Gå till innehåll

Tillföra Kalkvatten "manuellt"


Christer T

Rekommenderade inlägg

Ja, jag har automatisk vattenpåfyllning men det känns inte lockande att hälla Calciumhydroxid direkt i färskvattentanken. Att köpa en mixer känns inte heller aktuellt för det här lilla exprimentet.

Det är precis de man ska göra om man har en färskvatten tank christer. En färskvattentank med kalkvatten är den bästa lösningen, o de va så man började när kalkvattnet började användas. ...de är bara ett råd i all välmening. Take it or leave it..upp till dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket pH stiger beror väldigt mycket på kH. Jag använder natriumkarbonat för att höja pH kortsiktigt. Vid kH 10 och pH 7,9 går det åt ungefär 0,3 gram per liter för att få upp pH till 8,3 ungefär. Detta får tillsättas i omgånger annars fäller ofta kalk ut i vattnet så att hela karet blir disigt. Dessutom finns ju möjligheten att någon mätning har gett fel värde så man skall vara försiktig. Jag har som mest tillsatt ungefär 50 gram åt gången på 3500 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket pH stiger beror väldigt mycket på kH. Jag använder natriumkarbonat för att höja pH kortsiktigt. Vid kH 10 och pH 7,9 går det åt ungefär 0,3 gram per liter för att få upp pH till 8,3 ungefär. Detta får tillsättas i omgånger annars fäller ofta kalk ut i vattnet så att hela karet blir disigt. Dessutom finns ju möjligheten att någon mätning har gett fel värde så man skall vara försiktig. Jag har som mest tillsatt ungefär 50 gram åt gången på 3500 liter.

Tar väl tillbaka den ursäkten då Christer. Men jag använder den igen för att stjäla din tråd lite och spinna på Stigs resonemang lite. Jag tror att det kan vara till hjälp lite åt dig också. Jag tror som du att din kalciumreaktor är boven i det hela.

Stig, jag har också funderat i de banorna och det kanske är en bättre väg för mig eftersom jag ligger högt i kalcium och tillsats av natriumkarbonat kanske plockar ner kalciumvärdet något också (visserligen sänks pH lite då men nettoeffekten kanske blir bra). Jag har KH 8 nu - räckker 0,3 gram/liter i detta fall?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att höja calcium på detta sätt tror jag inte är möjligt i min burk och det har jag reaktor till. Den är förmodligen en bidragande orsak till mitt lite låga ph-värde. Frågan är om ett par liter Kalkvatten per dygn kommer att hjälpa något eller om det är onödigt jobb?

.

Jag tror också att det är din kalkreaktor som är boven..de rapporterar ju dom flesta med kalkreaktor, att ph:t ligger lite lägre. En del har ju erfarit mer algproblem med kalkreaktor också, o de kan bero på 2 saker, dels risk för fosfatutsläpp som de finns med vissa reaktorer/media, samt utsläppet av koldioxid, som ju är orsaken till de lägre ph:t.

Jag tror det är en alldeles utmärkt ide därför att kombinera din reaktor med kalkvatten, dels höjer du ph:t o tar alltså "hand om" en del av koldioxidöverskottet, o dels binder du en del av de fosfat som kan tänkas frisättas. Sen med risk att bli tjatig..har du ett system med automatisk vattenpåfyllning så är de som gjort för detta. Tillsatsen blir jämn över dygnet o du slipper hålla på varje dag o blanda o joxa. De finns inga nackdelar med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med att ha kalsiumhydroxid i en öppen behållare är att stora delmängder fäller ut redan i behållaren. Sen pumpar man ut ren kalsiumkarbonat i karet. vilket inte har någon annan effekt än att det dammar lite.

Jag skulle välja mellan att dosera manuellt enligt Lasses/Wikings förslag eller dosering via kalkmixer enligt Crilles förslag.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte börja tillföra kalkvatten till karet manuellt, det vill säga blanda för hand och dutta i. Jag har en instruktion hur jag bör gå tillväga men undrar om någon har erfarenheter av att göra på detta sätt?

Gör inte livet krångligare än vad det är, sug tag i närmaste PET flaska och håll dig till den manuella varianten som du var inne på från början. Skulle du ledsna efter några veckor/månader så kan du ju gå över till någon auto lösning.

I ditt fall verkar resultatet vara viktigare än metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med att ha kalsiumhydroxid i en öppen behållare är att stora delmängder fäller ut redan i behållaren. Sen pumpar man ut ren kalsiumkarbonat i karet. vilket inte har någon annan effekt än att det dammar lite.

Jag skulle välja mellan att dosera manuellt enligt Lasses/Wikings förslag eller dosering via kalkmixer enligt Crilles förslag.

MVH

Magnus

Vill du utveckla vad du menar med stora delmängder Magnus? Hur mycket mer anser du fäller ut i en öppen behållare där ytvattnet inte störs kontra en stängd behållare?

Min pump är upphöjd någon cm från botten och det är väldigt lite kalsiumkarbonat som följer med in i akvariet.

Jag (och många andra) anser fortfarande att dumpning av större mängder kalkwasser samtidigt inte är att rekommendera.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter

Vad jag förstår så har kalkmixern utvecklats just för att slippa ifrån det problem som Tropfrog pratar om och det är en mycket bra lösning om man vill ha en jämn nivå av kalkwasser in i karet. Jag har inte någon erfarenhet från den metod som du kör - därför kan jag inte säga att det är fel eller rätt - men du brukar inte så ofta göra något som är felaktigt vad jag vet (inte någon längre tid i alla fall :ler:) - så jag får tro dig på ditt ord att det fungerar.

När jag beslöt att börja med kalkvatten så mätte jag i öppna kärl och i min förrådstank (jag har en tank på 25 liter som jag har osmosvatten i just för kalkvattnet. Jag försökte först med kranvatten men det fungerande inte bra - enda föklaringen som jag kan se är att vi har för mycket koldioxid i Göteborgsvattnet) och blev inte nöjd med resultatet och därför valt den metod som jag kör. Jag har min förrådstank i ca 15 - 20 dagar.

Jag har kört den i mer än ett halvår i ett litet kar - utan några som helst problem och utan att mäta upp några alarmerande pH svägningar. Den kalciummängd som tillförs av 1,5 liter osmosvatten med en mättad lösning av kalciumhydroxid är ca 1450 mg - utslaget på i mitt fall ca 110 liter vatten. Detta innebär en höjning av kalciumnivån med ca 13 mg Ca - alltså en höjning med knappt 3 %. (Beräkningen är gjord på den kalciumhalt som literaturen anger för mättad kalciumhydroxidlösning - ca 900 ppm Ca - det stämmer också bra med mina egna mätningar). Variationen jag har under dygnet är på den nivån ungefär eftersom jag håller en konstant nivå på min kalciumkoncentration. Jag skulle också kunna göra en massberäkning på hydroxid - vätejonbalansen men då får jag räkna några timmar. När jag började med metoden så mätte jag pH före och efter tillsättningen utan att kunna se någon större eller allarmerande pH-ändring. Metoden är också till viss del självreglerande - skulle jag hälla i kalkvattnet för fort så får jag direkt en dimma i akvariet. Denna dimma är kalciumkarbonat som fäller ut och det innebär både att kalciumjoner försvinner (kalciumkoncentrationen blir mindre) samt att pH går neråt (utfällningen av kalciumkarbonat är i sig pH-sänkande). Hastigheten i tillsättningen är viktig för mig i ett hänseende - att inte få utfällning av kalciumkarbonat eftersom jag då går miste om lite av det goda.

Detta har fungerat för mig (och vad jag förstår för Wiking också) och därför tvekar inte jag att rekommendera den metoden till de som vill köra med enkla metoder. Om man ser jonbalansmässigt vad gäller kalciumjonerna så blir faktiskt ändringen mindre om man gör som jag gör med tillsättning av kalkvatten än om jag inte skulle sätta till kalkvatten utan bara använda osmosvatten på samma sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du utveckla vad du menar med stora delmängder Magnus? Hur mycket mer anser du fäller ut i en öppen behållare där ytvattnet inte störs kontra en stängd behållare?

Mvh Peter

OKI, jag förstod nästan att jag skulle få tillbaka den luddiga formuleringen, rätt åt mig :)

Svaret kommer att ge fler ingångar till att såga mitt inlägg rakt av, men det får jag ta.

Eftersom jag aldrig själv har använt kalciumhydroxid så kan jag bara referera till vad fransmannen på sjöfartsmuseét visat mig i sitt stora rev. Detta rev körs enbart med kalsiumhydroxidtillsats via kalkmixer. Kalkmixern matas från en osmosbehållare på dryga 100 liter, denna behållare är öppen och ytvattnet störs inte. Efter att revet gått i ca 3 månader så låg det uppskattningsvis 1-1,5 liter utfälld kalciumkarbonat i botten på mixern, detta enbart av det co2 som osmosbehållaren "drar" till sig. Ett rimligt antagande borde vara att mer än så borde fällas ut om kalciumhydroxiden blandas direkt i osmosbehållaren, pga det högre ph´t. Att ta osmosvatten direkt från produktion och använda i en sluten behållare borde minimera detta svinn.

Att du inte såg någon utfälld kalsiumkarbonat i sumpen kan ju bero på att den följde med ut i karet.

Jag kritiserar inte dig eller ditt sätt att sköta kalcium hydroxid tillsats. Själv föredrar jag reaktor.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus jag tänker inte såga din forumlering utan var mer intresserad om du hade en kvantitativ redogörelse bakom påståendet eftersom jag vet att du är en duktig akvarist, inte minst på sötsidan.

Det jag vill föra fram är resultaten i nedanstående undersökning av Randy Holmes. Den vanliga uppfattningen är att kalkwasser behöver blandas i en luftät behållare för att undvika att "stora delmängder" ska fälla ut. Resultaten visar att det viktiga är att ytskiktet som bildas när man blandat kalwasser inte är i rörelse. Då är skillnaderna mellan en sluten och öppen behållare ganska liten. Livslängden på kalkwasser är också betydligt längre än vad många tidigare hävdat, inklusive flera böcker jag läst. Om man utgår från resultaten i den här studien innebär det att man kan dosera kalkwasser med hjälp av vattenpåfyllet utan extra apparater och kostnader med enbart marginella skillnader i lösningsgrad. Jag hävdade inte att jag inte har olöst material när jag använder kalkwasser, det får du oavsett vilken metod du använder men det är väldigt lite av detta som pumpas ut i karet.

Skillnader finns men inte så stora som man kanske tidigare trott och inte tillräckligt stort för att jag personligen skulle investera pengar och utrymme i en kalkmixer etc. I varje fall inte om man utgår från de här resultaten. Då undviker man även potentiella problem med plötsliga pH svängningar om man nu vill dosera det manuellt som trådskaparen var ute efter (men som Lasse skriver så kanske detta problem är överdrivet i de flesta fall).

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.php

"Limewater can lose potency by reacting with carbon dioxide in the air, forming insoluble calcium carbonate. Since calcium carbonate is not an effective supplement of calcium and alkalinity in reef aquaria, the limewater can become less useful through this process. The rate at which this happens in large containers, such as plastic trashcans with loose fitting lids, is much less than many aquarists expect. There is, in fact, little degradation under typical use conditions. Consequently, the dosing of limewater from such large still reservoirs can be just as effective as dosing using any other scheme, and may have substantial advantages. These advantages include simplicity of the system and the ability to use organic acids such as vinegar to boost the potency. The use of a reactor to dose limewater has the advantage of requiring less space, but does not have the oft-stated advantage of eliminating degradation by atmospheric carbon dioxide that is reported to plague delivery from reservoirs."

Här har du fler artiklar om kemi och saltvatten Magnus om du är intresserad:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102605

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus jag tänker inte såga din forumlering utan var mer intresserad om du hade en kvantitativ redogörelse bakom påståendet eftersom jag vet att du är en duktig akvarist, inte minst på sötsidan.

Jag har mycket kvar att lära när det gäller saltvatten, dock är jag inte helt oerfaren.

I vilket fall så skall den praktiska erfarenheten byggas på ytterligare med början kring Jul. Förhandlingarna på hemmaplan är avsultade :)

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.php

"Limewater can lose potency by reacting with carbon dioxide in the air, forming insoluble calcium carbonate. Since calcium carbonate is not an effective supplement of calcium and alkalinity in reef aquaria, the limewater can become less useful through this process. The rate at which this happens in large containers, such as plastic trashcans with loose fitting lids, is much less than many aquarists expect. There is, in fact, little degradation under typical use conditions. Consequently, the dosing of limewater from such large still reservoirs can be just as effective as dosing using any other scheme, and may have substantial advantages. These advantages include simplicity of the system and the ability to use organic acids such as vinegar to boost the potency. The use of a reactor to dose limewater has the advantage of requiring less space, but does not have the oft-stated advantage of eliminating degradation by atmospheric carbon dioxide that is reported to plague delivery from reservoirs."

Att en skillnad finns kan vi vara överens om. Sen hurvidare det är lönt att skaffa mixer eller inte får väl bero på hur länge den används. Men det är väl mer av intresse för ekonomen än för akvaristen, tack för artikeln.

Här har du fler artiklar om kemi och saltvatten Magnus om du är intresserad:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102605

Mvh Peter

OJ, tack!!

Många av artiklarna ligger redan bland mina favoriter, men många återstår dock.

Där är ju bland annat en mycket interessant artikel om nitrits giftighet :)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vet att du även är duktig på saltvatten och jag hälsade snabbt på dig bakom kulisserna på universeum sommaren 2006 när jag fick en guidad tur av Lasse. Jobbar du kvar där? Det är kul att höra att du ska utöka (det där med klartecken brukar ju som bekant vara bland de krångligare delarna av hobbyn :) ).

Jag håller också med om att en kalkmixer säkert är bästa metoden att dosera kalkvatten men ville föra fram en enkel metod som många kanske inte tror fungerar och som skulle kunna vara av intresse vid en "manuell" tillförsel som trådskaparen efterfrågar i det här fallet.

Ha det bra, hoppas du blir mer aktiv här framöver.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med att ha kalsiumhydroxid i en öppen behållare är att stora delmängder fäller ut redan i behållaren. Sen pumpar man ut ren kalsiumkarbonat i karet. vilket inte har någon annan effekt än att det dammar lite.

Jag skulle välja mellan att dosera manuellt enligt Lasses/Wikings förslag eller dosering via kalkmixer enligt Crilles förslag.

MVH

Magnus

Jag håller med dej att kalkmixer är de allra bästa, eftersom kalkvattnet håller högre mättnad längre..Om man inte har detta är de ändå bättre med autodosering enligt min erfarenhet av de här. Visst ...du får en utfällning, dock mkt liten, efter hand, med en liten skorpa på ytan o kanske en mkt liten mängd kalciumkarbonat i botten (mindre vanligt än skorpan), men ofast har man sin pump hängandes ngr cm från botten, så någon kalciumkarbonat kommer aldrig ner i akvariet. Jag tycker nog inte att detta är ett problem, kalkvattnet håller tillräckligt god kvalite i åtminstone 4-5 dagar, sen är de oftas ändå dags att fylla på sin sötvattenstank. Det är inga problem om kalkvattnet inte håller högsta mättnadsgrad hela tiden i praktiken..men vill man helt eliminera utfällning så köper man en mixer som crille skriver.

Jag kan inte nog understryka att om man har en auotopåfyllning bör man använda denna, med eller utan mixer. De blir så oerhört mkt enklare för en själv rent praktiskt, o du får tillräckligt bra kvalite på kalkvattnet, o de kommer inte ner ngr kallciumkarbonatpartiklar i vattnet, o den mängd kalk du ser i behållaren är mkt liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...