Gå till innehåll

Thessans 570 l hörntank


Thessan

Rekommenderade inlägg

och så fick jag en "krya-på-dig" present utav pappa, en ny kamera - det har sina fördelar att bli stucken trots allt ;) så här kommer en bild på den nya "mannen" i mitt liv (eller qvinna)

om jag inte har fel för mig kan man se könet på anntenerna. ja kan blanda ihop det nu men jag har för mig att honan har raka anntener o hanens böjer upp framme i spetsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jättefin bild!

Tackar.

Och här kommer lite bilder på tanken idag, jag fotade sanden för att man ska se hur den ser ut. Nu har jag ingen belysning över förrän imorgon. Ikväll/natt är det tänkt att allt annat ska flyttas över däribland ca 20 kg ls.

Jag har lämnat ytavrinningen fri - förvissso ska lite mer sten byggas upp framför den och min förhoppning är att Xenian ska klättra uppåt där för att dölja den. Jag tröttnade fort på revpelare och har valt att ha mer friyta för fiskarna och köra på med korall-"landskap" dvs öar i sanden istället. tror jag kommer bli mer nöjd med den uppbyggnaden iaf.

Fler bilder blir det imorgon.

post-2866-14468914663583_thumb.jpg

post-2866-14468914663697_thumb.jpg

post-2866-14468914663799_thumb.jpg

post-2866-14468914663899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Och här kommer lite bilder på tanken idag, jag fotade sanden för att man ska se hur den ser ut. Nu har jag ingen belysning över förrän imorgon. Ikväll/natt är det tänkt att allt annat ska flyttas över däribland ca 20 kg ls.

Jag har lämnat ytavrinningen fri - förvissso ska lite mer sten byggas upp framför den och min förhoppning är att Xenian ska klättra uppåt där för att dölja den. Jag tröttnade fort på revpelare och har valt att ha mer friyta för fiskarna och köra på med korall-"landskap" dvs öar i sanden istället. tror jag kommer bli mer nöjd med den uppbyggnaden iaf.

Fler bilder blir det imorgon.

ska bli spännande att följa ditt nya kar, särskilt när du ska köra med zeovit.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska bli spännande att följa ditt nya kar, särskilt när du ska köra med zeovit.:)

Så klart vatten som jag har nu har jag aldrig haft tidigare :smiley20: jag är lika förväntansfull jag, hoppas att korallerna gillar det vattnet nu bara, kommer koppa in dem under lång tid så de inte får en chock... så hela natten lär väl gå åt som vanligt, börjar bli van nu att allt inom saltvatten sker på nätterna - märkligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart vatten som jag har nu har jag aldrig haft tidigare :smiley20: jag är lika förväntansfull jag, hoppas att korallerna gillar det vattnet nu bara, kommer koppa in dem under lång tid så de inte får en chock... så hela natten lär väl gå åt som vanligt, börjar bli van nu att allt inom saltvatten sker på nätterna - märkligt

ser fram emot bilder!

Kommer du på lördag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn: måtten blev perfekta förutom höjden som är 70 cm, lite högt för mig men det går men jag får bada lite.

"svampen" har varit ledsen sedan skummaren försvann men nu börjar den sticka ut sina polyper så den verkar trivas i den nya tanken. Mh:n kommer upp imorgon när Svempa kommer hem från jobbet och kan borra. Värdena ser bra ut och fiskarna blev väldans lyckliga i sitt nya hem. Svempas blå tryckare gräver upp lite sand och skvätter det över stenkorallen (den som ser ut som en fungia - typ) tror ni korallen lider utav det?

Och så lite bilder nu då.

post-2866-14468914670752_thumb.jpg

post-2866-1446891467091_thumb.jpg

post-2866-14468914671075_thumb.jpg

post-2866-14468914671207_thumb.jpg

post-2866-14468914671315_thumb.jpg

post-2866-14468914671429_thumb.jpg

post-2866-14468914671544_thumb.jpg

post-2866-14468914671637_thumb.jpg

post-2866-14468914671776_thumb.jpg

post-2866-14468914671884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar tryckare men det finns tyvärr en nackdel med dem och det är det att de gärna äter upp städpatrullerna, speciellt snäckorna. se till att vattnet är näringsfattigt istället och hittar du en snäcka som är 5-7cm i diameter så underlättar det, det var den enda snäckan som klarade sig bland mina tryckare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar tryckare men det finns tyvärr en nackdel med dem och det är det att de gärna äter upp städpatrullerna, speciellt snäckorna. se till att vattnet är näringsfattigt istället och hittar du en snäcka som är 5-7cm i diameter så underlättar det, det var den enda snäckan som klarade sig bland mina tryckare.

Det förklarar varför det bara finns en snäcka kvar i min tank då, den är lite större än de andra var och rundad över skalet. Tryckarna är underbara firrar även om de styr runt ibland så jag blir tokig så är de värda besväret. När jag var på triton så fanns det en tryckare som i formen såg ut som en blå tryckare men den var mer svart i färgen, Leffe sa vad den heter men det har jag glömt förstås... men en sådan + en picasso tryckare står på köplistan härnäst.

Jag kör Zeovit fullt ut nu så min förhoppning är låga näringsvärden och även om det kräver lite jobb från min sida så är det värt det. Korallerna börjar redan öppna sig och slänger ut sina polyper, äntligen kan jag säga eftersom jag varit väldigt orolig över dem senaste 2 v då de inte mått något vidare i gamla tanken.

Jonas: Vi kallar "henne" Anso den är så feminin så vi har bestämt att det är en tjeja, det är en underbar fisk, vacker och så otroligt snäll. Hon har däremot gått och gift sig med min Maroon clown så hon vet nog inte vilken genus hon tillhör riktigt. Det finns däremot en till Naso jag vill ha som är min storfavorit och det är vlamingii såååå aristokratisk och cool.

Nu ska jag slå mig ner i soffan och bara njuuuta av det vackra karet som jag fått precis som jag vill ha det :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart när man kommit så långt!

Ser fram emot dina resultat av ZEOvit-metoden också, då jag själv står och väger.

Efter allt läsande utav Zeovit guiden så är det kul att äntligen kommit igång även om guiden är väldigt tråkig kvällslektyr så är den värd det. Nu kickstartade jag tanken och använde även KZ salt vilket gjorde (tror jag iaf) att värdena blev så bra direkt vilket jag inte hade i den gamla tanken för där hade jag bara tokvärden från början. jag lovar att hålla er uppdaterade med hur det går.

Pratade med Ted idag som var långt in i Tyskland och jag ska inte börja tillsätta något utav Zeovit tillsatserna eller B-balance, Coral snow osv förrän 1 vecka har gått från starten. Det enda jag tycker är lite jobbigt är att reaktorn är så hög så det blir jobbigt att pumpa om man inte har en väldigt hög bänk. Min bänk är väl ca 65 hög kanske och det är eg för lågt, men skulle jag göra en högre bänk vilket f.ö är för sent nu så skulle jag inte nå ner i tanken överhuvudtaget så jag får stå ut med det lilla extra jobbet det medför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med Ted idag som var långt in i Tyskland

Det är alltså därför han är så osynlig...

Det enda jag tycker är lite jobbigt är att reaktorn är så hög så det blir jobbigt att pumpa om man inte har en väldigt hög bänk. Min bänk är väl ca 65 hög kanske och det är eg för lågt,

Min bänk är 70cm hög invändigt och redan där är jag fundersam på om jag kommer få plats för att kunna "pumpa" en reaktor. Jag såg inte riktigt så tydligt på bilden men är det en KZ reaktor du kör? Funderar nämligen på en sån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså därför han är så osynlig...

Min bänk är 70cm hög invändigt och redan där är jag fundersam på om jag kommer få plats för att kunna "pumpa" en reaktor. Jag såg inte riktigt så tydligt på bilden men är det en KZ reaktor du kör? Funderar nämligen på en sån...

Det är KZ's reaktor, den räcker till 1500 l. den är inte svår att pumpa men det är höjden som knölar till det lite. min möbel är ju som sagt ca 65 och sedan har jag frigolit under sumpen så det är väl 60 invändigt men 10-15 cm ytterligare skulle inte skada.

post-2866-14468914673667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är KZ's reaktor, den räcker till 1500 l. den är inte svår att pumpa men det är höjden som knölar till det lite. min möbel är ju som sagt ca 65 och sedan har jag frigolit under sumpen så det är väl 60 invändigt men 10-15 cm ytterligare skulle inte skada.

Det var det som var min fundering... Kanske uttryckte mig knöligt.

Jag har 70cm invändig höjd i bänken och undrar om det kommer att bli ett problem (med höjden) att pumpa reaktorn, eftersom du har problem med 60cm... Eller det kanske bara är rent generellt, eller kanske rent utav bara när du ska ta i och ur reaktorn/annan utrustning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: har du 70 invändigt så tror jag inte att du får problem att pumpa reaktorn. Jag har ju lägre höjd och 70-75 skulle göra det mycket enklare. det saknas kanske 5-7 cm för att jag ska kunna pumpa uppåt helt så att säga, ta ur den däremot är inga problem. Jag kommer nog däremot lägga nästa strumpa med kol i sumpen istället för i reaktorn, det är ett helsike att komma ner med handen när man ska krama den lilla rackaren.

Da trucka: Tackar. Jag vet faktiskt inte om den är moddad eller inte, köpte den så här och den har alltid skummat på bra. Blir en massa pasta i röret så den skummar "hårt" vilket tydligen är en fördel när man kör zeovit. Jag ska fota den lite imorgon när det är ljusare i vardagsrummet så kanske du ser bättre. Det enda jag vet är att den heter Dymax PH 2500. Köpte den utav Rickard81 här på forumet, släng iväg ett pm till honom, han kanske vet mer om ev moddning utav den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bara skriva lite om "kickstarten" som jag totalt missat att berätta om. kanske finns någon som är intresserad utav att det går att starta relativt direkt med Zeovit i nya kar om man är påläst ska tilläggas, inte för att jag vill vara besserwisser utan för att det är väldigt viktigt att läsa Zeovit guiden.

Koraller och levande djur osv ska INTE i direkt bara Ls, Jag pytsade i efter Teds (Bioted) rekommendationer 50 ml Zeobak, 70 ml Zeofood och 90 ml Zeostart. Jag har i Reaktorn ca 1 l Zeovit "sten" och 4 dl kol i en strumpa. Flödet i reaktorn är på ca 300l/h och timern är ställd på 3 timmar på och 3 timmar av. Jag pumpar reaktorn morgon och kväll + att jag knådar strumpan med kol 1 gång/dag. Efter drygt 3 dygn så var det dags att slänga i det levande.

Under vecka 1 ska jag däremot inte tillsätta varken Zeovit tillsatser eller B-Balance, Coral Snow, coral Vitalaizer (CS och CV kommer jag använda också) och inte heller K-Balance vilket jag f.ö kommer vänta att dosera tills jag får kaliumtesterna från Ted.

För er som vill börja med Zeovit kan jag som sagt bara säga läs, läs och läs. Även om jag vet att Ted har häcken full så är han duktig och påläst om ämnet (kan bara referera till honom då det är han som lärt mig det mesta sedan finns det säkert fler duktiga människor som kör zeovit) och fråga gärna en gång för mycket än en gång för lite. Zeovit.com är också en bra källa till kunskap. Och tills sist Överdosera ALDRIG var hård mot dig själv och tro aldrig att det blir bättre resultat om du BARA pytsar i liiite till, då kan kraschen vara farligt nära och Zeovitmetoden får bära hundhuvudet när det går åt skogen.

Lycka till och jag passar på att ge mig själv en lyckospark där bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

da trucka: det var inte lätt att fota och jag vet inte riktigt om bilderna visar så mycket men här kommer de. Om ni undrar varför det sitter en krans på röret är det för att hindra vattnet från att stänka ut över kanten på sumpen, det är ett innerlock från en tupperware tillbringare så här är det mannen i huset som blir galen när jag förstör dyra hushålls grejor för att använda till tanken :skrattar:

Att han dessutom blir pinknödig varje gång han hör skvalet från röret gör ju inte saken bättre men det ska ju vara bra mot prostatacancer att tömma blåsan ofta... eller

post-2866-14468914676563_thumb.jpg

post-2866-14468914676683_thumb.jpg

post-2866-1446891467679_thumb.jpg

post-2866-14468914676903_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog köpa mig en sådan reaktor, jag kan inte dra upp hela handtaget men det behövs nog inte heller. Intressant är att vatten inte passerar hela tiden igenom reaktorn, det trodde jag faktiskt. Vad är orsaken att man kör 3 tim på 3 tim av?

Tror nog att det har göra med "kickstarten". Förändringar ska ske långsamt.

Jag kör min reaktor (Fauna Marin) 24/7. Rycker i det där handtaget morgon och kväll i regel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...