Gå till innehåll

Kostnad för ZEOvit-metoden.


Datate

Rekommenderade inlägg

Har suttit och räknat lite ovetenskapligt på vad det skulle kosta mig att köra ZEOvit-metoden i mitt kommande 800L-kar. Enligt mina beräkningar skulle det kosta mig 358.96-418.04kr/månad. Låter ju helt horibelt, särskillt då det även går åt el, mat, vattenbyten osv osv.

Vet inte om jag räknat helt galet, eller om det faktiskt kostar så mycket med denna etod. Lägger in min uträkning saxat från Anteckningar:

"Kostnad per dag!

Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar.

ZEObak: ca 0,6kr/dag (vid köp av 50ml á 534kr). Räcker 125 dagar.

ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar.

ZEOstart 2: ca 1.74kr/dag (vid köp av 1000ml á 870kr). Röcker 500 dagar.

ZEOvit: ca 4.28-5.70kr/dag. (Vid köp av 2x1kg á 240kr). Räcker 42-56 dagar.

Totalt: 12.82-14.93kr/dag = 89.74-104.51kr/vecka = 358.96-418.04kr/månad"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nizztos har rätt. Vet inte om ZEOstart, ZEObak och ZEOfood håller sig så länge som det är tänkt här ? :)

Det kanske man måste räkna på att istället för att räkna på 625-1250 dagar måste räkna på 100 dagar (om det håller t.ex 100 dagar)

Eftersom att resten då måste kastas.

Får kolla upp hållbarheten och räkna med när det köps. Hur lång tid det då räcker. Kanske man måste köpa mindre portioner och räkna på på det istället? (dyrare /ml)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik! Många gånger kan man nog i och för sig klara sig med mindre doser än de rekomenderade. Men zeovith är varken den billigaste eller enklaste metoden.

Vill man komma billigt och enkelt undan ska man nog kika på exempelvis vodka eller socker i stället.

Frågan är väl i stället vad vill man uppnå? För mig är zeovith det kompomisslösa akvariet för den mycket erfarna och nogranna akvaristen. Inget för mig med andra ord! Jag tror inte jag skulle fixa det. Alla jag känner som prövat har kraschat burken. Men Thomas Pohls akvarier var mycket imponerande att se i verkligheten så vem vet framöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: Mjo...men faktum är att jag tänker sälja iväg mitt Deltec NF509? nitratfilter då bakterieampullerna endå gör sånt kanonjobb med att hålla nere nitrat och fosfat. UVC har jag redan och ev kommer jag köra lite rowaphos i början...

Magnus: Det låter ju iofs ganska sant. Tanken med det hela var/är att på något bra vis få vattenvärden bra och koraller att växa och färga ut så bra som möjligt. Detta skrev jag i en annan tråd jag startade för länge sedan oxå, men vet fortfarande inte riktigt vad man ska satsa på.

Kör ju i dagsläget med AquaConnects bakterieflora, men nu när man dubblar storleken på karet, så kommer det gå åt 2 ampuller i veckan (en av varje) vilket blir 1500kr/år.

ZEOvit-metoden skall ju inte bara dra ner nitrat och fosfat (vilket bakterieampullerna klarar galant), utan även tillsätta en mängd ämnen som skall gynna korallerna.

Spårämnen får jag väl iofs i via TM Biocalcium och TM Magnesium, men har endå aldrig uppnått de där riktigt grymma färgerna som många ZEOvit-kar uppvisar.

KZ har ju en mängd olika preparat som säljs lösa (inte tillhör ZEOvit-metoden). Kanske något/några av dessa skulle kunna bidra till det önskade läget, tillsammans med TM-pulvrena och AC-bakterierna...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör lite grann på Jörgen Svärds metod och droppar i FM UltraMin S varje dag, och tillsätter även FM Ultra Organic. Det börjar nu efter c:a 2 veckor synas när jag har tillsatt ämnena i karet då polyperna börjar sträcka ut sig. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: Mjo...men faktum är att jag tänker sälja iväg mitt Deltec NF509? nitratfilter då bakterieampullerna endå gör sånt kanonjobb med att hålla nere nitrat och fosfat. UVC har jag redan och ev kommer jag köra lite rowaphos i början...

Magnus: Det låter ju iofs ganska sant. Tanken med det hela var/är att på något bra vis få vattenvärden bra och koraller att växa och färga ut så bra som möjligt. Detta skrev jag i en annan tråd jag startade för länge sedan oxå, men vet fortfarande inte riktigt vad man ska satsa på.

Kör ju i dagsläget med AquaConnects bakterieflora, men nu när man dubblar storleken på karet, så kommer det gå åt 2 ampuller i veckan (en av varje) vilket blir 1500kr/år.

ZEOvit-metoden skall ju inte bara dra ner nitrat och fosfat (vilket bakterieampullerna klarar galant), utan även tillsätta en mängd ämnen som skall gynna korallerna.

Spårämnen får jag väl iofs i via TM Biocalcium och TM Magnesium, men har endå aldrig uppnått de där riktigt grymma färgerna som många ZEOvit-kar uppvisar.

KZ har ju en mängd olika preparat som säljs lösa (inte tillhör ZEOvit-metoden). Kanske något/några av dessa skulle kunna bidra till det önskade läget, tillsammans med TM-pulvrena och AC-bakterierna...?

"Kaliumjodid fluorid" exempelvis fungerar klockrent även utan zeovith så det kanske du skulle testa. Även järntillsatsen är bra tycker jag.

Aqua Connects system är ett bra och lättarbetat koncept. Tycker du att det är för dyrt så satsa på vodka. Kolla in Pwins burk exempelvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört länge utan skummare med vodkametoden utan några problem. Zeoliten är hjärtat i båda varianterna och jag tillsätter inga bakterier även om det kanske är bra, vodkan är maten(kolkälla) till bakterierna. Jag tillsäter några gånger i veckan Ultramin-s och ultra clam från fauna marin. Jag kommmer aldrig att köra zeovitmetoden helt fullt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: Mjo...men faktum är att jag tänker sälja iväg mitt Deltec NF509? nitratfilter då bakterieampullerna endå gör sånt kanonjobb med att hålla nere nitrat och fosfat. UVC har jag redan och ev kommer jag köra lite rowaphos i början...

Magnus: Det låter ju iofs ganska sant. Tanken med det hela var/är att på något bra vis få vattenvärden bra och koraller att växa och färga ut så bra som möjligt. Detta skrev jag i en annan tråd jag startade för länge sedan oxå, men vet fortfarande inte riktigt vad man ska satsa på.

Kör ju i dagsläget med AquaConnects bakterieflora, men nu när man dubblar storleken på karet, så kommer det gå åt 2 ampuller i veckan (en av varje) vilket blir 1500kr/år.

ZEOvit-metoden skall ju inte bara dra ner nitrat och fosfat (vilket bakterieampullerna klarar galant), utan även tillsätta en mängd ämnen som skall gynna korallerna.

Spårämnen får jag väl iofs i via TM Biocalcium och TM Magnesium, men har endå aldrig uppnått de där riktigt grymma färgerna som många ZEOvit-kar uppvisar.

KZ har ju en mängd olika preparat som säljs lösa (inte tillhör ZEOvit-metoden). Kanske något/några av dessa skulle kunna bidra till det önskade läget, tillsammans med TM-pulvrena och AC-bakterierna...?

Ett första steg mot "grymma" färger på sps är väl stabilitet.

Så att satsa pengarna på att byta ut tm bio ca/mg mot en calciumreaktor i första hand kanske vore bra och satsa på zeovit senare?

OBS jag är ingen expert på sånthär, men har läst flera trådar på rc osv där folk som bytt ut "manuell " tillsatts av ca och mg mot calcium reaktor fått mycket bättre färger pga stabiliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör lite grann på Jörgen Svärds metod och droppar i FM UltraMin S varje dag, och tillsätter även FM Ultra Organic. Det börjar nu efter c:a 2 veckor synas när jag har tillsatt ämnena i karet då polyperna börjar sträcka ut sig. :-)

Kör också med denna metod sdan 3 veckor tillbaka har kört mindre doser 3-4 gånger om dagen

har nu också pricis börjat met Ultrapower-Trace 1-4 Börjar med 25ml/Vecka & Flaskor 1-2-3-4

Ökar seda 10% i veckan tills jag kommer till 100ml/veckan som är rekomenderat.Akvarievolymen är 1114 lit 864 lit + 250 i sump Dyrt! Jaa bara det sist nämda ligger ju på 600:-/ 5é vecka så länge Triton har erbjudande.Så man räknar "och man räknar ALLTID för LITE så ligger i alla fall jag på över 1000:- Månaden + salt mm För att försöka få bästa tänkbara vatten värden och näring till korallerna med denna metod. Lägger man sen till påfyllning av co2 tuben och...nää ni förstår säkert vad jag menar när man räknar för tex Frugan och realitiskt. Men det finns säkert andra bra lösningar, men har försökt länge att få koraller att trivas och börjar värkligen se effekter av det nu dom verkar trivas. Så om jag räknar det som dött av dålig näring och kunskap så är det här billigare för mig men som sagt jag har bara kört det i 3 veckor och är ingen expert utan lär under tiden. Man får ju räkna med att det blir dyrare när man har en vatten volym på över 1000 liter M.V.H Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett första steg mot "grymma" färger på sps är väl stabilitet.

Så att satsa pengarna på att byta ut tm bio ca/mg mot en calciumreaktor i första hand kanske vore bra och satsa på zeovit senare?

OBS jag är ingen expert på sånthär, men har läst flera trådar på rc osv där folk som bytt ut "manuell " tillsatts av ca och mg mot calcium reaktor fått mycket bättre färger pga stabiliteten.

Vänta nu... Stabila värden är a och o! Men metoden är inte det viktiga utan hur du som akvarist lär dig hantera dina metoder. Jag använder TM Biocalcium och Biomagnesium utan problem. Tillsätter varje dag den dos jag hittat för mitt akvarium. Hade kalkreaktor förut vilket även det fungerade bra men den behövde också kollas och justeras hela tiden.

Det finns inga universalmetoder eller teknik utan det är till sist upp till akvaristen att "få till det"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör också med denna metod sdan 3 veckor tillbaka har kört mindre doser 3-4 gånger om dagen

har nu också pricis börjat met Ultrapower-Trace 1-4 Börjar med 25ml/Vecka & Flaskor 1-2-3-4

Ökar seda 10% i veckan tills jag kommer till 100ml/veckan som är rekomenderat.Akvarievolymen är 1114 lit 864 lit + 250 i sump Dyrt! Jaa bara det sist nämda ligger ju på 600:-/ 5é vecka så länge Triton har erbjudande.Så man räknar "och man räknar ALLTID för LITE så ligger i alla fall jag på över 1000:- Månaden + salt mm För att försöka få bästa tänkbara vatten värden och näring till korallerna med denna metod. Lägger man sen till påfyllning av co2 tuben och...nää ni förstår säkert vad jag menar när man räknar för tex Frugan och realitiskt. Men det finns säkert andra bra lösningar, men har försökt länge att få koraller att trivas och börjar värkligen se effekter av det nu dom verkar trivas. Så om jag räknar det som dött av dålig näring och kunskap så är det här billigare för mig men som sagt jag har bara kört det i 3 veckor och är ingen expert utan lär under tiden. Man får ju räkna med att det blir dyrare när man har en vatten volym på över 1000 liter M.V.H Boman

Kul att det fungerar bra! Jag använde samma tillsatser i min gamla burk och det fungerade. Håll bara koll på vattenvärdena så att dina näringsnivåer inte blir FÖR låga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har för egen del gjort en liten excelfil som kan göra det lättare att räkna ut inköp och kostnader för Zeovit metoden. Hoppas någon kan ha nytta av den.

Alla produkter är inte medtagna men grundartiklarna och de vanligaste tilläggsartiklarna är med.

Kan ha räkat räkna fel på någon grej men den borde stämma hyfsat. Om man vill dosera annorlunda är det bara justera formlerna.

/Mattias

Zeovit kostnadsberäkning.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inget konstigt alls med det. Jag har en Turbinaria reniformis som levt ett mer än ett halvår utan ljus alls. Den har tappat lite vävnad undertill och är inge vidare snygg färg på men den lever.

Excel documentet är bra men numera är det ett halvårs datum på ZEObak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...