Gå till innehåll

Thessans 570 l hörntank


Thessan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är bara i början vad jag förstod oxå. Kollade igenom ang höjden på pumpandet som vi skrev om förut (höjden) man behöver bara pumpa 2-4 inch och 1 inch är väl 2,5 cm - rätta mig gärna om jag har fel.

Jag blev iaf trött på att vänta på sambons arbetsinsats så jag tog fram bågfilen sågade av 2 utav aluminiumbenen på en gammal akvarieställning, la dem right-over-tvärs på karet på lite frigolit och vips belysningen är på plats - en rejäl qvinna klarar sig bra utan karl ;) Nu kommer jag införskaffa T5 framöver oxå men just nu får det vara så här, tyvärr är det mycket som kommer belasta mitt lekkonto och allt kostar ju sååå satans med pengar. En bild iaf från min plats i soffan. Om bara min far kan bli bra i armen snart oxå :smiley13:

post-2866-14468914678394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser ni! ReefLux 12K är inte så dumma som ni tror! :-)

Jag är jättenöjd med Reeflux 12000 k så jag håller med dig :nöjd: Jag tog ett nytt kort med en annan inställning på kameran (har inte lärt mig hur den fungerar än) Och så snodde jag sambons sommarpresent som han fick från jobbet i somras, en plastfodrad fleecefilt, blev bra att dölja sumpen med i väntan på min fars insats, men snart kommer jag nog inte ha någon sambo kvar om jag ska stjäla alla hans saker, men än går det bra :smiley24:

post-2866-14468914678714_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag börjat dosera enligt följande (om det nu kan vara utav intresse)

Dagligen:

3 ml B-balance

1 ml Zeostart (i sumpen vid returen)

7 droppar Coral Vitalizer

4 ml Coral snow

Droppade också i 2 ml K-balance som jag kommer vara försiktig med tills mina tester kommer, det ska iaf doseras dagligen vad jag förstår.

2 ggr/vecka:

5 droppar Zeobak

5 droppar Zeofood bägge dessa ska droppas i reaktorn.

Jag har valt för att det ska bli en bra rytm Fredag fm och Måndag kväll.

Värdena idag:

Ca 425

Mg 1300

Kh 7,4

Nitrit och Nitrat 0

Fosfat 0

Ph 8,3

salthalt 1,024 ungefär

Temp 26

Kan också berätta att jag idag med förtjusning såg att mina skivisar förökar sig enormt och detta på bara 4 dygn lite drygt, en massa små bäsar överallt brevid de stora...me like :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt och intressant kar du har kört igång!

Kommer du testa lite spser i framtiden tro?

Läcker drake, hur har det gått med handen/armen sen du blev stucken?

Tackar. Vet idagsläget inte vad jag ska ha för koraller mm :smiley24:. Det jag däremot vet att jag ska ha massor utav vartefter är Ricordea.

Jodå armen är "bra", det tog en dryg vecka däremot kan jag fortfarande känna av själva stick ställena när jag överanstränger armen och jag får lättare kramp i underarmen om den hamnar i något konstigt läge där musklerna får spännas mer, men f.ö är värk och klåda borta. Passar mig väldigt noga numera och min bror fixade fram handskar som når ända upp till axeln i lite kraftigare material än vanliga diskhandskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en liten uppdatering kanske nu när jag är inne på min tredje vecka med ZEOvit. Värdena är fortfarande stabila däremot håller jag på att justera doserna lite efter att jag började få en bakteriehinna på glaset, den börjar dra sig tillbaka nu efter att doserna är följande:

Zeostart 0,5 ml/dag

B-balance 3 ml/dag

K-balance 3 ml/dag

Coral snow 4 ml/dag

6 droppar Coral Vitalizer/dag

Var 4:de dag doserar jag 4 droppar Zeobak och 4 droppar Zeofood

Får se om jag ska justera dessa vartefter. Vad har hänt mer då - inte mye ni förutom att jag snart får hem en "ny" armatur med 2*250 watt Mh istället, ljuset jag har idag är liiite klent.

Växer gör det och min Euphyllia har nästan dubblat sig, sarcophytonen jag har trivs bättre än någonsin förut och jag har en stenkorall (den brevid stjärnpolypen) som jag aldrig lär mig namnet på som verkligen dubblat sin storlek, så mår bra de gör det garanterat.

Jag hade lite ångest över att Zeovit metoden skulle vara krånglig men med facit i handen kan jag bara konstatera att så inte är fallet, när man väl kommer in i det så rullar det på bra.

jag fotade lite hej o hå och det är inte så lätt när en blå tryckare alltid vill vara i centrum framför kameran, sedan har jag inte lärt mig hur kameran fungerar heller men det får duga så länge. Håll till godo

post-2866-14468914733785_thumb.jpg

post-2866-14468914733916_thumb.jpg

post-2866-14468914734037_thumb.jpg

post-2866-14468914734171_thumb.jpg

post-2866-14468914734308_thumb.jpg

post-2866-14468914734438_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt.bra jobbat thessan!

Tack crille, jag har lååång väg kvar till ett riktigt vackert akvarium men jag vågar inte riktigt gå loss med korallinköp ännu. Vill se att det är riktigt stabilt först och jag vet faktiskt inte vad jag vill ha heller. Jag har pratat med Ted en hel del när det gäller koraller och det är som med fiskarna jag gillar - de är för svåra, går inte att få tag i, importförbud osv osv så nu låter jag det puttra på så får vi se vad jag hittar framöver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thessan!

Jag hade en stund över i Norrköping i går och kanm bara konstatera att det var synd jag inte hade tagit med ditt nummer så jag kunde tittat in. Ser ju bra ut.

Vad har du får tankar kring koraller? Mjukisar, LPS ellert SPS?

Det var ju trist förstås, men jag får maila numret så kan du kanske ta det vid nästa pekingbesök :)

Jag är en riktig mjukisnörd. Såna där Acropora och Montipora är inte min grej riktigt, jag har inte funnit någon charm idem (hukar mig :smiley5:) Däremot vissa LPS är riktigt vackra. Prioritet 1 just nu blir en Nivåvakt eller vad det heter, lagom trött på att pytsa i vatten 4-5 ggr om dagen, så I januari lär jag vara igång med mina korall inköp. Till nästa sommar räknar jag med att det börjar se någorlunda trevligt ut i tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har vi hittat huset som är ett "Once in a lifetime" 100 m till sjön och en vidunderlig utsikt över denna. Det är ett gammalt vagnslider där de körde in vagnarna från kalkgruvan förr och övervåningen är inredd till bostad. Eftersom det är hall och tvättstuga på undervåningen + en "atelje" med brännugn ska vi ta halva garage delen som idag är närmare 100 kvm och bygga om till vardagsrum då det befintliga inte rymmer ett hörnakvarium utan får bli datorrum mm. Sambon blev alldeles till sig då garaget idag även har en smörjgrop så då blir vi nöjda båda två. Så långt allt bra...

Men så kommer vi till akvarieflytten :x och där kommer problemet, vad jag fnular på är att sälja av med fisk och koraller vilket förvisso känns jättetrist och låta stenen stå i tunnor med cirkulation. Hur länge kan den stå så och vad bör man tänka på så inte stenen blir förstörd?

Jag kommer starta upp karet igen i sommar och som tur är det ett sten/tegelhus och det finns lutvärmepump med AC så värme är jag inte rädd för.

Tryckarna och Damsellerna hade jag tänkt göra mig av med iaf men det känns att behöva sälja resten och jag tror inte att det är något bra alternativ att låta fiskarna och korallerna gå i ett 100 l kar i kanske 2-3 mån. men men det är väl bara att ta nya tag och planera sitt fiskbestånd osv ordentligt när karet står på plats igen.

Så nu kommer den här tråden inte att uppdateras på några månader och inte kommer jag vara nöjd med mitt nya boende förrän akvariet står där det ska igen. Jag får väl börja dreja eller nåt, brännugn finns ju ;)

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till er alla :kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi hittat huset som är ett "Once in a lifetime" 100 m till sjön och en vidunderlig utsikt över denna. Det är ett gammalt vagnslider där de körde in vagnarna från kalkgruvan förr och övervåningen är inredd till bostad. Eftersom det är hall och tvättstuga på undervåningen + en "atelje" med brännugn ska vi ta halva garage delen som idag är närmare 100 kvm och bygga om till vardagsrum då det befintliga inte rymmer ett hörnakvarium utan får bli datorrum mm. Sambon blev alldeles till sig då garaget idag även har en smörjgrop så då blir vi nöjda båda två. Så långt allt bra...

Men så kommer vi till akvarieflytten :x och där kommer problemet, vad jag fnular på är att sälja av med fisk och koraller vilket förvisso känns jättetrist och låta stenen stå i tunnor med cirkulation. Hur länge kan den stå så och vad bör man tänka på så inte stenen blir förstörd?

Jag kommer starta upp karet igen i sommar och som tur är det ett sten/tegelhus och det finns lutvärmepump med AC så värme är jag inte rädd för.

Tryckarna och Damsellerna hade jag tänkt göra mig av med iaf men det känns att behöva sälja resten och jag tror inte att det är något bra alternativ att låta fiskarna och korallerna gå i ett 100 l kar i kanske 2-3 mån. men men det är väl bara att ta nya tag och planera sitt fiskbestånd osv ordentligt när karet står på plats igen.

Så nu kommer den här tråden inte att uppdateras på några månader och inte kommer jag vara nöjd med mitt nya boende förrän akvariet står där det ska igen. Jag får väl börja dreja eller nåt, brännugn finns ju ;)

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till er alla :kram:

hej tessan...som jag fattat dej skall du sälja allt levande utan just stenen. Låter klokt.

Stenen kan du nog ha hur längre som helst bara den sköts...den kräver ju rätt mkt vatten, kanske 100 liter, o kraftig cirkulation. sen skulle jag nog belyst med lite, lite blåljus så den inte blir så tråkig när du ska använda den igen, samt att du underhåller lite fotosyntes etc. Sen skulle jag då o då slängt i lite biocalcium så de finns någorlunda med Ca o karbonater, Mg...för de är ju kul om stenen frodas av liv o kalkager när du sen skall ha dne igen. Får du ner en proteinskummare o ett fosfatfilter också är de inte fel. Kort sagt..jag tror man skall sköta stenen väldigt noga. kan man inte de av olika skäl, är de npg bättre o sälja även stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tessan...som jag fattat dej skall du sälja allt levande utan just stenen. Låter klokt.

Stenen kan du nog ha hur längre som helst bara den sköts...den kräver ju rätt mkt vatten, kanske 100 liter, o kraftig cirkulation. sen skulle jag nog belyst med lite, lite blåljus så den inte blir så tråkig när du ska använda den igen, samt att du underhåller lite fotosyntes etc. Sen skulle jag då o då slängt i lite biocalcium så de finns någorlunda med Ca o karbonater, Mg...för de är ju kul om stenen frodas av liv o kalkager när du sen skall ha dne igen. Får du ner en proteinskummare o ett fosfatfilter också är de inte fel. Kort sagt..jag tror man skall sköta stenen väldigt noga. kan man inte de av olika skäl, är de npg bättre o sälja även stenen.

Det bästa kanske är att låta stenen stå i 100 l tanken med blåljus och skummare osv då och att jag sköter om den som om den vore i ett "vanligt" akvarie, kanske mer lämpligt, den tanken har jag inte haft, Tack! då får det bli så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp håller med Grattis till detta hus. Lättaste är att som de skriver sälj av allt som koraller och fisk, men ha att du skall kunna fragga utav de du säljer senare. Förvara stenen i en tex hästfoders spann/hink/balja å kör det så med skummare och lite ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...