter totalt 4 dagar med dubbel dos Tm-balling så ligger värdena enligt föjlande

Kh=8,5

Ca=390

Mg=1350

Mitt Kalsium värde på 390 har under dessa fyra dagar med dubbel dos ändå minskat lite. jag kan

uppleva det som väldigt lustigt då det borde ha ökat en anning, annars är min dagliga dos på tok

förliten, med tanke att jag kör dubbelt nu.

ang Kh't så vet jag inte hur snabbt 'buffern' förbrukas så planen med dubbel dos av ballingen

får nog fortsätta ett tag till.

ted & marco , ni som kör/kört TM's balling , anser ni detta rimligt med en förbrukning så pass

hög som jag upplever den ? just nu verkar 120ml vara lite i underkant, på 100 liter vatten.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. 120ml av vardera vätska? Wow det är ganska mycket i ett RSM tycker jag.

Jag doserar ju mindre än 100ml till knappt 400liter.

Alla kar är visserligen lite olika och funkar det i ditt kar så kör på det.

Att du mäter lite olika på ca och mg är inget ovanligt, det räcker med att någon droppe av reagenserna är större än vanligt så visar det ju annorlunda, så dina mätningar ligger inom felmarginalen. Kh brukar visa ganska rätt varje gång.

Att Ca minskar när du höjer upp Kh är heller inget ovanligt, vid ett rätt Kh blir kalcifieringen i koraller, kalkalger mm. bättre och snabbare. Kör på ett tag till med dina doseringar så kommer det stbilisera sig fint, det kan ju dröja ett tag innan vattnet och koraller "vänjer" sig vid tillsatsen, därav lite flexande värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. 120ml av vardera vätska? Wow det är ganska mycket i ett RSM tycker jag.

Jag doserar ju mindre än 100ml till knappt 400liter.

Alla kar är visserligen lite olika och funkar det i ditt kar så kör på det.

Att du mäter lite olika på ca och mg är inget ovanligt, det räcker med att någon droppe av reagenserna är större än vanligt så visar det ju annorlunda, så dina mätningar ligger inom felmarginalen. Kh brukar visa ganska rätt varje gång.

Att Ca minskar när du höjer upp Kh är heller inget ovanligt, vid ett rätt Kh blir kalcifieringen i koraller, kalkalger mm. bättre och snabbare. Kör på ett tag till med dina doseringar så kommer det stbilisera sig fint, det kan ju dröja ett tag innan vattnet och koraller "vänjer" sig vid tillsatsen, därav lite flexande värden.

Japp, 120ml från varje flaska.! känns som det är mycket, men det får gå just nu, har doserat 120ml idag också , ska göra det imorgon med och sen någon timme senare göra nya mätningar

av värdena o se om det fortfarande ligger stabilt, då får jag nog räkna in 120ml som fast dos

känns det som.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

Några timmar efter dagens dubbeldos gjorde jag åter nya tester.

Kh=10,5 Elos

Ca=450 Salifert

Mg=1350 Salifert

Nitrat=0

Nu ser det ut som att dubbel dos har äntligen rättat till värdena i akvariet. Så nu är det dax att

minska dosen till någonstans 80-90ml skulle jag gissa, så jag kommer i takt med förbrukningen.

Kan tycka att Kh't är i lite högsta läge men resterande värde är helt Ok som jag förstått.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så har kh blivit lite högt. Skulle tippa på att 80ml blir lagom med som du säger.

I framtiden låter du Kh värdet styra doseringarna.

då kör jag på 80 ml nu ett tag, borde vara *klockrent*. nu när man mätt så pass mycket o länge

så inser man att det är Kh't som verkar vara känsligaste parametern som 'dyker' först i akvariet.

men det verkar inte som det blir lätt att hålla exkat ett visst Kh, verkar vara väldigt känsligt då

man pratar milliliter i tillsats.. men en någerlunda jämn vattenkvallitet borde gå att få till efter

denna studie som man nu gjort.

Tackar Marko o Ted för ert engamang i mitt problem.

Ett paket är på väg så då blir det 2*40 ml varje dag med lite pumphjälp sen.

nästa problem är att knöka osmosvatten system och balling systemet i skåpet... en utmaning

bara det kan jag säga. hade varit kanon om man kunnat ha 5 liters dunkarna i skåpet, men då

får inte mitt 30*30*30 akvarie för osmosvatten plats, för att inte snacka om alla el-prylar

som ligger där också.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att du börjar få ordning på KH/Ca tillförseln, kan vara rejält frustrerande innan man börjar få till det.

hade varit grymt skönt om denna lösning nu höll sig bra så det inte fortsätter att strula.!

så man kan åter fokusera på det som är i akvariet igen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

Har nu kört 80ml balling i tre dagar med reultat att Kh't & Ca sjönk en del.!

gissar att den optimala dosen ligger strax runt 85-90ml..

Kh=8,5

Ca=410

Mg=1350

allt ser bra ut förutom en mussla som lägger sig på sidan då en stor rodacthis skiva har satt sig på

ena sidan av skalet.!

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

Akvariet rullar på fint , allt ser ut att trivas, dock så har jag nu insett att Tm Ballingen verkar

fälla ut i 2 av dunkarna eller blir inte helt upplösta, det blir en vit gegga på botten kan man

säga, dunkarna är helt nya och jag har använt osmosvatten till att blanda pulvert, tycker inte

man ska behöva ha någon cirkulation i dunkarna. borde inte behövas.. Något tips där ??

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

Akvariet rullar på fint , allt ser ut att trivas, dock så har jag nu insett att Tm Ballingen verkar

fälla ut i 2 av dunkarna eller blir inte helt upplösta, det blir en vit gegga på botten kan man

säga, dunkarna är helt nya och jag har använt osmosvatten till att blanda pulvert, tycker inte

man ska behöva ha någon cirkulation i dunkarna. borde inte behövas.. Något tips där ??

mvh manne

Skaka, skaka, skaka o när man tror man är färdig så skaka igen. Minns inte vilken dunk det var men jag upplevde ena som väldigt tröglöst. Skaka en gång till dagen efter du blandat om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaka, skaka, skaka o när man tror man är färdig så skaka igen. Minns inte vilken dunk det var men jag upplevde ena som väldigt tröglöst. Skaka en gång till dagen efter du blandat om inte annat.

då får jag väl skaka på som helvetet då o se om det blir någon ändring på det.! i värsta fall hade

man fått dubbla mängden osmosvatten om problemet kvarstår o sen bara pytsa i det dubba av den lösningen som blir då.! kan det vara ett alternativ ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det hänt..

igår kom ett paket med en beg Grotech TEC III NG.

har nu kopplat in den lite provesoriskt då jag ska försöka få till ett fäste på akvariekanten till

alla slangarna, inkl påfyllningen. just nu sitter slangarna med buntband..

har tänkt ta lite bilder senare också när jag får till det ordenkligt.

inställningarna gjorde jag som följande 2 cycle/day , 90ml/day

fick faktiskt in dunkarna vid sidan av min osmostank

dock ska jag ta ut hyllan i skåpet och såga lite i den för att få till det precis som jag vill, som

det är nu kan jag inte stänga dörren helt.. då stryps alla slangarna.

sen detta med elen, fy fanken med alla kontakter o grendoser det går åt bara i detta skåp,

till ett så litet akvarie.. tar på tok förmycket plats i skåpet, ska se om man kan göra något åt

det sen när man ändå ska såga lite i hyllskivan.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...