Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

har idag gjort ett vattenbyte på 35 liter i akvariet. denna gång med reef crystal salt.

, funderar på att stänga av ballingen någon dag o se vad som händer här nu, och vilken den dagliga dosen kommer att bli sen får man väl testa sig fram igen o se.

behöver nytt kh test nu då jag förbrukar just det testet i rask takt, men det fixar sig imorgon :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har idag gjort ett vattenbyte på 35 liter i akvariet. denna gång med reef crystal salt.

, funderar på att stänga av ballingen någon dag o se vad som händer här nu, och vilken den dagliga dosen kommer att bli sen får man väl testa sig fram igen o se.

behöver nytt kh test nu då jag förbrukar just det testet i rask takt, men det fixar sig imorgon :)

mvh manne

Är du hemma på söndag? Skall till torpet imorgon och tänkte kanske svänga inom på vägen hem om det går bra. Kanrin vill till 120% se dina musslor.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade lagge´man på besök här igår som kom med lite nya prylar, inkl ett salifert Kh test.!

har idag nu på förmiddagen gjort Kh test först med salifert testet, blev högre än jag hade tänkt mig, så jag gjorde även Kh test med mitt elos test. testen från Elos visade 9,5 i Kh medan salifert visade 11,6.

då gjorde jag om salifert's Kh test , dock med samma resultat, högt igen.

så vad ska man lita på egentligen.

jag har åtminstione ändrat ballingdoseringen igen fråm 100ml till 70ml som jag hade innan det här virrvarvet med Kh't drog igång..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade lagge´man på besök här igår som kom med lite nya prylar, inkl ett salifert Kh test.!

har idag nu på förmiddagen gjort Kh test först med salifert testet, blev högre än jag hade tänkt mig, så jag gjorde även Kh test med mitt elos test. testen från Elos visade 9,5 i Kh medan salifert visade 11,6.

mvh manne

Salifert skickar nuförtiden med en referensvätska, testa att mäta på den så vet du vilken som visar rätt :) Skälet att dom skickar med den är just att hos vissa så visar testet just högt som för dig, tror dom hade problem med en del batch:ar och därför började skicka med referensen, dom påstår att det beror på att olika personer ser färgskiftet olika, vet inte vilket som är sant... Personligen håller jag på och fasar ut många Salifert-tester för andra märken där det finns bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert skickar nuförtiden med en referensvätska, testa att mäta på den så vet du vilken som visar rätt :) Skälet att dom skickar med den är just att hos vissa så visar testet just högt som för dig, tror dom hade problem med en del batch:ar och därför började skicka med referensen, dom påstår att det beror på att olika personer ser färgskiftet olika, vet inte vilket som är sant... Personligen håller jag på och fasar ut många Salifert-tester för andra märken där det finns bättre.

har nu gjort testet med ref vätskan, den ska skifta färg på 7,6 enligt vätskan men det händer inte förns 8,3 i mitt o sambons färgseénde

åtminstone, det torde ju visa att 11,6 egentligen är 10,9 då.

Intressant Manne!

Gör som Jani säger, testa med referensvätskan och se vad det säger. Därifrån kan du då eventuellt korrigera.

Har du hittat din Sixline förresten?

(Alla fiskar lever och mår bra. :))

kul att dina nya firrar lever o trivs, men sixlinern.. ett mysterie..

kostar dig en framtand sen... ;)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

har återigen gjort lite kh test för att försöka få till rätt dos balling.

elos testet blir nu 6,5

salifert blir 7,5 -0,6 = 6,9 (-0,6 om man ser till referensvätskan o det värdet vi får)

detta är nu ca 30 mins före första ballingdoseringen. , inser att 70ml inte räcker för att hålla kh't uppe på 9-9,5 som min önskan är.

för min del känns Kh't galet lågt nu för musslor o spser..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne

Dina stenhuggartalanger var välkomna av åtminstone två av mitt kars innevånare :)

[ATTACH]37287[/ATTACH] [ATTACH]37288[/ATTACH]

MVH Lasse

med dom bilderna så vär det värt mödan o kladda ner sig lite extra med sprut från bubbelskivorna.. nu får vi bara hoppas att skivorna trivs med sin nya plats och delar sig lite då o då.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne....din andelen bilder mot meddelanden är oroväckande låg nu.....för allas trevnad....fler bilder.

ojoj.. förmycket snack o förlite kamera.! ska åtgärda det i det snaraste.!

får jag tillfälle imorgon smäcker jag iväg lite bilder.!

hoppas nu allt går vägen för dig med ditt.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har skaffat mig en ny invånare till karet, sen sandlevande snäcka.

jag har ju i princip inget som direkt bökar runt i sanden, så när jag såg dessa små kryp var jag tvungen o prova en.

post-3404-14468918147316_thumb.jpg

sen kommer här fyra bilder till.

massor med rörmaskar har kommit igång, en liten koloni med Xenia

post-3404-1446891814692_thumb.jpg

macroalgerna har hittat tillbaka nu , och en helbild.

post-3404-14468918146524_thumb.jpg

akvariet tickar på någerlunda bra, det är bara detta med ballingdosen som strular lite, blir tvungen o höja den hela tiden för att hålla högt Kh värde.

ligger nu på 90ml

mvh manne

post-3404-14468918146728_thumb.jpg

post-3404-14468918147115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftig snigel..köpte du den idag?

nej jonas, dagen innan på annat ställe.. ;)

Är det en Nassarius? Köpte själv en Nassarius idag.

/Johan

japp det är en nassarius , körde en i rsmet o två i det andra. mest för att testa lite o se vad en sådan snäcka går för.. har ju inget som bökar i sanden alls i rsmet, så vi får se vad som händer nu, den kanske inte har någon effekt alls, men ska bli intressant om man ser den någon gång så man vet att den lever o frodas. tycker att jag har förlite sand till någon typ av sandvändare.

Kalassnyggt manne.. Gillar verkligen helbilden av ditt kar.. verkligen ihopvuxet kar.. mitt känns nästan naket i jämförelse..

ska uppdatera med en bild alldeles strax också.

ja det ser välvuxet ut nu faktiskt, tipset där är ju att bli nöjd med stenen som den är så man inte möblerar om hela tiden och sen kombinera lite mellan snabbare o långsamt växande koraller, och sen låta tiden utvisa om man lyckats.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...