Gå till innehåll

RSM low-tech low-bio


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Tack, Pär.

Mmm.. jag googlade nu ett tag på "flatworm exit overdose" och hittade den här tråden som verkar vara riktigt bra:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=194308&perpage=25&highlight=uptake%20and%20flatworm&pagenumber=1

Enligt Saliferts ägare, Habib, så skall aktiverat kol ta bort FE (flatworm exit) ur akvarievattnet. Jag har inte heller möjlighet att köra med stora vattenbyten just nu. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Suck´ riktigt synd...

Du får väl ta de som en lärdom, många av preparaten till saltvatten innehåller en de mindre trevliga saker.

Man skall även skydda sig själv, inte bara burken då en exponering kan vara ofarlig men ett par kan få saker att hända.

Så ta de lungt när du labbar med burken nu, man vet ju inte vad du haft ihjäl i burken och om de släppt ifrån sig något.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack, grabbar, för stödet, har precis kommit hem från triton med en burk med aktiverat kol, skall fortsätta kolfiltrera då det verkar faktiskt hjälpa. En nyhet är att den dödsdömde chromisen simmar fortfarande, men vattnet innehåller fortfarande lik av små-små bristleworms. *byter strumpan med kolet*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack, grabbar, för stödet, har precis kommit hem från triton med en burk med aktiverat kol, skall fortsätta kolfiltrera då det verkar faktiskt hjälpa. En nyhet är att den dödsdömde chromisen simmar fortfarande, men vattnet innehåller fortfarande lik av små-små bristleworms. *byter strumpan med kolet*

Kämpa på Patrik!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

De var Bare Bottom det! - säga vad man vill Patrik men du drar verkligen ut i de yttersta konsekvenserna med det du gör :). Men der är inte riktigt min typ av musik - snyggt - nja som du sa i en annan tråd - var och en blir salig på sin tro. :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

härlig sten med mixade skivor.!

Tackar!

De var Bare Bottom det! - säga vad man vill Patrik men du drar verkligen ut i de yttersta konsekvenserna med det du gör :). Men der är inte riktigt min typ av musik - snyggt - nja som du sa i en annan tråd - var och en blir salig på sin tro. :)

MVH Lasse

Hehehe, jao, det måste ta sin tid att köpa på sig lite koraller så ser man inte botten, de är inte direkt billiga de där små rackarna! icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte skaffa en liten blennid så slipper du ansa julgranen själv? ;)

Mvh Thomas

Nu är den ansad, var lite meckigt. Får skaffa någon fisk som käkar granarna, hehe.

Blev lite avis på dina acro:s, speciellt den ljusblå. :ler:

Tack, Björn, synd att de växer ganska långsamt med mitt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant, Magnus.

Förresten: någon som vet om fisk och skaldjur för vår konsumtion även i Sverige blöttläggs/tvättas i oorganiska fosfater för att behålla färgen och "färskheten"? Det är tydligen standard i USA.

Fisk och skaldjur för konsumtion blötläggs och tvättas inte i något speciellt.

1) Kräftor kokas med salt och dillkronor, det man däremot gör är att låta kräftorna gå i cirkulerande vatten under 24 tim för att tömma tarmen. (var supervisor vid kräftfabrik i Louisiana 1992)

2) Krabbor skrubbas rena och kokas sedan i 15-20 min i saltat vatten. Irländska krabbor i vakumpackning kokas dessutom med lite dill för en friskare doft är du öppnar förpackningen.

3) Havskräftor kokas i saltat vatten, inget mer där heller...

4) Musslor skrubbas rena innan tillagning, inget annat

5) Ostron - beror på algblomning eller inte då de filtrerar, samma gäller för musslorna. I rent vatten är det bara att äta.

6) Fisk läggs i is för att öka hållbarheten, det finns inga magiska knep för att hålla en fisk fräsh. Antningen är den nyfångad eller så är den inte det.

Strömmingens matcykel - nyfångad strömming - filéad strömming(när ögonen blev röda) - nystekt strömmingsfilé - inlagd stekt strömmingsfilé...

Gamla fiskartrix:

- Salt sill i tunna - fyll på med 10% vatten vid nyöppnad tunna så blir sillen rund och fin och väger mer vid försäljning. Ett lätt sätt att tjäna mer på varan.

- Blanda i lite gelatin i löjromen så blir den "toppig" så du kan bygga berg av den på dina snittar. Dessutom tjänar du mer då du även får samma kilopris för gelatinet.

- Klara och blanka fiskögon kombinerat med röda gälar och havsluktande fiskslem är säkra tecken på en fin och färsk fisk.

- Allt som inte stämmer med punkten ovan fileas och säljs som nyfilead fisk...

- När filén inte ser så rolig ut längre blir den till en fiskgratäng eller liknande färdiglagad mat...laxrens blir ofta till laxpudding...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placera montisarna till vänster, acropororna i mitten och mjukisarna till höger så kommer de växa upp till en fin "skidbacke" sen när bottnen är täckt av kalkalger kommer det bli skitsnyggt.

Om du lyckas få sökfunktionen på RC att funka så kan du letareda på tråden "finally an easy solution to brypsis" där dom diskuterar att bekämpa bryopsis genom att höja magnesiumnivån till typ 1600mg/l (inte testat själv då jag är sötvattensakvarist ännu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julgran: enligt den här tråden så uppges all färsk fisk/skaldjur blötläggas och/eller sköljas med fosfater, och det verkar vara så att det är få men trovärdiga källor som är väl medvetna om detta:

About 98% of all processed fresh seafood it run through a rinse water containing Trisodiumphosphate (IIRC). It's a preservative that allows the seafood to stay fresher longer... Some seafoods are even soaked in it to increase thier weight.

Tråden: http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=28107&page=3

Addo: hehe, tack, jag har inte aquascapat för fem öre, utan bara ställt allting som det var.

Vad gäller bryopsisen så tänkte jag ta itu med det om det blir ett problem, hittills har den hållit sig till endast en liten bit av LS:en. Får jag inte kål på den med fosfatminskningen så kan jag tänka mig att prova Mg-tricket. Hade läst om det tidigare men glömde helt bort - tack för heads up! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Julgran: enligt den här tråden så uppges all färsk fisk/skaldjur blötläggas och/eller sköljas med fosfater, och det verkar vara så att det är få men trovärdiga källor som är väl medvetna om detta:

Tråden: http://thereeftank.com/forums/showthread.php?t=28107&page=3

Ämnet är lite ot men tråden du länkar till gäller i alla fall inte för Sverige. Ingen i Sverige sköljer färsk fisk eller skaldjur i specialvätskor för att de ska hålla längre.

Fisk och skaldjur fångas av fiskare, om det är dagsfiskare så isas varorna och skeppas vidare direkt vid ankomst till bryggan. Fisk från västkusten till exempelvis Stockholm körs med kylbil på 6 tim. Så teoretisk är den färskaste fisken i butik ca 12-18 tim gammal innan konsumenten köper den om man tar hänsyn till leveranstid till och från grossisten och öppettider i butik.

Fisk från trålare som ligger ute i veckor eller månader kokas och/eller fryses för att hålla till dess båten är tillbaka i hamn.

Att de har konstigheter för sig i USA är väl inte första gången man hör talas om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...