Gå till innehåll

Thessans 570 l hörntank


Thessan

Rekommenderade inlägg

Så var man då äntligen på g med nya tanken. Åkte till Triton i Onsdags och hämtade den, sedan var det bara att se till att få ställningen rak, inte lätt med våran lutning i lgh. "Möbel" och ramp kommer min far att bygga eftersom han är snickare så blir det rejält och snyggt från början. tyvärr gick han och bröt armen vilket ledde till en stor operation så han kommer gå med gips minst 2 mån till, men den som väntar på nåt gott...

Nu väntar jag på osmosvattnet vilket tar sin lilla tid, dripp dropp... jag räknar väl med att det ska vara fyllt vid middagen på söndag. Sedan ska jag dra i gång med Zeovit reaktorn och låta karet stå en vecka och jag ska passa på att sova efter allt jobb med att flytta kub och fiskar osv.

Så här ser den iaf ut just nu.

post-2866-14468914584979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har skaffat en underbar firre Pterios volitans (stavning?) Kunde bara inte motstå honom, men iaf i går kväll skulle jag höja pumpen i kuben där de går nu. Eftersom jag åter använde vattnet från när jag skulle flytta kuben så körde jag lite Ultra life för säkerhets skull vilket gjorde att vattnet ovanifrån var lite grumligt och sikten in till baksidan likaså. Jag bad sambon hålla koll på Nelson vår Odonus Niger då han alltid ska bita mig. Iaf så säger sambon åt mig att Pudding (drakfisken) närmar sig, jag tänker inte på det utan gör vad jag ska, kände inget kan jag säga därför blev jag väldigt förvånad då det började klia och svida på underarmen efter ca 10 min.

Anledningen till att jag skriver det här är för att berätta att jag är absolut inte känslig för varken geting eller blenningar osv men reagerade ändå och att känsliga personer faktiskt ska passa sig. Nu gjorde med all säkerhet inte draken det med flit då han bara är nyfiken och vill kolla vad man gör men jag kommer hädanefter ha på mig sk diskhanskar och med tanke på att jag absolut inte kände när jag blev "stucken" gör ju att jag är ännu mer förvånad över reaktionen. Bilderna är inte superbra men ni ser lite iaf.

1:a bilden efter ca 10 min

2:a bilden ca 8 timmar (laddade i fel ordning)

3:e bilden efter ca 1 timme

På sista bilden som är tagen ca 12 timmar senare ser man lite iaf att hela underarmen svullnat. Ont gör det inte känns ungefär som brännässlor, sedan beror det naturligtvis på smärtgräns osv alla är vi olika.

post-2866-14468914585133_thumb.jpg

post-2866-14468914585306_thumb.jpg

post-2866-14468914585502_thumb.jpg

post-2866-14468914585656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul!

Vad är det tänkt för belysning?

Själv inser man att man skulle läst på lite om Zeolith innan man drog igång stora karet, men det är lätt att vara efterklok... Ser fram emot dina resultat.

ja läsa på bör man ju göra även om det är pisstråkigt :död:

Belysning ja, kommer köra på med mitt Mh 250 w reeflux 12000 k, sedan lär jag skaffa på mig t5:or men tills vidare kör jag på med t8:orna jag har en salig blandning på vitt, rosa och blått...typ. Korallerna gillar det så jag vill nog ha ungefär samma färgkombinartion på t5:orna sedan. men det får bli lite senare, Först och främst ska jag införskaffa en nivåvakt. Så himla tröttsamt att pytsa i vatten flera gånger om dagen.

Edit: Här är sanden jag kommer ha, lite vit och lite svart. varför vara som alla andra :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: Lovar att jag ska fota så fort allt har landat i tanken. Stenen ska i på Söndag och jag räknar med en vecka innan resten slängs i.

Wiking: Tackar. de som döper djuren gör det inte lätt alltid :x Frågan är hur en känslig person blir, hua vilket mörker, men jag känner inget mer än att det kliar och svider lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara någon petimeter som rättar fel i andras inlägg men du skrev en vecka men du det ska stå en timme! ;)

Vi kan väll få några bilder på vägen av ditt bygge!

Absolut :ler: jag älskar att fota även om kameran skulle behöva bytas ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:x Frågan är hur en känslig person blir, hua vilket mörker, men jag känner inget mer än att det kliar och svider lite.

Enligt gamla sägner så kan ett stick från en drakfisk liknas vid ett huggorms bett, men jag vet inte. För skoj skull, varför inte ringa eller maila till Giftinformationscentralen?

http://www.giftinformationscentralen.se/intro.asp?CategoryID=6372

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha det blev en sväng till sjukhuset iaf, ca kl 11 kom yrsel, illamående och allmän smärta. Ringde först giftupplysningen som frågade om jag spolat hett vatten minst 20 min, hon frågade om symtomen och bad mig åka in för observation. Väl där fick jag gå före i kön, in och bli spolad med hett vatten, på gränsen till skållad under 45 min. och sedan fick jag ligga för observation och prover under ca 9 timmar.

Nu kom jag hem efter att de tagit prover och sett att min kropp hanterar giftet på egen hand. Eftersom jag inte spolat från början med hett vatten så hade proteinet i giftet inte koagulerat vilket gjorde att smärtan blev outhärdlig och att symtomen på förgiftning kom eftersom giftet spred sig. Nu är det diskhandskar i fortsättningen. Att det kan liknas vid ett geting stick ger jag inget för och läkaren sa snarare 10 getingar minst. jag har aldrig reagerat på getingar men det här var vidrigt.

Så nu sitter jag här och tycker synd om mig själv, jag har fortfarande ont ända upp till axeln och svullen är jag oxå men det kommer gå över inom ett dygn sa de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thessan, jag kunde inte låta bli. Kolla denna länken med 23 stycken fall rapporterade i USA. Du bidrar med en ökning för den kvinnliga statistiken.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2929130&dopt=AbstractPlus

och så lilla jag nu då... ont som satan gör det iaf, fast jag är kär i fiskf-n iaf :skrattar: det var ju inte hans fel och jag får skylla mig själv helt enkelt, en erfarenhet rikare även om jag just nu hellre skulle vilja styra med nya tanken och dessutom kunna skriva med höger hand. Det går långsamt med pekfingervalsen med vänster ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pterois volitans som är min favorit! Jag backade på det och nu är akvariet bebott av drakfiskmat, så nu blir det väl inget... Lyllo dig!

jag har oxå en massa småfisk, kollade in beteendet på honom och såg när han började kretsa över ls:en, då tog jag fram laxen vilket han åt med god aptit, Småfiskarna klarar sig undan bra för man kan inte påstå att han är direkt snabb. Lite svinn får man nog räkna med men jag tror att man ändå kan ha dessa tillsammans bara de är mätta i magen. Bara vad jag tror eller önsketänkande kanske, men jag tycker mig se att det är bekväma fiskar som hellre blir serverade än jagar själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit Thessan! det var en läbbig historia, jag vågar absolut inte ha nån drake i mitt kar för jag har en liten akvarie intresserad femåring som gärna stoppar ner fingrarna i vattnet för att få dem putsade av räkorna:skrattar:

Tur att det gick bra med dig iaf, du får väl ta en stadig grogg som lite smärtlindring;)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: visst kan jag göra det, kom nyss hem från ytterligare ett besök på akuten då värken blev så fruktansvärd så den svartnade framför ögonen. Värken verkar komma och gå i olika grader, så nu blir det att äta Tradolan. vill det sig illa kan jag ha molande värk upp till 6 veckor, den värsta värken skulle däremot börja avta inom något dygn. Så när armen börjar fungera ska jag skriva en artikel.Jag lovar

Totto: Vänta några år med drake, en underbar fisk - absolut men ack vad farlig för barn och överkänsliga, Den smärtan jag har är fruktansvärd, föder hellre trillingar och då är jag varken blödig eller överkänslig/allergisk. Jag har dessutom en hel del toxiner kvar i blodet och ansiktet har börjat domna och vänstra sidan utav baken likaså, högerarmen fungerar inte och har börjat anta en grå ton mm mm . listan kan göras lång känns det som och då har det ändå gått över 1,5 dygn och det blir bara mer och mer känns det som, däremot har jag gått över den kritiska perioden som är det första dygnet. Med mina erfarenheter utav detta så kan jag tänka mig vilka skador ett barn kan få. Mitt ekg var jättefint iaf, något positivt bland eländet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thessan, jag har följt din tråd med intresse och sympati.

Jag kan inte påstå att jag förstår din smärta eftersom jag inte själv råkat ut för det.

Var själv inne på att då jag startade ha 2 st Volitans. Det blev inte så av olika skäl, men jag kan definitivt förstå fascinationen av djuret.

Skriv som Stig säger så kan du säkert spara någon från att uppleva det du gör nu.

Du, en positiv sak till i eländet förutom ditt EKG......det kunde vara sommar, 25 grader och hojväder;)

Antar att du har kvar riskokaren:x:?:

Sätt fart på gubben så du får hjälp med karet.

Krya på dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

listan kan göras lång känns det som ............

Mycket bra idé om du vid tillfälle kan ta dig tid och skriva ner allt som hänt runt detta. I vår del av världen så lever vi väldigt skyddade från naturliga fiender vilket kanske gjort att vår uppmärksamhet på faror inte är som den borde. Nu vet vi genom dig att Drakfiskarna verkligen kan ställa till med stora problem och detta även för en i övrigt helt frisk människa.

Hm, finns det någon anledning att skapa en speciell forums del där erfarenheter, varningar och artiklar kan lagras för spridning till nya och gamla medlemmar. Vad jag förstår så finns det koraller också som man skall vara mycket försiktig med, t ex inte ta i dem med bara händerna?smiley38.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...