Gå till innehåll

1200 liters Sjöhästakvarium


Karoline

Rekommenderade inlägg

Helt ok om ni vill det, jag planerar att ta ledigt 2 veckor i sträck över Jul/Nyår. Har ni hunnit med att besöka butikerna i Göteborg sedan ni flyttade ner till Lundsbrunn?

Det har vi tyvärr inte hunnit med än. Vi har varit uppe i stockholm ganska mycket nu så det har blivit de vanliga butikerna för oss ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tja.. även om algerna är tråkiga att titta på (speciellt för akvarieägarna;), har själv råkat ut för samma problem för ett par år sedan), så är det ett mycket häftigt specialakvarium.

Tack!

Riktigt tråkigt har det varit med alger men det går åt rätt håll. ;)

Ok. Vill ni ha en guidning bland GBG butikerna så säg till så åker vi ner gemensamt.

Det vore kanon.

Vi får se hur det ser ut nu efter jul. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt,gött ni blev av med algerna! hur många sorters hästar har ni?

Alla hästar är köpta som H. reidi fast i olika färger.

Ibland så undrar man om det verkligen stämmer, de har lite olika långa kroppar/svansar och sen har en av dem kortare nos :)

Än så har vi ännu inte orkat börja räkna fenstrålar och svansringar *skratt*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Riktigt fint kar! Äter pipefisharna av all frysmat eller har de några favoriter? Matar ni med något levande?

Tack :) Vi har bara en pipefish och den äter frysmat ibland, men tar nog mycket från stenen.

Härligt fina bilder !!!:smiley20:

Tack så mycket :)

snyggt! men hoppas ni får bukt med algerna. men jag får låta bli att visa sambon dessa bilderna annars åker jag nog på att skaffa ett häst kar :x hehe

Tackar! Är väl ett ypperligt tillfälle att få in henne på salt? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När inte allt i akvariet är så fint som man vill får man ta kort på det som man fortfarande gillar, vilket vi gjort idag!

Har flyttat våra riccordeor för det verkar som de som står i skuggan trivs mycket bättre än de andra.

Montiporan som står i "skuggan" har också finare färg än de andra av samma art.

post-1818-14468914890279_thumb.jpg

post-1818-14468914890565_thumb.jpg

post-1818-14468914890897_thumb.jpg

Sniglarna släppte idag ägg och sen det här...

post-1818-14468914891043_thumb.jpg

Eremiterna kom med första stenen vi köpte, här är 2 av 4:

post-1818-14468914887575_thumb.jpg

Bifogar ett gäng till:

post-1818-14468914887751_thumb.jpg

post-1818-14468914888052_thumb.jpg

post-1818-14468914888349_thumb.jpg

post-1818-14468914888669_thumb.jpg

post-1818-14468914888969_thumb.jpg

post-1818-14468914889269_thumb.jpg

post-1818-14468914889561_thumb.jpg

post-1818-14468914889851_thumb.jpg

post-1818-14468914889989_thumb.jpg

post-1818-14468914887159_thumb.jpg

post-1818-14468914887363_thumb.jpg

post-1818-14468914887907_thumb.jpg

post-1818-14468914888202_thumb.jpg

post-1818-14468914888514_thumb.jpg

post-1818-14468914888812_thumb.jpg

post-1818-14468914889123_thumb.jpg

post-1818-14468914889416_thumb.jpg

post-1818-14468914889702_thumb.jpg

post-1818-14468914890132_thumb.jpg

post-1818-14468914890421_thumb.jpg

post-1818-14468914890721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ni bytt lyse när ni kom igång med det nya karet kan det inte vara så att ni har bränt korallerna det kanke har kommit upp tidigare men att jag missat det men om ni har flyttat på dom å dom kanske får mer ljus än innan så kan dom brännas man får vänja dom sakta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt fina kort! :)

Tackar :)

har ni bytt lyse när ni kom igång med det nya karet kan det inte vara så att ni har bränt korallerna det kanke har kommit upp tidigare men att jag missat det men om ni har flyttat på dom å dom kanske får mer ljus än innan så kan dom brännas man får vänja dom sakta

Svarade på blekta korallertråden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättefint. Grymma Ricordeor har ni hittat också.

Vet ni var man kan direktimportera sjöhästar (Erectus) i Europa? Det är inte för att jag vill spara några kronor (blir snarare tvärtom) utan beroende på att det är lönlöst att försöka få något beställt i Finland.

Vilken pipefish rekommenderar ni? Ni är inte rädda för att hästarna ska bli smittade av er pipefish?

Hur matar ni era gorgonior, har ni haft dem länge?

Ursäkta alla frågorna men som ni vet så planerar jag att starta ett sjöhästkar i mindre skala med snarlikt invånarval.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättefint. Grymma Ricordeor har ni hittat också.

Vilken pipefish rekommenderar ni? Ni är inte rädda för att hästarna ska bli smittade av er pipefish?

Hur matar ni era gorgonior, har ni haft dem länge?

Ursäkta alla frågorna men som ni vet så planerar jag att starta ett sjöhästkar i mindre skala med snarlikt invånarval.

Mvh Peter

Tack så jätte mycket!

Vi kan inte rekomendera någon pipefish, har för lite erfarenhet. Doryrhamphus excisus funkar bra för oss, men alla verkar vara ganska jobbiga att få att äta.

Man är alltid rädd för smitta. Vi har inte köpt alla våra hästar på samma ställe och kan då inte heller vara säker på att allt gått rätt till. Sen kan man ju inte heller garantera att ev nya hästar inte bär på något.

Vi matar våra gorgonier med Ultra Clam, Ultra Seafan, Cyclo-ez och det som hästarna äter. I vanliga fall så matas de också med UltraMin S + F och Organics.

Vi har haft dem allt i från 2 år till 3 månader skulle vi gissa.

Det är absolut ingen fara, fråga på bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt fantastiskt mysigt ser det där ut:), måste vara väldigt fridfullt att titta på.

Mer fart än man kan tro. ;)

Tack, vi får hoppas att hästarna också tycker det. :)

Ser bra ut på kortena, fina kort på olika motiv!

Tack så mycket, man får göra det bästa i dessa mörka tider ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket!

Vi kan inte rekomendera någon pipefish, har för lite erfarenhet. Doryrhamphus excisus funkar bra för oss, men alla verkar vara ganska jobbiga att få att äta.

Man är alltid rädd för smitta. Vi har inte köpt alla våra hästar på samma ställe och kan då inte heller vara säker på att allt gått rätt till. Sen kan man ju inte heller garantera att ev nya hästar inte bär på något.

Vi matar våra gorgonier med Ultra Clam, Ultra Seafan, Cyclo-ez och det som hästarna äter. I vanliga fall så matas de också med UltraMin S + F och Organics.

Vi har haft dem allt i från 2 år till 3 månader skulle vi gissa.

Det är absolut ingen fara, fråga på bara :)

Tack för svaret, då ställer jag en fråga till :). Man brukar ju rekommendera att sjöhästar generellt sett bör ha lägre temp än ett revkar för att minimera risken för bakterieangrepp som hästarna är känsliga mot. Håller ni med om detta och vilken temp försöker ni hålla?

Håller med om att detta är ett av de mest intressanta och unika karen på guiden.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, då ställer jag en fråga till :). Man brukar ju rekommendera att sjöhästar generellt sett bör ha lägre temp än ett revkar för att minimera risken för bakterieangrepp som hästarna är känsliga mot. Håller ni med om detta och vilken temp försöker ni hålla?

Håller med om att detta är ett av de mest intressanta och unika karen på guiden.

Mvh Peter

Vi håller just nu en temp på 22-23grader, försöker att inte gå över 25 grader.

Eftersom vi inte haft några angrepp, så borde det stämma med att de mår bättre i lite lägre temperatur.

Vi blir jätte glada att så många här på guiden uppskattar vårat kar. :)

Tack så jätte mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång ni kommer förbi eller om vi kommer ner till er för det vet man ju aldrig så kan ni få Fraggar av mig. Jag har en del som jag måste börja kapa på snart då dom tar för stor plats. Så det ordnar sig om ni skulle förlora massa koraller.. Dom små hälsar till er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...