Gå till innehåll

valencienna puellaris


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tacksam om ni som haft eller har denna fisk kan ge mej lite feedback.

Har köpt ett fantastiskt fint par igår...för att hålla rent i sanden.

De första dessa krabater gör är att böka runt otroligt mkt för att skapa ett sorts bo...till följd av detta mjölgrumligt vatten såklart...är de nån risk att deras fortsatta bettende är sådant att dom alltid håller vattnet lite grumligt eftersom jag har rätt så finkornig sand??

Jag kan tänka mej 2 vägar: de ena är ju att när dom väl fixatr sitt bo, så övergår dom till ett mer lugnt bökande av sanden, o därmed inte grumlar vattnet...alternativt så renas sanden efter hand så de blir inte så grumligt även när dom bökar ordentligt.

Hur brukar de för er som haft/har denna fisk under en längre tid.

??

EDIT: 2 trådar sammanslagna då samma fisk har haft 2 trådar men en med felaktigt namn på fisken.

/Sillen (moderator)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på grundfrågan, men jag kan säga att det är skillnad på sand och sand. Den första sanden jag hade i mitt kar grumlade inte någonting. Mycket finkornig sand. Idag fyllde jag på med mer sand av annan sort och mitt kar är nu mjölkvitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på grundfrågan, men jag kan säga att det är skillnad på sand och sand. Den första sanden jag hade i mitt kar grumlade inte någonting. Mycket finkornig sand. Idag fyllde jag på med mer sand av annan sort och mitt kar är nu mjölkvitt.

Sanden grumlar nog mer i början, så småningom blir den ju ren...hoppas jag...

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kommer fortsätta bökra runt i sanden, plus för dina fiskar är att de inte stiger från botten då de silar sand som Strigatan gör. Men lite grumligt vatten är en del av att ha dessa fiskar. Sen till kommer svårigheten att få dem att överleva. De måste lära sig fort att äta mat du släpper i, annars tynar de snart bort och dör.

Vill man inte chansa med dessa fiskar så kan jag rekommendera en slags eremitkräfta, har två och jag kommer inte ihåg namnet på dem, de stannar i sanden och bökar runt där mest hela dagen. De är enastående på att vända runt sanden.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra köp Jonas! Jag gillar den jag har i alla fall. Jag hade först 2 st men tyvärr var den ena inte långlivad i mitt kar vilket tyvärr i bland händer. De bökar runt i sanden vilket är därför i alla fall jag skaffade min. Så länge det finns mycket skit grumlar det naturligtvis upp men det avtar vartefter tiden går då den äter upp mycket skit.

När jag letade sandvaänadre letade jag efter just denna då de inte då jag läst att den inte sprider sanden i hela karet utan släpper den nära botten igen. Detta stämmer med min i alla fall.

Skickat med en bild som lockelse (Artemia är fotograf).

http://www.pbase.com/satuile/image/66758312

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra köp Jonas! Jag gillar den jag har i alla fall. Jag hade först 2 st men tyvärr var den ena inte långlivad i mitt kar vilket tyvärr i bland händer. De bökar runt i sanden vilket är därför i alla fall jag skaffade min. Så länge det finns mycket skit grumlar det naturligtvis upp men det avtar vartefter tiden går då den äter upp mycket skit.

När jag letade sandvaänadre letade jag efter just denna då de inte då jag läst att den inte sprider sanden i hela karet utan släpper den nära botten igen. Detta stämmer med min i alla fall.

Skickat med en bild som lockelse (Artemia är fotograf).

http://www.pbase.com/satuile/image/66758312

Tack för alla bra svar...jo....de verkar redan som de grumlar betydligt mindre..eller inte alls faktiskt:)....då dom vänder sanden ganska stillsamt nu när dom hittat sin grotta. Släpper inte på koraller, utan ligger ovan botten...dock tar dom inte pellets hittills, så vi får väl hoppas dom gör de mkt snart. Verkar va en kanonfisk...köpte ett par, så de är ett charmigt inslag också.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen en liten tråd om denna fisk.

Köpte ett par för 5 dar sen...fisken är grym på att vända sand, men jag ångrar att jag köpte just 2. De ena har bestämt sej för att ta kål på den andra, o de gör den genom att försöka begrava den levande!! Jagar ner den i en grotta, o sen täcker hela stenfundamentet med sand så den inte skall komma ut! Rena trillern.

Pwin berättade om exakt samma förfarande. Just nu kan jag inte göra annat än låta naturen ha sin gång. Jag hoppas nog på att den lyckas så fort som möjligt med detta mord, så den blir ensam kvar sen...eftersom den då lär bli betydligt lugnare o mer harmonisk.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placera en fiskfälla utanför den inmurade fisken, när den sedan tar sig ut har du den i fällan och kan förpassa den till något tillfälligt kar där den kan vara tills du får sålt den vilket är mer rätt, anser iaf jag. :)

De låter bra, men hur fixar man en sån fälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta betende vanligt? Jag har dessa fiskar på min inköpslista och hade då tänkt mig just 2 st. Tänkte låta min sand gotta till sig lite mer först även om jag kommer behöva stödmata dem.

Om detta är ett vanligt betende kanske jag skulle nöja mig med en. De skall tydligen (vet ej hur) vara relativt enkelt att könsbestämma. Blir det likadant om man ser till att få en av varje sort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta betende vanligt? Jag har dessa fiskar på min inköpslista och hade då tänkt mig just 2 st. Tänkte låta min sand gotta till sig lite mer först även om jag kommer behöva stödmata dem.

Om detta är ett vanligt betende kanske jag skulle nöja mig med en. De skall tydligen (vet ej hur) vara relativt enkelt att könsbestämma. Blir det likadant om man ser till att få en av varje sort?

ja...jag skulle bara köpt en...skall försöka fånga upp den ena...om jag lyckas kan du får köpa den om du vill...båda är oerhört fina ex...tjocka o pigga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja...jag skulle bara köpt en...skall försöka fånga upp den ena...om jag lyckas kan du får köpa den om du vill...båda är oerhört fina ex...tjocka o pigga...

Såg dem innan du hämtade dem :) Dock har jag tänkt vänta en månad eller så innan jag skaffar min(a).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag vara ute och cyklar vad det gäller just denna arten men...

Det finns vissa gobies som faktiskt gör på detta sätt när dom ska föröka sig. Hanen "murar in" honan i grottan och efter ett par dagar gräver han fram henne igen och med henne ut följer ett koppel med små gobies.

Läste om detta i "The Complete Illustrated Breeder´s Guide to Marine Aquarium" har jag för mig.<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD></TD></TR></TBODY></TABLE>

Sitter på jobbet just nu och boken är hemma så jag har inte möjlighet att kolla upp om detta gäller denna arten men eftersom flera rapporterat om detta kan det ju finnas ett samband.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag vara ute och cyklar vad det gäller just denna arten men...

Det finns vissa gobies som faktiskt gör på detta sätt när dom ska föröka sig. Hanen "murar in" honan i grottan och efter ett par dagar gräver han fram henne igen och med henne ut följer ett koppel med små gobies.

Läste om detta i "The Complete Illustrated Breeder´s Guide to Marine Aquarium" har jag för mig.<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD></TD></TR></TBODY></TABLE>

Sitter på jobbet just nu och boken är hemma så jag har inte möjlighet att kolla upp om detta gäller denna arten men eftersom flera rapporterat om detta kan det ju finnas ett samband.

Mvh Hellman

jag tror du kan ha rätt!! för idag grävdes han ut henne!! o dom verkade trivas ihop;)...jag tror inte de handlar om mordförsök i alla fall längre: När han grävt färdigt grottan så avslutade han nämligen med att borra ner sej själv i densamma...vem vet vad som försigår nu därinne;)

Detta sker ganska exakt 15 minuter innan akvariet släcks...under dagen är dom mer ute o ganska fridfulla...inte så grumligt längre..då sanden blir renare o renare.

Va nog et bra köp ändå...ska bli spännande att se vad som händer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresannt Esbjörn! Du kan väll återkomma när du kollat ii boken.

Jag såg just att jag la in bild i en tråd som du, Jonas, satartade tidigare som jag trodde handlade om denna fisk. Jag har vilket fall som helst lagt upp bild på denna fisk i denna tråd. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19461

tack för bilden! jo..jag startade nog samma tråd 2 ggr tror jag...går de flytta hela tråden till en o samma så gärna för mej. Kan du ordna de??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett exemplar just nu av denna fisk haft den 2 gånger innan (tyvärr har dom hoppat ur så se upp för det ) .. joo den bökar runt ettt tag och det medföljer att det grumlar lite i början men när den gått igenom sanden så grumlar det inte mer ..

mvh peter

Peter: hur lång tid tog de innan grumlingen helt upphörde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...