Gå till innehåll

Prickproblem :(


fiend

Rekommenderade inlägg

Bra ,bra Fredrik! Du har börjat fatta mina käpphästar. Gör det! I ett karantänskar så behövs inte mycket bara bra cirkulation. Tag vattnet från huvudkaret som då får ett bra vattenbyte och använd i karrantän. Från karrantän görs regelbundna vattenbyten som går i avloppet och därefter nytt vatten från huvudkaret.

Jag hade ett helt automatiskt system där en tunn slang (med kran) från huvudkaret gick till karrantän samt via ytavrinning i avloppet. Vattenbytena skede droppvis. Karantänskaret behöver alls inte vara stort. Mitt var på 40l. (jag hade dock 3 st). På fyllningen i mitt huvudkar (3000l) skede automatiskt via en selenoid och osmos filter. Salthalten kollades i huvudkaret och höjdes med lämplig tillsats ( skede direkt med salt i mitt utanförfilter 300l). Funkade fantastiskt bra!

I mitt första 3000l så hade jag då och då prick (omöjligt att fånga upp fisken i detta kar), men man lär sig och i mitt andra 3000l gick alla 150 fiskar som jag hade igenom karrantän innan insättning och ta i trä inte en prick på 10 år.

I alla offentliga kar är det ett absolut måste med karrantän (och krävs för ett godkännande) och i övrigt så krävs det i lag på många djurslag vid införsel (kolla hur en svinbesättning drivs i dag).

Så varför gäller inte detta fisk? (annat än konsumtionsarter som lax)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har svårt att se meningen med att stressa fisken mer nu, att ha fånga fisken och sedan ha dem i ett sterilt kar kommer bara öka stressen.

Nyttan med karantänskar är ju att du inte överhuvudtaget ska få in pricken (och givetvis andra sjukdomar) i huvudkaret, det har du redan fått.... Men visst, du kan ju köra andra behandlingar i 450l karet. Men jag tror nog du är lite sent ute med det om så gott som alla redan har prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar: Jag har i dagsläget ett 450L och mitt 106L som jag kan använda som karantän. Misstänker att det kan bli dyngsvårt att trycka ned alla fiskarna som jag får tag på i karantänsakvariet på 106L?

Hade varit bra om man hade flera akvarier, men just nu äre lite tight på den fronten. Kanske kan köpa någon stor "back" ?

Jag har iofs 2 st såna där scanbackar på typ 40-60L som jag borde kunna använda.

Har du/någon något bra knep att ta till när man ska fånga upp fisk?

Det lär ju bli mission impossible att köra runt med håven och jaga fisken i karet iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag jobbat proffessionellt i Photoshop i 10 år så tänkte jag att ja skulle visa upp min färdigheter här med en för krossande überläcker skiss i 3d ;)

Övre delen är sett ovanfrån. Nedre delen sett lite snett framifrån. Hur jag tänkte man kanske kan göra en box av plattor (plexi eller nåt sånt?) som går ända vägen upp och hur man sedan kan håva upp dem i denna box kanske?

Mvh Fredrik

post-2617-14468914533941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag överväga en annan lösning..

Har ju ett akvarie stående här (450L) som jag funderar på om jag skulle kunna göra om till karantänsakvarie.

Och i karantänsakvariet så försöker jag sedan håva över någon fisk då och då. Försöka lura dem och få dem i håven på nåt sätt.. och ta nån fisk i taget.

Sedan så sötvattensdoppar jag fisken och ned med dem i karantänsakvariet (inte helt fyllt då alltså).. och kör UVC så det ryker om det i både karantän och i huvudkaret. Kan tom använda kopparbaserade medel i karantänsakvariet?

Mvh Fredrik

de blir inte lätt att fång afisken fedrik...jag tror inte de är lönt att ens försöka...risken är mkt stor att du inte får tag på nån fisk, o du har bara stressat dom. Loppet är nog kört för karantän om du redan lagt i dom i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik.

Gör som Ingvar säger, du har störst chans att rädda dom om du får upp dom o kan medicinera dem i kombination med uv på mindre vattenmängd. Får du upp dem spelar det egentligen ingen större roll att du stressat dom i och med det.

Första stadiet är förbi och de är inne på andra stadiet nu, jag misstänker att du inte hade i UV't i tid för att det skulle hjälpt till under parasiternas reproduktionsstadie.

Dock ska det påpekas att nu finns det prick i huvudkaret. Enda sättet att bli av med dem är att låta huvudkaret gå utan värddjur i ett antal månader alternativt medicinera karet (det är knappast ett alternativ då du ju har koraller o lägre djur där). Man kan även chansa på att de fiskar som klarar sig får en uppbyggd motståndskraft och därför klarar att bo i huvudkaret efter karantänen utan att bli angripen. Personligen tror jag inte det är några större problem att återinföra fiskarna efter den eventuella karantänsperioden men risken finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fiskarna klarar väl en sänkning av salthalten? Hur är det med stenarna? Tänkte att man kan flytta ut korallerna till ett temporärt kar och sedan sänka salthalten i huvudkaret, det gillade väl inte parasiterna, eller?

Man kan ju stoppa i stenen i de andra karen också kanske, så påverkas de inte av saltsänkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm men frågan är hur Levande stenen o allt liv i den klarar det, risk för en omstart då kanske eftersom man måste ner ganska ordentligt i salthalt. Räcker väl med att sänka till typ 1.019 för att parasiter inte ska trivas o då är det väl ingen större fara med stenen, men för att utrota parasiterna helt o hållet krävs det nog lägre.

Dessutom kan du inte gärna medicinera karet med levande sten i heller.

Vet inte, kan ju vara ett alternativ iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra ett försök att fånga lite fisk iaf. I vilket fall som helst så blir jag av med pricken på den fisken som jag fångar. Och med fler UV igång sen så kommer reproduktionen inte att bli lika kraftig OM pricken skulle komma tillbaka.

Någon som har några bra tips på hur man fångar fisk i större akvarium?

Utan att jag tömmer ut allt vatten och plockar fisken "på det torra" bland stenen. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde till den erfarna akvariehandlaren här i Umeå och han hade haft salt i 20+ år tidigare. Hans tips var att öka cirkulationen så mkt att de små parasiterna inte orkade simma och fästa sig på fiskarna. Dem har tydligen en begränsad "simkapacitet" och orkade inte simma så länge.

Vi diskuterade även fiskfällor och hans tips var att ta och lägga ned ett PVC-rör och sätta nät på ena sidan och ha ett "jack" halvvägs ned i röret och där kunna stoppa ned en rund plastbit och på så vis fånga fisken. Nackdelen blir att se om det är någon fisk där i :)

Alternativet bygga en glasbox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde till den erfarna akvariehandlaren här i Umeå och han hade haft salt i 20+ år tidigare. Hans tips var att öka cirkulationen så mkt att de små parasiterna inte orkade simma och fästa sig på fiskarna. Dem har tydligen en begränsad "simkapacitet" och orkade inte simma så länge.

Vi diskuterade även fiskfällor och hans tips var att ta och lägga ned ett PVC-rör och sätta nät på ena sidan och ha ett "jack" halvvägs ned i röret och där kunna stoppa ned en rund plastbit och på så vis fånga fisken. Nackdelen blir att se om det är någon fisk där i :)

Alternativet bygga en glasbox.

Fredrik...din fiskhandlares första förklaring låter väldigt fantasifull...

Jag förstår att du får panik där dina nyinköpta fina o dyra fiskar får prick...de får jag med. Tyvärr har vi idag ingen lösning på detta problem...fiskarna får prick i de bästa av akvarium, o utbrotten kommer oftast när nån förändring sker, som till exempel introduktion av ny fisk/fiskar.

jag har provat allt, o de enda jag kunde se en någorlunda tydlig effekt på var UV-ljus..o de enda som jag kunde sen en definitv effekt med var kopparsulfat. de senare går ju förstås inte, om du inte lyckas fånga upp fiskarna o hålla dom i karantän. Men karantän är inte heller nån garanti...dom blir säkert friska i karantänen med kopparsulftanes hjälp, men sen när du lägger i dom igen, så är du egentligen tillbaka igen...de blir ett miljöombyte igen o pricken kan komma tillbaka trots att de inte rör sej om någon transport denna gång.

Jag tror därför verkligen inte det är värt risken o besväret att fånga upp fiskarna, när de ändå inte är en garanti för att de i slutändan skall funka.

jag tror vi helt enkelt få faca de faktum att vi får våran prick, vad vi än gör, hur noga vi än är...de är ett problem vi ännu inte löst, o får acceptera. Många fiskar blir ju faktiskt bra av sej själva till slut, så de enda man kan göra är att be o hoppas.

Du gör såklart hur du vill, men detta är min syn på de här, som upplvt din situation så många gånger, o därför verkligen förstår din frustration.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i dagsläget 2 st 20w deltec igång på 2 st pumpar (maxijet 1000) och får förhoppningsvis igång ett 30w med en 1500L-pump nu ikväll när jag handlat lite slang. Vart får man tag på slang som är grövre än den 22/16 som jag har? Och som sedan kan passa att skarva på 22/16-slang?

30/22-slang kanske?

Hoppas min beställning med 2 nya deltec 39w och lampan till det 3e 20w kommer innan helgen :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en fälla av glas med fallucka som det gick att via en slang ge artemia i bortre ändan. All fiskar som var matglada gick på detta. Svårast upplevde jag anemonfiskarna vara men även dessa gick att fånga med en håv på natten då de sov.

Det är riktigt som din handlare säger att cirkulation minskar angeppen men måste då ske genom t.ex. ett diatom ytterfilter. Att bara öka cirkulationen i karet tror jag inte mycket på då ju denna hjälper lika många parasiter att nå fiskarna som att inte nå dom.

Kom även ihåg att även om du bara lyckas fånga några fiskar och inte alla så hjälper även detta mycket, då avståndet till känsliga individer ökar och många av de infektiva stadierna hinner dö. Är fiskarna mycket hårt angripna så kan det dessutom bli növändigt att behandla med något komersiellt kopparbaserat prep. och det kan ej ske i karet.

Metylenblått hittar du i affärer som säljer labtillbehör. Används för prep färgning av utstryk. Gentianaviolett är ej det samma!

Jag har sett amerikanska undersökningar att ett kar måste ligga tomt utan fisk i hela 90 dagar för att man skall kunna garantera parasitfrihet då pricken i frånvaro av fisk kan överleva länge i ett sorts vilstadium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla även tråden vitlök som behandlar samma ämne.

Jag har glömt nämna en sak. Om det är möjligt att under minst 5 dagar helst 7 höja akvarietempraturen till 32 C så dör parasiterna, men även risk för att vissa koraller gör det också. Temphöjningen påverkar även en hel del de på fisken sittande parasiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ctenochaetus strigosus - prick

Zebrasoma xanthurum - prick

Zebrasoma veliferum - prickig korv!

Zebrasoma flavescens - lite prick på en del

Ctenochaetus truncatus - ingen prick / lite prick

Ctenochaetus tominiensis - ingen prick

Pomacanthus navarchus - PRICKIG KORV

apolemichthys trimaculatus - ingen prick

Chrysiptera parasema - ingen prick

centropyge loriculus - prick

Centropyge bispinosa - prick

Centropyge potteri - ingen prick

Amphiprion ocellaris - ingen prick

Ecsenius bicolor - ingen prick

Pseudochromis paccagnellae - ingen prick

Synchiropus splendidus - ingen prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...